TIME обяви 100-те най-забележителни места на планетата за 2024 г.
От Коста Рика до Кох Самуи и Република Конго - екипът е подбрал изключителни дестинации и вълнуващи преживявания за пътешествениците
Списание TIME публикува списъка със 100-те най-забележителни места на планетата, които задължително да посетите през 2024 г.
От Коста Рика до Кох Самуи и Република Конго - екипът от редактори на базираното в Ню Йорк издание е подбрал изключителни дестинации и вълнуващи преживявания за пътешествениците.
CNN Travel разговаря със старши редактора на TIME Ема Баркър за тенденциите, които са се появили тази година.
Ефектът на социалните медии
Тази тенденция не е нова, но със сигурност расте с все по-бързи темпове.
Милиони туристи избират дестинациите си за почивка по това колко зашеметяващо изглеждат те клиповете на други хора в TikTok или в историите им в Instagram.
Те искат да ги посетят и да получат личен достъп до това сладко съдържание за споделяне.
Баркър посочва сред „тези своеобразни неземни места за изкуство и дизайн“ Араня, Китай. Това е „невероятен крайбрежен град с минималистичен дизайн, в който много младежи в Китай посещават заради бавния ритъм на живот и релаксиращ дух“ - и защото изглежда невероятно на камерата.
„Този тип места, които дават зашеметяваща фотография, са наистина популярни“, допълва редакторът на TIME.
Активно пътуване
Поколението Z споделя любовта си към пълноценните приключения на открито в социалните медии, а това е водеща тенденция и за туристите в общ план.
Баркър посочва, че при съставянето на списъка си TIME забелязва голям брой туроператори, които предлагат „обрат в традиционното преживяване“, като например сафари с велосипедисти в Ботсвана с водач Natural Selection.
Вместо „да отидете на сафари, където сте в джип, това е велосафари, където карате колело, правите нещо активно, това е по-скоро обиколка на околните забележителности“.
Научен туризъм
Туризмът, свързан с Космоса, процъфтява в Китай и други страни, а туристите от цял свят използват ваканциите, за да научат повече за околния свят и Вселената.
Баркър отбелязва, че увеличението на пътуванията до Антарктида е предизвикателство, защото „увеличава отпечатъка върху един много деликатен пейзаж“. Затова в своя списък TIME посочва туроператора White Desert, който „наистина е създал модел как туризмът може да е по-устойчив, като си партнира с учените в Антарктида“.
Туристите ползват общи полети с учените и имат възможност да помагат на изследователите в работата им.
„Те не увеличават броя на пристигащите полети, а просто се възползват от това, което вече се случва“, казва Баркър. „И тогава туристите получават възможност да помагат в научните изследвания и да научат повече за ландшафта и неговото опазване.“
Самопознание
Академията Modern Elder в Санта Фе, Ню Мексико, се фокусира върху грижата за себе си в по-напреднала възраст.
Това е „нещо като уединение за хора на средна възраст“, казва Баркър, „което според мен е наистина интересно и забавно. Това е нещо като обрат в уелнес уединението.“
Броят на центровете за оттегляне по време на менопауза също нараства, а сексуалното здраве остава постоянна гореща тенденция.
Регенеративен туризъм
Доброволческият туризъм – при който туристите работят като доброволци в регионите, които посещават - „може би се е превърнал в малко клиширано явление, тъй като те кара да се чувстваш добре от това, което правиш, но може би всъщност не е толкова полезен“, казва Баркър.
Новият свеж подход към тази тема е регенеративният туризъм, който „е насочен наистина да остави пейзажа и мястото по-добри, отколкото са били“.
TIME обръща внимание на остров Мауи, където през ноември Западен Мауи отново отвори врати за туризъм, след като беше опустошен от горски пожари миналото лято.
Неправителствената организация с нестопанска цел „Maui Cultural Lands“, собственост на коренното население, предлага възможности за доброволческа дейност, които са „наистина забавни“, казва Баркър.
„Не пропилявате ваканцията си, като полагате тежък труд, въпреки че това е работа. Намирате се сред зашеметяващ пейзаж и засаждате дървета. Прекарвате си чудесно и след това отивате да подкрепите местния бизнес“, допълва още редакторът на TIME.