Хутите и сомалийските пирати са напът да предизвикат глобален недостиг на танкери
Повече от 20 пиратски нападения от ноември насам повишиха цените за охрана и застрахователно покритие
Кризата в Червено море може да доведе до недостиг в глобалния танкерен флот, ако прекъсванията продължат още шест месеца, предупреждава главният изпълнителен директор на Kuwait Petroleum Corporation (KPC) пред CNBC.
Екстремистите хути нанасят удари по търговските кораби в морския басейн от ноември в подкрепа на палестинците, докато Израел води война срещу „Хамас“ в Газа. Атаките принудиха много компании за контейнерни превози и танкери да отклонят трафика около нос Добра надежда в Южна Африка, което обаче повишава времето на курсовете, от една страна, а от друга - повишава разходите.
„Едно от нещата, за които смятам, че може да сме загрижени, е, че ако това продължи още шест месеца, може би няма да разполагаме с флота от танкери, за да продължим да обикаляме“, казва Шейх Науаф ал Сабах по време на водещата енергийна конференция на S&P Global - CERAWeek.
KPC е пренасочила значително количество от доставките си през нос Добра надежда в Южна Африка по време на кризата. Компанията все пак продължава да превозва през Червено море, като взема решения по кой маршрут да поемат корабите ден за ден.
„Ние поддържаме стратегически флот от танкери-цистерни поради тези причини“, казва ал-Сабах. „Радваме се, че можем да доставяме на клиентите си необходимите количества навреме без проблем, но не знам колко други производители имат тази стратегическа визия.“
Ал-Сабах не вижда риск напрежението в Близкия изток да доведе до по-широк конфликт, който да наруши доставките на суров петрол от региона. Персийският залив е бил изправен пред множество войни, но единственият път, когато Кувейт не е успял да доставя петрол, е по време на нахлуването на иракския диктатор Саддам Хюсеин в страната през 1990 г.
„Не виждам страх за предлагането“, казва изпълнителният директор. „Уверен съм, че индустрията и системата са добре подготвени да се справят с потенциални кризи в доставките, които могат да се случат.“
Изпълнителният директор на Chevron Майкъл Вирт обаче смята, че ситуацията със сигурността в Близкия изток е „нестабилна“ и „може да се промени с за много кратко време“. По думите му неговата компания „не прекарва кораби през Червено море“.
„Днес конфликтът в Израел и Газа продължава, решението не се вижда и регионалните рискове продължават да бъдат високи“, акцентира Вирт.
Търсене в Китай, производство в САЩ
Фючърсите на суровия петрол се повишиха тази година, но това не беше лесна задача на фона на несигурността относно кондицията на китайската икономика и силата на производството на суров петрол в САЩ. Миналата година факторите, че търсенето в Китай се забавя, а производството в САЩ достигна рекордните 13,3 милиона барела на ден, натежаха върху цените. Ал-Сабах обаче не се притеснява от нивата на търсенето на суров петрол във втората по големина икономика в света.
„Често посещавам нашите партньори в Китай и обратната връзка, която имам от тях, винаги е била - ако имате допълнителни доставки, ние сме готови да ги приемем. Търсенето там се увеличава стабилно“, посочва още Ал-Сабах.
Главният изпълнителен директор на ConocoPhillips Райън Ланс на свой ред посочва, че ръстът на производството на суров петрол в САЩ ще се забави до 300 000 до 400 000 барела на ден тази година от 1 милион през миналата. Общото производство в страната в крайна сметка ще надхвърли 14 милиона барела на ден в даден момент през това десетилетие и след това ще достигне плато, прогнозира той.
Тъй като цените на суровия петрол паднаха миналата година, ОПЕК и нейните съюзници се договориха да намалят производството с 2,2 милиона барела на ден, за да подкрепят пазара. Тези съкращения ще останат в сила поне и през второто тримесечие на тази година. Ал-Сабах не вижда производството в САЩ като предизвикателство за пазарния дял на KPC, тъй като ОПЕК държи барели извън пазара. Компанията планира да увеличи производствения си капацитет до 4 милиона барела на ден до 2035 г. от 3 милиона барела на ден днес.
„Разглеждайки втората половина на тази година, виждам повече възможности за ръст по отношение на търсенето, отколкото за спад“, категоричен е в заключение Ал-Сабах. „Ще продължим да доставяме, за да поддържаме баланс и стабилност.“
Сомалийските пирати допълнителни усложняват ситуацията
Атаките на йеменските хути и проблемите, които те създават за товарното корабоплаване, допълнително се усложняват от набезите на сомалийските пирати. Повече от 20 опита за отвличания от ноември насам доведоха до повишаване на цените за въоръжена охрана и застрахователно покритие, както и на вероятността за отвличания и разходи за откупи от страна на превозвачите.
Reuters цитира членове на сомалийска пиратска група, които казват, че се възползват от разсейването, осигурено им от ударите на хусите на няколкостотин морски мили на север, за да се върнат към набезите си, след като бяха принудени да ги прекратят в продължение на почти десетилетие.
„Те се възползваха от този шанс, защото международните военноморски сили, които действат край бреговете на Сомалия, намалиха операциите си“, казва счетоводител на подобна група, известен с псевдонима Исмаил Исе, пред информационната агенция.
Въпреки че заплахата не е толкова сериозна, колкото беше през 2008-2014 г., индустрията на морските превози и властите в различни държави са загрижени, че проблемът може да ескалира.
„Ако не го спрем, докато е още в начален стадий, той може да стане същият, какъвто беше преди“, казва президентът на Сомалия Хасан Шейх Мохамуд.
Водните пътища край Сомалия включват някои от най-натоварените маршрути в света. Всяка година около 20 000 кораба, превозващи всичко - от мебели и облекло до зърнени храни и гориво, преминават през Аденския залив на път за и от Червено море и Суецкия канал, най-кратката морска връзка между Европа и Азия. В пика си през 2011 г. сомалийските пирати предприеха 237 атаки и държаха стотици заложници, по изчисления на Международното морско бюро. През същата година групата за наблюдение на Oceans Beyond Piracy изчислява, че техните рейдове са стрували на световната икономика около 7 милиарда долара, включително стотици милиони под формата на откупи.
Сегашното количество на атаките е значително по-малко, като пиратите са насочени предимно към по-малки плавателни съдове в по-малко патрулирани води, свидетелстват мениджъри по морски риск и застрахователи. От ноември досега те успешно са пленили най-малко два товарни и 12 риболовни кораба, според данни на EUNAVFOR.
Но мисията - която към февруари идентифицира до пет пиратски групи за действие, активни в източния Аденски залив и Сомалийския басейн - предупреджава, че краят на сезона на мусоните този месец може да ги накара да се насочат на юг и изток.
Тези набези разшириха зоната, в която застрахователите налагат допълнителни премии за военен риск на корабите. Те стават все по-високи за пътувания през Аденския залив и Червено море, добавяйки стотици хиляди долари към цената за обичайното седемдневно пътуване, казват още представители на застрахователната индустрия.
Нарастващото търсене на частна въоръжена охрана също повишава разходите. Цените за наемане на екип за три дни са скочили с около 50% през февруари, достигайки между 4 000 и 15 000 долара.