Строго забранено за пасажери: Най-тайните места в самолета
Ето как спят и почиват пилотите и стюардесите, без пътниците да заподозрат
В пътническите самолети задължително са осигурени тайни зони за почивка, предназначени специално за пилотите и кабинния екипаж по време на дълги полети.
Пасажерите нямат достъп до тях при абсолютно никакви обстоятелства и те са добре скрити от всички. Наричат се отделения за почивка на екипажа и местоположението им в самолета е различно, разказва CNN.
При по-новите самолети, като Boeing 787 или Airbus A350, тези пространства са разположени над основната кабина, в горната част на фюзелажа. Но при по-старите могат да са в товарния отсек или просто в основната кабина.
Те се предлагат по двойки: една за пилотите, която обикновено се намира над пилотската кабина и често включва две легла и лежанка, и друга за кабинния екипаж, която обикновено съдържа шест или повече легла и се поставя над секцията в задната част на самолета, където се приготвят и съхраняват храната и напитките.
Японски капсулен хотел
Авиокомпаниите имат право да определят конфигурацията на местата за почивка на екипажа, когато купуват самолет, но основните параметри са отговорност на регулаторни органи като Федералната авиационна администрация.
Тя например предписва, че зоните за почивка трябва да са „на място, където натрапчивият шум, миризми и вибрации имат минимално въздействие върху съня“, както и трябва да се контролира температурата и да се позволява на екипажа да регулира осветлението.
Койките („или друга повърхност, която позволява равно положение за спане“) трябва да са с размери 198 на 76 см - и да имат поне един кубически метър пространство около тях.
Крайният резултат прилича на японски капсулен хотел: тясно, но уютно място за сън без прозорци, с електрически контакти и светлина, както и с цялото необходимо оборудване за безопасност, като кислородни маски, светлини за предпазните колани, интерком и др.
„Тези места могат да бъдат доста удобни“, казва Сузана Кар, стюардеса в United Airlines, която работи на самолети Boeing, включително 787, 777 и 767.
„Леглата са с подплатен матрак, има вентилационен отвор за циркулация на въздуха и контрол на температурата, така че да може да се поддържа по-хладно или по-топло, и ни се предоставя спално бельо, подобно на това, което се използва в бизнес класа по време на международните ни полети. Харесвам ги, но не съм сигурна, че ще са удобни за човек с височина над 1,80“, допълва тя.
Тайни пространства
Зоните за почивка на екипажа са проектирани така, че да не привличат вниманието на пътниците, независимо къде се намират.
„Пътник, който минава покрай тях, вероятно ще си помисли, че това е гардероб“, казва Кар. „Няма да се впускам в подробности за начина, по който имаме достъп. Понякога има хора, които си мислят, че това е врата на тоалетна, и се опитват да я отворят, но ние просто им показваме пътя към истинската тоалетна.“
Зад вратата обикновено има малка площадка и стълба, водеща нагоре, поне при най-новите самолети.
„Леглата са отворени отстрани или в единия край, така че можеш да пропълзиш вътре - понякога на шега ги наричам „катакомби“, казва Кар.
При по-старите самолети, като Airbus A330, отделението за почивка на екипажа може да се намира и в товарния отсек, така че стълбата води надолу. Но на още по-стари самолети като Boeing 767 местата за почивка се намират в основния салон и представляват просто облегални седалки със завеси около тях.
„Това са много тежки завеси, те блокират светлината и добро количество звук, но не и ако в самолета има енергична тълпа или разстроено дете. Случвало ни се е пътници да разтварят завесите, търсейки нещо или мислейки, че ще влязат в кухнята, така че това не е непременно най-добрата почивка.“, казва стюардесата.
Не е изненадващо, че повечето стюардеси предпочитат горните койки пред седалките със завеси, но подобрението е от полза и за авиокомпаниите, за които не се налага да се отказват от ценно пространство в салона, което може да се използва за пътнически седалки.
Проблеми със съня
Членовете на кабинния екипаж на дълги полети обикновено прекарват поне 10% от планираното време на полета в зоните за почивка.
„Бих казала, че това означава средно около 1,5 часа на полет на дълги разстояния“, казва Каролина Оман, стюардеса във Finnair, която работи на самолети Airbus A330 и A350. Това обаче може да варира в зависимост от авиокомпанията и времето на полета.
„Тъй като нямаме лично пространство в самолета за обедната или кафе пауза, този период на почивка е изключително важен и полезен за нас“, казва тя.
„Това е моментът по време на полета, в който не отговаряме на обажданията на пътниците и не изпълняваме никакви други задачи, а си почиваме и оставяме краката и ума си също да си починат. Целта на тази почивка е да поддържаме бдителна и готова нагласа по време на целия полет, така че ако се случи нещо неочаквано, да сме готови да действаме.“
Тя споделя, че има проблеми със съня в Азия и тогава по време на почивката обикновено заспива.
„Събуждането от този сън понякога може да е наистина тежко преживяване, ако мозъкът ви е превключил на режим на нощен сън. Понякога мога да се отпусна и да заспя, а друг път тялото ми просто не е готово за дрямка. Но тъй като сме в почивка, ни е позволено да използваме телефоните си, така че можем да гледаме филм или да прочетем книга.“
Зоните за почивка са затворени по време на рулиране, излитане и кацане и се използват на смени, които се контролират от салонния мениджър – член на кабинния екипаж, който отговаря за всички останали и контролира операциите на борда. Този човек обикновено получава право да използва специално легло, което се намира близо до входа на зоните за почивка и има достъп до интерком, за да комуникира с пилотите и екипажа.
„Всичко в нашия бранш се основава на стажа – от разписанието, по което летите, през маршрутите, до почивните дни“, обяснява Кар.
„Колкото по-дълго сте там, толкова по-добри са привилегиите, а една от тях е да избирате времето за почивка на екипажа – ние действаме по реда на старшинството, така че човекът, който е най-старши в полета, може да избере дали предпочита първата или втората почивка, а след това преминавате през списъка, докато всички имат почивки.“
Как почиват пилотите
Зоната за почивка на пилотите, която е отделна от тази за кабинния екипаж, е близо до пилотската кабина.
В зависимост от продължителността на полета на борда може да има до четирима пилоти, но двама от тях винаги са в пилотската кабина; поради това зоната за почивка разполага само с две легла (или дори с едно при по-стари самолети), но включва седалка. Освен това отделенията са доста сходни.
„Обикновено спя доста добре там“, казва Алекси Куосманен, заместник-главен пилот на флота на Finnair.
Той лети със самолети A330 и A350 и предпочита зоната за почивка на втория самолет, която е разположена над предната кухня, а не в основния салон.
„Там можеш да регулираш температурата много добре, има отлична вентилация и е по-звукоизолирана. Не чуваш нищ, наистина е тихо и удобно.“
Следващият път, когато пътувате с дълъг полет, може да се огледате за незабележима врата в предната или задната част на самолета. Ако видите пилот или стюардеса да изчезват в нея, може би сте забелязали зоната за почивка.
Но имайте предвид, че членовете на екипажа невинаги ще се радват да ви покажат всичко, тъй като достъпът на пътниците е забранен.
„Това е малко като в Disney - държим магията зад затворени врати“, казва Кар.