Икономиката ни губи над милиард лева годишно без сухопътен Шенген
Всяка календарна година България губи огромна сума пари като преки, косвени данъци и пропуснати ползи от опашките по вътрешноевропейските граници
Над един милиард лева е загубата за българската икономика от недопускането на страната ни в сухопътния Шенген. Данните представи днес в БТА Николай Рашков, представител на българския транспортен бранш и експерт към Европейската Комисия.
Всяка календарна година българската държава губи огромна сума пари като преки, косвени данъци и пропуснати ползи от опашките по вътрешноевропейските граници. Експертните данни показват, че само на Дунав мост 1 загубата на годишна база е 288,5 милиона лева. Докладът анализира три от основните гранични пунктове на страната, през които преминава товарен трафик. Това са Дунав мост 1 и 2 и ГКПП „Кулата“.
Според председателят на Съюза на международните превозвачи Ангел Траков, още в началото на годината са имали данни за Дунав мост 2 при Видин за пропуснати ползи в размер на 200 млн евро. „През Дунав мост 2 минава по-голямата част от тежкотоварния трафик, но цифрите предизвикаха тревога у нас и възложихме на екип, воден от Николай Рашков, подробно измерване на три от основните гранични пункта. Данните са стряскащи и спешното решение на този проблем е причината да ги обявим публично“, сподели той.
На пресконференцията стана ясно и колко са загубите за бюджета – над 300 милиона лева под формата на корпоративен данък и ДДС. Това са почти 6 пъти повече от великденските добавки за българските пенсионери (54 млн. лв. гласува Народното събрание за великденски добавки за пенсионерите). „Резултатът от изследването ни е силно притеснителен за цялата европейска икономика. В национален план цифрите говорят сами за себе си и за съжаление сметката ще бъде платена от нас, като български потребители, с по-скъпите стоки в магазините,“ обясни Рашков. И продължи: „Изследвахме данните на три от основните гранично-пропускателни пункта. Нали разбирате, че цифрата реално е още по-висока. Тук не са включени данни за ГКПП „Оряхово” и ГКПП „Илинден”.
Целият подробен анализ ще бъде предаден на министъра на транспорта, министъра на финансите, министъра на икономиката, както и на всичките ни представители в ЕП. Каузата ни е обща и се надяваме този доклад да подкрепи позицията на България по темата Шенген. Ние ще разчитаме на подкрепа и максимално бързи действия. Налагането на “невидими граници“ трябва да спре! Транспортният бранш има стратегическа роля и е от огромна важност в Брюксел да бъдат изпратени хора с експертиза по темата,“ коментира Николай Рашков.
„Тук сме представители на различни транспортни организации, но всички сме обединени около този проблем, който трябва да се реши. Ние като бранш сме доказали, че може да бъдем градивна страна и тъй като от тези цифри зависи хлябът над 80 000 семейства, ние сме длъжни да го защитим.“ допълни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. „Трябват качествени, образовани и подготвени хора, които да работят за защита на българския интерес. Трябва да се настоява за незабавно и пълноправно влизане в Шенген. Европа е една и всички сме европейци,“ допълни той.