Световните правителства трябва да положат повече усилия за повишаване на финансовата грамотност на учениците.

Това е основният извод от новото проучване на ОИСР за PISA, представено в края на миналата седмица.

То е част от по-широк доклад за образованието, а анализът за финансовата грамотност се основава на тестове, попълнени от близо 100 000 15-годишни ученици през 2022 г. Те са от 14 държави от ОИСР и 6 партньорски икономики, отбелязва Euronews.

18% от учениците в държавите от ОИСР се представят на или под най-основното ниво на финансова грамотност.

В тази връзка генералният секретар на групата Матиас Корман подчерта "необходимостта от по-добро снабдяване на младите хора със знанията и уменията, необходими за безопасни и информирани финансови решения".

Уменията на основно ниво означават, че учениците могат да вземат прости решения за ежедневните си разходи и да разпознават предназначението на ежедневните финансови документи. Постигането на този резултат означава също, че ученикът може направи разлика между потребности и желания в паричен контекст.

Фламандската общност в Белгия оглавява списъка

Икономиките от ОИСР, които участват в оценката на финансовата грамотност са Австрия, фламандската общност на Белгия, Коста Рика, Чехия, Дания, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Португалия, Испания, Съединените щати и осем канадски провинции.

Участват и шестте партньорски държави: Бразилия, България, Малайзия, Перу, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства. От тези изследвани области 7 постигат резултати над средните за ОИСР по отношение на финансовата грамотност.

Това са Австрия, фламандската общност в Белгия, канадските провинции, Чехия, Дания, Нидерландия и Полша.

Средно за икономиките от ОИСР 11% от учениците са показали най-добри резултати, което означава, че могат да анализират сложни финансови продукти и да решават нестандартни финансови проблеми.

Над 15% от учениците във фламандската общност в Белгия и Нидерландия са с най-добри резултати по отношение на паричните въпроси, докато в Малайзия и Саудитска Арабия те са по-малко от 1%.

В същото време над 45% от учениците в Бразилия, Малайзия и Саудитска Арабия се представят на или под най-основното ниво. За сравнение, в Дания 11% от учениците са с ниски резултати.

Сред държавите, които са участвали във всички тестове за финансова грамотност на PISA, Италия е подобрила резултатите си през 2022 г. в сравнение с 2012 г., а Испания и САЩ са подобрили резултатите си през 2022 г. в сравнение с 2015 г.

Полша подобрява резултатите си през 2022 г. в сравнение с 2015 г., въпреки че се представя по-зле, отколкото през 2018 г.

Полът не е фактор за финансовата грамотност

Данните на PISA показват, че няма ясна връзка между пола и финансовата грамотност, като резултатите на момчетата и момичетата са различни в различните икономики.

Момчетата са свръхпредставени и в двата края на спектъра, като преобладават в групите с отлични резултати, но и в групите с по-слаби резултати.

Те постигат по-високи резултати от момичетата в Австрия, Коста Рика, Дания, Унгария, Италия и Португалия.

Момичетата се представят по-добре от момчетата в България, Малайзия, Норвегия и ОАЕ.

По отношение на определени умения повече момчета, отколкото момичета се чувстват уверени в разбирането на договор за продажба (с 19% повече) и в планирането на разходите си с оглед на текущото си финансово състояние (с 8% повече).

Необходима е по-голяма подкрепа за учениците в неравностойно положение

За разлика от пола, икономическият произход на младежите има ясна връзка със способността им да управляват пари. Във всяка участваща в PISA област, в която са събрани данни за социално-икономическия статус, учениците в благоприятно положение се представят значително по-добре от тези в неравностойно.

Разликата между тях във фламандската общност на Белгия, България, Чехия, Унгария и Перу е повече от 100 точки. Разликата е по-малка от 75 точки в канадските провинции, Дания, Италия, Португалия, Саудитска Арабия и Испания.

"Ако децата и младите хора научават за паричните въпроси само от своите семейства, неравенството в нивата на финансова грамотност, богатство и благосъстояние може да се засили между поколенията", са изводите на ОИСР.

"Предоставянето на финансово образование на младите в училищата и чрез други програми може да помогне за намаляване на различията във финансовата грамотност, дължащи се на различията в социално-икономическия статус на учениците."

Учениците в благоприятно положение се чувстват по-уверени в управлението на парите въз основа на финансовото си положение в сравнение с младите хора в по-неблагоприятно положение.

Спестяване и харчене

Въпреки че ОИСР отбелязва, че е необходимо да се повиши финансовата спестовност, младите имат някои положителни навици при управлението на парите си.

В годината преди теста PISA средно 93% от учениците в участващите икономики на ОИСР са спестявали пари поне веднъж. В същото време 82 % от учениците твърдят, че са проверявали дали са взели точното ресто, когато са купували нещо в брой, а 74 % от тях са сравнявали цените в различни магазини, преди да направят покупка.

Средно за участващите икономики 74% от учениците са заявили, че са купили нещо, което е струвало повече пари, отколкото са възнамерявали да похарчат през годината преди теста. Над 80% от учениците в Норвегия, Полша, България, Чехия, Дания и Нидерландия са похарчили повече пари.

Защо е необходима финансовата грамотност?

Според ОИСР умението да се управляват парите е от съществено значение не само за управлението на ежедневните покупки, но е и важен начин младите хора да разпознават финансовите измами. Когато навлязат в зряла възраст, нуждата от тези умения вероятно ще е още по-належаща, защото услугите ще са все по-дигитализирани.

През последните години се наблюдава ръст на схемите "Купи сега и плати по-късно", криптоактивите и "финфлуенсърите" например. Нещо повече, експертите подчертават, че е необходима информираност, за да могат младите хора ефективно да планират бъдещето си.

"По-голямата продължителност на живота, по-слабата социална защита и по-голямата несигурност на пенсионните доходи поради променящите се пенсионни режими означават, че бъдещите поколения вероятно ще трябва да поемат повече индивидуални финансови отговорности, отколкото предишните поколения", допълват от ОИСР.

Ето защо по-голямата държавна подкрепа, особено насочена към най-неспособните, би помогнала за преодоляване на този недостиг на знания.