Италианският орган за защита на конкуренцията разследва луксозните модни групи Armani и Dior за нелоялни търговски практики, свързани с предполагаема експлоатация на работници в техните вериги за доставки.

Органът заяви, че проучва дали двете компании са направили „неверни изявления за етична и социална отговорност“ относно условията на труд при подизпълнителите, произвеждащи чанти и други луксозни стоки.

Макар че и двете компании „подчертават майсторството и отличното качество на изработката“ в публичните си съобщения, италианският Орган за гарантиране на конкуренцията и пазара (AGCM) заяви, че те изглежда са разчитали на доставчици, при които работниците са получавали „неадекватни“ заплати и са работили при лоши условия на безопасност, включително прекомерен извънреден труд, съобщава Financial Times.

Надзорният орган заяви, че в резултат на това групите се разследват за потенциално „незаконно поведение при промотирането и продажбата на дрехи и аксесоари“.

Служители на Надзорния орган, заедно с членове на антитръстовото звено на италианската Guardia di Finanza (финансова полиция), тази седмица са предприели проверки в централата на Armani и други дружества от групата, както и в централата на Dior Italia.

Dior, която е собственост на френската група за луксозни стоки LVMH, заяви, че с оглед на „сериозността на нарушенията, извършени от тези доставчици“, компанията сътрудничи на италианските власти в тяхното разследване. „Домът на Dior категорично осъжда тези недостойни действия, които противоречат на неговите ценности и на кодекса за поведение, подписан от тези доставчици“, се казва в изявлението, в което се добавя, че няма да се правят нови поръчки с въпросните двама производители.

„Екипите на Dior работят интензивно по текущото укрепване на съществуващите процедури. Въпреки редовните одити, тези двама доставчици очевидно са успели да прикрият тези практики“, се допълва още в изявлението на компанията.

Групата Armani потвърди, че е в процес на разследване, заяви, че засегнатите компании сътрудничат на властите, но „вярват, че обвиненията са неоснователни и са уверени в положителен резултат“, след като проверката приключи.

Високопоставената проверка на AGCM идва непосредствено след две решения на съда в Милано, които поставиха италианските производствени филиали на Dior и Armani под съдебен надзор поради опасения за злоупотреби в техните вериги за доставки в Италия, припомня още FT.

Властите установиха, че двете дъщерни дружества – изцяло притежавани от компаниите майки, са използвали китайски подизпълнители в Италия, които изглежда са злоупотребявали със служителите си, много от които са чуждестранни работници от Китай.

Те са живеели в мизерни импровизирани общежития над цеховете за производство, обикновено над запаси от неправилно съхранявани химикали, лесни за възпламеняване, сочат съдебните документи.

Установено е, че някои от работниците пребивават в Италия незаконно, което ги прави още по-уязвими за злоупотреби и експлоатация.

При поставянето на Giorgio Armani Operations под съдебна администрация за една година, тричленен състав на специален съд в Милано през април установи, че компанията е допуснала небрежност при производствена система, „очевидно насочена към намаляване на разходите и максимизиране на печалбите чрез заобикаляне на наказателното и трудовото законодателство“, както и че не е извършила минимални проверки и одити на веригата за доставки.

Миналия месец, при настояването Manufactures Dior да бъде поставена под съдебен надзор, разследващите установиха, че Dior е плащала на китайския си доставчик 53 евро за чанта, чиято цена след това достига хиляди евро.

Установено е също, че Dior не е извършила основна комплексна проверка и не е упражнила адекватен надзор върху доставчиците.

Dior оспори някои от тези твърдения, като заяви, че извършва редовни одити, но същевременно призна, че са необходими подобрения в процедурите. Тя допълни, че подизпълнителите са участвали само в частичното сглобяване на мъжки кожени аксесоари, а не на чанти, и че производствените разходи, цитирани в медии, са „смешно ниски“. „Маржът на печалбата на къща Dior е изцяло в съответствие с този на луксозната индустрия и няма нищо общо с посоченото в тези погрешни коментари“, заявиха от компанията.

Проучванията на високо равнище са пагубни за сектора и за имиджа на марките, които успяват да запазят престижа си отчасти чрез популяризиране на идеята, че продуктите им се произвеждат от френски и италиански майстори по високи стандарти.

Компаниите за луксозни стоки също така се стремят да подчертаят, че техните продукти са устойчиви и етични по своята същност, благодарение на занаятчийската си изработка, за разлика от бързата мода.

През последните години обаче веригите за доставки на луксозни стоки са подложени на засилен контрол, тъй като потребителите и инвеститорите стават по-съзнателни за рисковете от нестандартни практики от подизпълнителите.

Много групи, като Chanel, инвестираt значителни средства в изкупуването на своите доставчици и въвеждането им във вътрешнофирмена дейност, допълва FT.