Как да инвестирате в лукс – с любезното съдействие на AI
В рамките на пазара за препродажба на луксозни стоки AI често се използва и за удостоверяване на автентичността
Време е пазарът за аукциони на часовници да възприеме изкуствения интелект, твърди Джовани Приджигало.
Той винаги е обичал часовниците, особено Rolex и дори е наследил няколко от дядовците си.
В Италия, особено на остров Сардиния, където е израснал, има силен културен афинитет към скъпите часовници.
"Всеки, който е спечелил малко пари и е изградил добра кариера, има поне един хубав часовник", казва Джовани.
Но колекционерите на часовници като него са изправени пред сложен пазар без централизиран източник на данни за цените, отбелязва Fortune.
"Понякога сме напълно безпомощни по отношение на действителната стойност на часовника. И може да си мислите, че виждате един красив часовник, но не знаете нищо за него, само как изглежда. А след това плащате зашеметяваща цена", допълва Джовани.
Ето защо той става съосновател на EveryWatch, която използва изкуствен интелект, за да обработва данни от продажбата на около 400 000 часовника от аукциони и дилъри още от 1989 г.
Абонаментният модел на EveryWatch предоставя анализи на колекционерите, които искат по-добра прозрачност за 12-месечната средна стойност на търга, последната продажна цена и други подробности за цените на часовниците от Rolex, Cartier и Omega.
Платформата на EveryWatch включва данни от повече от 250 аукционни къщи и над 180 пазара и дилъри в света.
"Предоставяме всички данни, от които се нуждаете, за да вземете най-доброто информирано решение", обяснява италианецът.
На север от Сардиния, в континентална Италия, Карло Ариджони е главен маркетинг директор в eWibe, онлайн пазар за покупка и продажба на изискани вина.
"Ние сме по средата на страстта и чистите инвестиции", казва той. Потребителите на eWibe могат да създават своя собствена колекция от вина и след това да я препродават на пазара с евентуална печалба. Стартъпът се грижи и за съхранението на вината в своята изба в Комо.
За да направи процеса на инвестиране във вино по-гладък за клиентите, eWibe използва системата за изкуствен интелект на ChatGPT и създава чатбот, който може да напътства инвеститорите за техния портфейл.
"Обучаваме AI с всички често задавани от потребителите въпроси, данни и информация, налични в платформата", обяснява Ариджони.
Инструментът с чатбот, който стартира през декември, работи, като разбира предпочитанията на колекционера, включително ценовия диапазон за потенциалната инвестиция, желаните винени реколти и региони, както и толерантността към риск. След това той проучва винения пазар на eWibe и избира най-добрата комбинация от вина, която да отговаря на желанията на потребителя.
"Потребителят може да използва изкуствения интелект, за да му каже как точно очаква да бъде изградено неговото портфолио", казва Ариджони.
В рамките на пазара за препродажба на луксозни стоки AI често се използва и за удостоверяване на автентичността.
Стартъпът Entrupy използва AI за проверка на чанти, аксесоари и маратонки. Ако да речем, имате портфейл Prada, може да го снимате и изпратите на Entrupy, който проверява автентичността му в рамките на 30 минути. И бързо разбирате дали притежавате оригинал или менте.
Резултатите на компанията показват, че фалшификатите са проблем на стойност 3 трилиона долара в световен мащаб и засягат и всичко – от луксозни стоки до произведения на изкуството, автомобилни части, фармацевтични продукти и други.
Първоначално Entrupy се сблъсква с предизвикателства при събирането на данни от луксозни марки, тъй като те не са склонни да признават съществуването на фалшификати. "Машинното обучение е чудесно, но за него са необходими данни. Отидохме при брандовете, те харесаха това, което видяха, но казаха: "Върнете се при нас, когато разполагате с данните.", казват от компанията.
Entrupy реагира с данни от вторичния пазар, събирайки подробности както от автентични, така и от фалшиви стоки. Компанията обявява, че има 99,1% точност. От останалите 0,9% маркира по-автентичните стоки като фалшиви, а не обратното, което би било по-вредно за Entrupy и за прекупвачите.
Компанията обещава да покрие разходите за всички фалшификати, които се промъкнат през системата.
В Тулса, Оклахома, Венита Купър основава Arbit – алгоритъм за ценообразуване с изкуствен интелект, който предоставя насоки за ценообразуване на маратонки.
"Ценообразуването беше разпиляно и спекулативно, особено по време на пандемията ", казва Купър. "Прекупвачите продаваха на цената, която смятаха, че могат да получат за чифт обувки. AI изглеждаше като идеалната технология, която да осмисли данните."
Според Купър, целевият потребител на Arbit купува маратонки и знае малко за пазара, но иска да разбере ценообразуването за най-актуалните Nike или Adidas. Arbit предлага подробна информация за справедливата пазарна стойност на маратонките и прогноза за цената след 30 дни.
Компанията вече е набрала 1 млн. долара предварително финансиране, но все още е в бета-версия. Въпреки това, тя планира да разшири платформата за ценообразуване на пазара на луксозни чанти по-късно тази година. Купър казва, че повече мъже са любители на маратонките и добавя: "Искаме да привлечем и жени в нашите продукти".
Миналата година пазарът за препродажба Poshmark представи Posh Lens, който използва възможности, базирани на изкуствен интелект, за идентифициране на името на марка или стил в приложението Poshmark. "Това е полезно както за купувачите, така и за продавачите", казва основателят и главен изпълнителен директор Маниш Чандра.
Poshmark е добавила около 100 милиона обяви в базата данни и продължава да добавя още, за да усъвършенства технологията. "Има още много работа, която можем да свършим, за да я направим по-безпогрешна и по-приятна", допълва Чандра.
Той предвижда бъдеще, в което генеративният AI може да се използва за по-завладяващ стайлинг, създаване на съдържание и по-голяма автентичност. Какво би станало, ако клиентът направи снимка на пуловер в гардероба си, а генеративният AI е в състояние да открие марката и да генерира пълен списък за продажба на този артикул?
"Това е област, в която генеративният AI е наистина много, много мощен и може да помогне на тази индустрия", категоричен е Чандра. "Ако пуснете целия си гардероб онлайн, като просто го сканирате, това е магия, нали?"