Автомобилната индустрия в капана на Nexperia: Как една нидерландска компания предизвика нова глобална криза с чипове
 Когато чиповете се превръщат в оръжие, автомобилните гиганти губят контрол над управлението. Случаят с Nexperia разкрива колко крехка е веригата на доставки, която движи световната индустрия
Когато чиповете се превръщат в оръжие, автомобилните гиганти губят контрол над управлението. Случаят с Nexperia разкрива колко крехка е веригата на доставки, която движи световната индустрия
&format=webp)
Глобалните автомобилни производители отново се подготвят за възможни прекъсвания на производството поради нов недостиг на чипове за автомобили – този път предизвикан от действията на нидерландското правителство на фона на геополитическото напрежение между Китай и САЩ.
Honda Motor се превърна в първият известен производител, който тази седмица намали производството си заради проблема, пише CNBC. Става въпрос за чипове, произведени от нидерландската компания Nexperia, която е собственост на китайската Wingtech Technology Co.
Автомобилната индустрия таеше надежди, че срещата между президента на САЩ Доналд Тръмп и лидера на Китай Си Дзинпин, която се проведе тази седмица, ще донесе някакво решение, но към момента няма напредък по въпроса с чиповете.
Volkswagen съобщава в четвъртък, че притежава запаси поне до следващата седмица, преди доставките да засегнат производството ѝ. Други големи компании заявиха, че внимателно следят ситуацията и се опитват да избегнат прекъсвания.
„Имаме специална кризисна зала за ситуацията с чиповете от Nexperia – това е основната задача на екипа, който я ръководи“, каза изпълнителният директор на Stellantis Антонио Филоса. „Всеки ден предприемаме действия, за да удължим периода, в който можем да продължим работата си. Това е глобален проблем за цялата индустрия.“
Подобни „военни режими“ се превърнаха в обичайна практика за автомобилните производители след пандемията от Covid-19, когато световните вериги за доставки бяха сериозно нарушени, включително и при доставките на чипове.
Източници от сектора потвърждават пред CNBC, че и други производители са активирали кризисни екипи, които търсят алтернативни начини за снабдяване – чрез нови доставчици или чрез покупки на открития пазар.
„Доставчиците в автомобилната индустрия се опитват да разберат потенциалното въздействие върху производството и непрекъснатостта на доставките“, посочват от MEMA – най-голямата асоциация на автомобилни доставчици в САЩ. „Чиповете и диодите стоят в основата на автомобилните системи – от мултимедията до вратите, кормилното управление и спирачките. Дори липсата на един чип може да спре производството на автомобилите.“
Как започна кризата с Nexperia?
Проблемът възникна в края на миналия месец, когато нидерландското правителство пое контрол върху Nexperia – ход, определен като изключително необичаен. Според медийни публикации това е станало след натиск от САЩ, които изразили притеснения за сигурността.
Амстердам аргументира решението си с опасения, че технологиите на компанията – която произвежда чипове за автомобили, потребителска електроника, както и за други индустрии – „може да станат недостъпни в случай на извънредна ситуация“.
В отговор Китай блокира износа на готови продукти от Nexperia, което води до тревога в европейската автомобилна индустрия.
Най-засегнати са германските производители, които силно зависят от местни доставчици от т.нар. „първо ниво“ и от компании като Nexperia, въпреки че голяма част от производството вече се извършва в Китай.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) предупреждава, че някои фабрики са на ръба да спрат линиите за сглобяване:
„Това означава, че спирането на производството може да настъпи всеки момент. Призоваваме всички страни да намерят дипломатическо решение на тази критична ситуация“, заяви генералният директор Зигрид де Врис.
Засегнатите чипове са по-стари модели, използвани за базови функции като чистачки и управление на прозорците – компоненти, за които няма достатъчно алтернативи, уточняват от S&P Global Mobility.
От Nexperia коментират, че се опитват да получат изключение от ограниченията за износ и работят активно за ограничаване на щетите.
Междувременно Wingtech остро осъди действията на Нидерландия, като заяви, че ще „защитава правата си по всички законови пътища“. Компанията призова правителството в Хага да прекрати „политическата намеса в корпоративното управление“, за да възстанови доверието и да намали международното напрежение.
Honda вече е засегната във всичките си основни заводи в Северна Америка – в САЩ, Канада и Мексико.
„В момента управляваме глобален проблем с доставките на полупроводници и правим стратегически корекции в производството, за да отговорим на нуждите на клиентите“, заявяват от компанията, като описват ситуацията като „течна“, тоест променяща се ежедневно.
Ако не бъде открито решение, последствията може бързо да обхванат и други производители. Главният изпълнителен директор на Ford Motor Джим Фарли посочва, че темата е била „на първо място в дневния ред“ при последните му срещи във Вашингтон. По думите му това е „политически въпрос“, който изисква съвместни усилия на правителствата на САЩ и Китай.
„Нужен е скоростен пробив, за да избегнем загуби в производството през четвъртото тримесечие“, каза той.
Главният изпълнителен директор на General Motors Мери Бара добави, че компанията работи „денонощно“ със своите партньори, за да сведе прекъсванията до минимум.
Подобна позиция изразиха и ръководителите на Volvo и Mercedes-Benz.
„Това е политически предизвикана ситуация“, заяви главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус. „Решението се намира в политическата сфера – главно между САЩ и Китай – а Европа е поставена някъде по средата.“
)







&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)