Rolls-Royce разширява фабриката си, за да може да произвежда автомобили още по-бавно
Разширяването не е свързано с увеличение на наличността, а с правенето на още по-скъпи автомобили, което отнема повече време и изисква голямо пространство за работилници и съхранение
Rolls-Royce разширява значително фабриката си в Чичестър, Англия. Дъщерното дружество на BMW добавя пет нови сгради, чието строителство е планирано да започне през следващата година, съобщава CNN.
Обикновено, когато даден автомобилен производител разширява завод, това се прави по една проста причина: производство на повече автомобили. Но това е Rolls-Royce. Продажбата на повече модели ще подкопае прословутата ексклузивност на марката.
Така че разширяването на фабриката не е свързано с увеличение на наличността, а с правенето на още по-скъпи автомобили, което отнема повече време и изисква голямо пространство за работилници и съхранение на екзотични материали.
От 2020 г. насам продажбите на Rolls-Royce са се увеличили със 17%, като през миналата година са достигнали рекордните 6032 автомобила в световен мащаб. За същото време обаче средната сума, която клиентите са платили, се е увеличила с 43%, като от $350 000 през 2020 г. е достигнала средно $500 000.
Този увеличен приход се дължи до голяма степен на по-скъпите заявки за персонализация – или както компанията го нарича - "по поръчка".
"Не е задължително да нарастваме много по обем", казва пред CNN Мартин Фричес, президент на Rolls-Royce Motor Cars Americas. "Очевидно това не е нашата основна цел. Но областта ни за поръчкови автомобили набира скорост и е актуална. И се разширява драматично, особено през последните няколко години."
Още по-богати клиенти
Това ще бъде първото голямо разширение на завода, откакто той бе построен през 2003 г. след закупуването на марката от BMW през 1998 г. Преди това Rolls-Royce се произвежда заедно с Bentley в завода в Крю, Великобритания.
Bentley, което сега е собственост на Volkswagen, все още използва завода в Крю и също има своя собствена програма за персонализация. Миналата година почти три четвърти от клиентите на марката са поискали поръчкови опции извън вече дългия списък с екстри на компанията. Италианските производители на суперавтомобили Lamborghini и Ferrari също отчитат повишен интерес към програмите за персонализация.
"Ние сме ограничени по отношение на размера на пазара и неговите сегменти", казва пред CNN главният изпълнителен директор на Lamborghini Стефан Винкелман. "Затова трябва да извлечем максимума от всеки един автомобил."
Търсенето на персонализираните автомобили до голяма степен е резултат от нарастващите нива на извънредно богатство по света. Вече има повече свръхбогати хора и те разполагат с огромни средства, които могат да похарчат за автомобили с диамантен прах в боята и съоръжения за пикник, вградени в багажника.
"Клиентът е богат, но не е глупав. Трябва да заслужите увеличението на цената си", казва Хавиер Гонзалес Ластра, партньор в Tema ETFs, който управлява инвестиционен фонд за луксозни стоки.
Персонализираната поръчка не означава само избор на боята, въпреки че клиентите със сигурност могат да и направят това. Купувачите на Rolls-Royce дори предоставят лакове за нокти или вратовръзки като пример за това как искат автомобилът им да изглежда, коментира CNN. Клиентите искат и специални инкрустации на дървесината и вградени шкафове в автомобилите си. Това са само някои сред видовете функции, чийто брой и сложност се увеличават.
Изпълнението на тези заявки изисква време и пространство. Специален модел на Rolls-Royce - Phantom Syntopia, идва с преливаща боя, направена с различни количества стъклени частици, за да се създадат плавни мотиви по бронята. Същият ефект е използван и върху лакираните масички за поднос в интериора. Освен това извитият текстилен дизайн блести със светлина от хиляди тънки фиброоптични кабели. В автомобила дори има персонализиран аромат.
Според източници, цитирани от CNN, Phantom Syntopia вероятно е щял да струва повече от 3 млн. долара, въпреки че Rolls-Royce не e обявила точната цена. Според компанията построяването му е отнело 18 месеца след четиригодишен процес на проектиране и разработване.
"Това е нагледен пример, при който трябва да се отдели много повече време за изработката", казва Фричес, "и именно тук е необходимо допълнително пространство за съхранение на допълнителни материали."
Въпреки че Phantom Syntopia е краен пример, други проекти включват заявки за детайлни дървени и перлени инкрустации.
Rolls-Royce дори е създал малък брой изцяло поръчкови автомобили със специални детайли, които ги различават от стандартните модели, като Phantom или Cullinan. Тези лимитирани серии, като Rolls-Royce Boat Tail, от който са построени три броя, са напълно уникални и могат да струват десетки милиони долари.