Спор между финтех стартъп и негови банкови партньори, е ощетил милиони американци, като според последните съдебни документи те са останали без достъп до средства за близо две седмици, съобщава CNBC.

От миналата година Synapse – стартъп, подкрепен от Andreessen Horowitz, който служи като посредник между финтех марките, работещи с клиенти и банките, подкрепяни от FDIC, има разногласия с партньорите си относно балансите на клиентите, които дължи.

Ситуацията се влоши през април, след като Synapse обяви фалит след напускането на няколко ключови партньори.

На 11 май Synapse прекъсна достъпа до технологична система, която позволяваше на кредиторите, включително Evolve Bank & Trust, да обработват трансакции и информация за сметки, според документите.

Това е оставило потребителите на няколко финтех услуги в безизходица без достъп до средствата им, според свидетелствата, подадени тази седмица в калифорнийски съд по несъстоятелност.

Един от клиентите, учител от Мериленд на име Крис Бъклър, заяви, че средствата му в крипто приложението Juno са блокирани поради фалита на Synapse.

„Все по-отчаян съм и не знам към кого да се обърна“, пише Бъкър. „Имам близо 38 000 долара, които са блокирани в резултат на спирането на обработката на транзакциите. Тези пари бяха спестявани с години.“

10 милиона крайни потребители

Доскоро Synapse, която се нарича най-големия доставчик на банкиране като услуга, помагаше на голяма част от американските финтех компании да предоставят услуги като разплащателни сметки и дебитни карти.

Сред бившите й партньори бяха Mercury, Dave и Juno, добре познати финтех компании, обслужващи сегменти като стартъпи и потребители на криптовалути.

Synapse е имала договори с 20 банки и 100 финтех фирми, което е довело до около 10 млн. крайни потребители, според подадената през април информация от основателя и главен изпълнителен директор Санкет Патак.

Говорител на Evolve отказа да коментира, като вместо това посочи изявление на уебсайта на банката, което гласи:

„Внезапното спиране на основни системи от Synapse без предизвестие и непредоставянето на необходимата документация ненужно застрашиха крайните потребители, като възпрепятстваха способността ни да проверяваме транзакциите, да потвърждаваме балансите на крайните потребители и да спазваме законодателството“, заявиха от банката.

Не е ясно защо Synapse е изключила системата, а обяснение не може да бъде намерено в документите.

Уплашени сме

Друг клиент, Джоузеф Домингес от Калифорния, заяви пред съда по несъстоятелност на 20 май, че в сметката му в Yotta fintech са задържани повече от 20 000 долара.

„Страхуваме се, че парите ще бъдат загубени, ако Synapse не може да предостави счетоводни книги и документи на Evolve или Yotta, за да докаже, че сме законни собственици“, пише мъжът. „Не знаем къде е отишъл нашият директен депозит, не знаем къде се държат нашите тегления“.

Замразяването на средства на клиентите разкрива уязвимостите в модела на партньорство „банкиране като услуга“, или BAAS, и сляпа точка в регулаторния надзор.

Моделът BAAS, използван най-вече от финтех компанията Chime преди IPO, позволява на стартъпи от Силициевата долина да използват възможностите на малки банки, подкрепени от FDIC. Заедно екосистемата помага на тези компании да се конкурират с гигантите на американското банкиране.

Регулаторите пазят дистанция

Клиентите погрешно са вярвали, че тъй като средствата им се държат в реални банки, те са толкова сигурни и достъпни, колкото и всички други сметки, застраховани от FDIC, обяснява Джейсън Микула, консултант и автор на бюлетини, който следи този случай отблизо. „Това са над 10 милиона души, които не могат да плащат ипотеките си, не могат да си купят хранителни продукти... Това е друга степен на бедствие“, допълва той.

Регулаторните органи все още не са взели участие в спора, отчасти защото основните банки в него, не са фалирали, което е моментът, в който FDIC обикновено се намесва, за да обезщети клиентите.

FDIC и Федералният резерв не отговориха на запитването за коментар.

Като моли съдията по делото Мартин Бараш да помогне на засегнатите клиенти, Бъклър отбелязва в показанията си, че макар да е имал още средства освен тези в блокираната сметка, други нямат този късмет.

„Засега федералното правителство не желае да ни помогне. Както чухте, има милиони засегнати, които са в много по-тежко положение.“, допълва мъжът.