Netflix започна да ограничава споделянето на пароли в средата на миналата година. Да наречем усилията успешни би било подценяване. През втората половина на 2023 г. стрийминг гигантът добави близо 22 млн. нови платени абонати - два пъти повече, отколкото през същия период на 2022 г., съобщава The Wall Street Journal.

Компанията въведе платени "интервенции" - отстъпки за абонатите, които споделят паролите си с други лица извън домакинствата си. Така ги принуди да платят допълнително или да получат свой индивидуален акаунт. Платформата цитира стратегията като голям двигател на този растеж и предположи, че предстои още.

"Ще продължим да предоставяме интервенции на нови кохорти през 2024 г.", заяви съизпълнителният директор на Netflix Грег Питърс през януари, цитиран от WSJ.

Колко още потребители в сянка ще бъдат засегнати е основният въпрос, който стои на дневен ред пред отчета на компанията за първото тримесечие, насрочен за следващия четвъртък.

Самият Netflix даде широки граници, като казва, че очаква броят на абонатите за периода да надхвърли 1,8 млн. души, но да е под 13,1 млн. Официалните консенсусни оценки са привидно скромни, като анализаторите от Visible Alpha очакват малко над 4 млн. нови потребители както през първото, така и през второто тримесечие.

Но неофициалните прогнози са по-щедри. В доклад от понеделник анализаторът на Citigroup Джейсън Базинет цитира "разговори с инвеститори", които очакват 8 млн. нови абонати през първото тримесечие. Експертът на J.P. Morgan Дъг Анмут повиши собствената си цел за броя на потребителите от 4,5 млн. на 6 млн.

Очакванията със сигурност са високи. Акциите на Netflix са в подем, като през последните шест месеца са се повишили с близо 66%, което е три пъти повече от представянето на Nasdaq и S&P 500 за този период. Това се дължи най-вече на силния ръст на абонатите, който компанията реализира в последните си два отчета за приходите. Успехът също така върна акциите над границата от 600 долара за първи път от края на 2021 г., когато те достигнаха своя връх след 18-месечно рали, предизвикано от пандемията.

Netflix за първи път представи плановете си за платено споделяне преди две години, когато шокира инвеститорите с първия в историята си спад на абонатите и разкри - че над 100 милиона домакинства гледат услугата ѝ, използвайки акаунти, платени от други лица.

Марк Махани от Evercore ISI изчислява, че около 80% от потребителите в САЩ, които ползват чужд акаунт, вече са получили известие за намеса. Но проучването установява, че процентът на интервенциите за платено споделяне е много по-нисък на пазари като Япония, както и в "крайни случаи", като тези, които ползват платформата само на мобилни устройства.

Анмут от JPMorgan изчислява, че компанията може да конвертира 36 млн. споделени профили тази година. "Макар че най-ниско висящите плодове бяха уловени през 2023 г., ние вярваме, че Netflix все още има значителна възможност за монетизиране на платеното споделяне, тъй като затяга филтрите в конкретни случаи на използване", пише той в доклад.

Акциите на платформата са склонни да реагират лошо на разочароващи данни за броя на абонатите. Според FactSet те са се сринали средно с близо 18% в последните четири случая, когато платените потребители на компанията не са достигнали целите на Уолстрийт. През изминалата година Netflix положи сериозни усилия да накара инвеститорите да се съсредоточат върху ръста на приходите, а не върху ръста на абонатите. Но това е едно шоу, което все още не се е наложило.