Парите обичат тишината: Защо супер богатите купуват и продават без много шум
По данни на аукционните къщи и брокерите на луксозни имоти богатите купувачи и продавачи все повече се обръщат към частни сделки и обяви извън пазара
Забравете публични търгове за скъпи произведения на изкуството или имоти. Забравете за шумни пресконференции преди подписването на договор.
Аукционните къщи и брокерите на луксозни имоти са категорични, че богатите все по-често предпочитат да се договарят помежду си, извън публичния пазар. Това гарантира удобството да се избегне хорското внимание и обсъждането в социалните мрежи.
Експертите отчитат все по-малко публични търгове, но това не означава, че броят на сделките е спаднал. Просто те се сключват зад затворени врати, пише CNBC
Миналата година общата стойност на продажбите от публични търгове на известни аукциони като Sotenby’s, Christie’s и Philips са спаднали 19%. В в същото време частните продажби през първите двама посредници са се увеличили с 5%. Общата им стойност е за около 2.4 млрд. долара. През февруари например се разбра, че картина на американския художник Марк Ротко е била продадена за над 100 млн. долара на хеджфонда на милиардера Кен Грифин.
По този начин се търгуват не само произведения на изкуството. Класически, скъпи коли също преминават от едни ръце в други без да се разбере за това. Това важи с особена сила за редките модели. RM Sotenby’s например е аукцион, занимаващ се изключително с продажбата на трофейни модели Ferrari, Porsche и други от такъв клас през последните трийсетина години. Напоследък обаче компанията отчита бум на продажбите от звеното, което движи частните сделки. Става дума за четирикратен скок за последните четири години. В момента частните, дискретни продажби, са почти една трета от приходите на компанията, казва ръководителят на звеното Шелби Майерс.
„Виждаме тенденция – хората искат да правят частни трансакции. Дискретността е ключова. Можеш да купуваш навсякъде по света и никой да не разбере“, казва той.
Какви са причините за нарастващата потайност? Единият фактор са социалните мрежи. Повечето продавачи на произведение на изкуството, кола или имот предпочитат да не са публични, а интернет пространството гарантира, че всички ще разберат за тях. Те не виждат смисъл в обявяването на търгове, само за да се знае, че едно нещо се продава.
„Ако някой продаде на ниска цена, веднага се разбира, че е изгубил пари. Никой не иска това. Допреди няколко години беше възможно да си купиш една кола на по-ниска цена и информацията да не се разпръсне из всички социални мрежи“, обяснява Майерс.
Колекционерите на такива автомобили също избягват публичността, защото е почти сигурно, че всички ще разберат колко са платили. Те са малка и сплотена група. Щом някой покаже автомобил, информацията се разпространява светкавично и в крайна сметка се разбира колко е платено, ако продажбата е станала чрез търг.
При недвижимите имоти тенденцията е същата. Най-скъпите в САЩ – в Манхатън, Малибу, Аспен, Хамптънс или Палм Бийч вече се търгуват чрез „извънпазарни сделки“. Обявите за такива продажби не се появяват публично, а информацията за тях се разпространява чрез отбрани групи брокери.
Един от най-скъпите имоти, продаден от началото на тази година, е къща в Гринуич Вилидж, Манхатън. Цената ѝ е 72.5 млн. долара. Сделката, ествествено, е извън пазара. Имение в Палм Бийч е изтъргувано за 60 млн. долара по същия начин. Пак „извън пазара“ за над 100 млн. долара е продадена и къща в Аспен. Един и същи брокер представлява и продавача, и купувача.
Смята се, че този тип сделки са започнали Лос Анджелис през 80-те години на миналия век. Практикуват се предимно от кинозвезди, които ревниво пазят личния си живот и не искат целият свят да знае адреса им. С годините и други богати хора започват да купуват и продават имущество по този начин.
„На всеки милионер или милиардер му харесва, че може да продаде без поверителността да бъде нарушена“, казва брокерът на недвижими имоти в Лос Андцелис Ърни Карсуел.
Той допълва, че в момента един от неговите клиенти милиардер си търси имот в Ел Ей. Карсуел е огледал имение, което ще му предложи. Продавачът е също милиардер, но от Близкия Изток и предлага имота само на определени хора. Брокерът работи и по сделка в Палм Спрингс – известна личност продава къщата си. Купувачът е милиардер. Нито единият, нито другият желае за сделката да се разбере.
„Те не искат крадците да знаят къде живеят, как се стига до спалнята им или колко е висок живият плет. Всичко това е възможно заради технологиите“, казва Карсуел.
Според него е безсмислено извън пазара да се продават имоти за под 5 млн. долара. Те са по-широко достъпни. Но за по-скъпите – 20 млн. долара и повече списъкът с потенциални купувачи е доста по-малък. Тези хора са известни на брокерите и затова директното договаряне е по-добрият вариант.
Така изведнъж специалистите по недвижими имоти се оказват доста важни.
„Никога досега нуждата от квалифициран в областта не е била по-голяма“, твърди Карсуел.
Рискът при такива сделки е продавачът да не получи достатъчно пари, особено ако ограничи потенциалните купувачи до няколко души. Това брокерите определят като „оставяне на пари на масата“. На практика означава доброволен отказ от печалба в името на анонимността.
„Всеки си има причина да иска да остане анонимен. Но и това си има цена“, казва Нобъл Блек от брокерската къща „Дъглас Елиман“.