Просто Alphabet: Защо основателите на Google не губят време да тестват името, което сега струва $1,9 трлн.
Стив Джобс дава прозорливи идеи за бъдещето на компанията, която сега е шестата по големина пазарна капитализация в света
Още от самото създаване на Google, съоснователите ѝ Лари Пейдж и Сергей Брин са наясно, че компанията има потенциал за космически растеж.
Основана през 1998 г. и кръстена на "googol", терминът за цифрата 1 със 100 нули отзад, тогава тя е само търсачка, но може да стане толкова голяма, колкото ѝ позволи интернет.
По-късно компанията далеч надхвърля параметрите на виртуалната мрежа.
Оценена на около 1,9 трилиона долара, днес Alphabet Inc., компанията майка на Google, заема първо място в списъка на Fortune за 2024 г. с най-иновативните компании.
Разделена на три сегмента – Google Services, Google Cloud и Other Bets, дейността на Alphabet се простира от Android, Chrome, YouTube и чатбота с изкуствен интелект Bard под шапката на Services, през изчислителните облаци на Cloud, до фонда за частни капиталови инвестиции CapitalG, изследователската компания DeepMind AI и Waymo под шапката на Other Bets.
Услугите на Google съставляват 90% от приходите на компанията, изчислени от Fortune въз основа на отчета за приходите на Alphabet за четвъртото тримесечие на 2023 г.
Лари Пейдж е осмият най-богат човек в света с нетно състояние от около 136 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg и със сигурност е пожънал плодовете на успеха на Alphabet.
Като главен изпълнителен директор на Google от 1997 до 2001 г. и от 2011 до 2015 г., както и на Alphabet до 2019 г., той остава член на борда на директорите и акционер в компанията, която на практика контролира заедно със съоснователя Брин.
Само преди ден Пейдж празнува 51-ия си рожден ден и макар да е с още една година по-възрастен и по-мъдър, съоснователят на Apple Стив Джобс му дава прозорливи идеи за бъдещето на компанията, която сега е шестата по големина пазарна капитализация в света.
Пейдж посещава Джобс в края на живота му през 2011 г., за да получи откровен съвет от своя ментор.
"Основното нещо, на което наблегнах, беше да се съсредоточа", споделя му основателят на Apple, според Уолтър Айзъксън, автор на биографията на Джобс.
"Кои са петте продукта, върху които искате да се съсредоточите? Отървете се от останалите, защото те ви дърпат надолу. Те ви превръщат в Microsoft. Те ви карат да произвеждате продукти, които са адекватни, но не и страхотни."
"Той беше прав", споделя Пейдж на главния изпълнителен директор на Fortune Алън Мъри на Глобалния форум през 2015 г., само няколко дни след основаването на Alphabet.
В началото Пейдж се вслушва сериозно в съветите на Джобс, като казва на служителите да се съсредоточат върху продуктите на Android и вече несъществуващата Google+. Но растежът на Alphabet подсказва, че компанията е готова за по-големи неща.
Alphabet е замислена като инкубатор за бъдещите начинания на Google. Макар Пейдж да признава, че Джобс е бил прав, той вярва, че начинанията на компанията му са взаимосвързани и че енергетиката, телекомуникациите и транспортът се вписват под нейната шапка.
"Винаги съм смятал, че е глупаво, ако имаш голяма компания и можеш да правиш само пет неща", заявява Пейдж през 2014 г. С Брин са толкова сигурни в името и предназначението на Alphabet, че дори не са го тествали на пазара.
"Исках да имам име, за което хората да се гордеят, че работят ", казва Пейдж. "Но всъщност не исках да е твърде запомнящо се, защото идеята наистина не беше да имаме потребителска марка по начина, по който е Google, а марка за компании, които да бъдат част от нея.", категоричен е основателят.
Alphabet е марка за служителите и инвеститорите, допълва Пейдж. Но той не си приписва заслугата за името.
"Аз избрах Google, така че Сергей избра Alphabet", признава той.