Когато Пол Лестър се присъединява към агенция за луксозни недвижими имоти в Лос Анджелис, решава да организира оглед на имот в Бевърли Хилс с една разлика: превръща го в откриване на произведения на изкуството, като кани потенциални купувачи, както и такива, които биха се заинтересували да закупят изложените в него произведения на изкуството.

„Успяхме да продадем къщата на по-висока стойност, отколкото можеше да се очаква“, казва Лестър пред CNBC.

Заедно с имота, собственикът купува и част от изложените произведения на изкуството.

Историята се развива преди повече от десетилетие. Оттогава Лестър е превърнал в свой стил представянето на творби на съвременни художници – наред с дизайнерски мебели, в сегмента висок клас имоти.

Брокерът е партньор в компанията за недвижими имоти The Agency, която в момента продава новопостроени луксозни жилища в Бевърли Хилс, проектирани от архитектите в Olson Kundig, и събира „пълна колекция“ от произведения на изкуството в няколко от тях.

Цените на жилищата, известни като The Houses at 8899 Beverly, започват от около 5 милиона долара.

Изкуството и мебелите могат да бъдат закупени, а не просто временно внесени като „инсценировка“. Агенцията работи с консултантската компания Creative Art Partners по домовете, в които са представени творби на художници, като Мишел Мери Лий, преподавател по изкуства, и Ървин Паскал, британски скулптор и художник.

Жилищата, готови за нанасяне, т.нар. имоти „до ключ“, стават все по-популярни на пазара. „В момента виждаме повече клиенти, особено при новото строителство, които искат цял пакет“, допълва Лестър. „Имало е случаи, в които влизат и казват: „Искам тази стая... Ще взема мебелите и ще взема изкуството. Абсолютно ми харесва по този начин и възможно ли е това? И ние сме в състояние да отговорим „да, възможно е“, казва той.

Трикът при избора на произведения на изкуството за такива имоти е да си сигурен, че те са в хармония с интериора, каза Дейвид Ноулс, основател на консултантската компания Artelier, която доставя произведения на изкуството за проекти за недвижими имоти във Великобритания, САЩ и Близкия изток.

„Трудно е да се постигне уникалност и характер, ако това, което се продава, е проект „до ключ“, защото изкуството трябва да се хареса на широка аудитория“, казва Ноулс и допълва: „Изкуството трябва да изглежда така, сякаш принадлежи на мястото си“.

За да постигне това, Artelier поръчва произведения, които са свързани с района, в който се намира жилището, и предлага на художниците да изработват произведения, които да пасват точно на размерите на пространството.

Това обикновено работи по-добре, отколкото да се заемат творби от галерия за временно излагане, казва Ноулс.

Екипът на Лестър обсъжда дали изкуството трябва да съответства на дизайна на дома или да контрастира с него. Могат да изберат цветна палитра за по-монохромен дом или комбинация от абстрактни творби и портрети.

Artelier е поръчвала произведения на изкуството, които висят по стените на някои от най-престижните адреси в света, като One Hyde Park в Лондон, резиденциите в One at Palm на Dorchester в Дубай и апартамент в Eighty Seven Park, сграда на плажа в Маями, дело на Ренцо Пиано.

Лондонските строителни предприемачи се стремят да привлекат чуждестранни купувачи, търсещи ваканционни жилища в града, казва Ноулс.

Консултантската компания получава поръчки от интериорни дизайнери за доставка на произведения на изкуството за богати купувачи, които „знаят какво искат и имат добър вкус“. Или имат някой, който работи за тях и има добър вкус, казва Ноулс.

Artelier често е мост между художниците и строителните предприемачи или купувачите – групи, които „идват от два различни свята“, каза Ноулс. Той работи с художниците, за да им помогне да разберат, че работата им може да се разглежда като луксозен продукт и че клиентите очакват нещо „изключително“.

В същото време Artelier трябва да убеди клиентите, че нещо като поръчково керамично произведение е вероятно да има несъвършенства, като например следи от пръсти.

За Лестър произведенията на изкуството в The Houses at 8899 Beverly са допълнителна възможност за маркетинг.

Къщите са сравнително по-достъпни от другите имоти, които има в портфолиото си.

„Имотът може да струва, да речем, 60, 70 млн. долара, но произведенията на изкуството в него вероятно струват 200 млн. долара“, казва той, като отбелязва, че купувачите на това ниво могат да се поинтересуват дали продавачът би обмислил да продаде една или всички творби.

Макар че агенцията за недвижими имоти Savills не продава често произведения на изкуството като част от сделка за имот, Ричард Гутеридж, съръководител на отдела за първокласен централен Лондон, съветва клиентите да оставят произведения на изкуството по стените по време на огледите.

„Това е аксесоар, с който много хора се идентифицират. В горната част на пазара това е елемент от начина на живот", каза той за CNBC. Според него колекция от произведения на изкуството в един дом понякога струва колкото самия него.

„Колкото и това да помага по пътя на продажбите, приятно е, когато купувачите се съсредоточат отново върху къщата. Произведенията на изкуството могат да им завъртят главата“, допълва експертът.