В динамичния свят на криптовалутите, където богатствата се печелят и губят по-бързо, отколкото можеш да произнесеш "блокчейн", финансовата грамотност не е просто умение - тя е инструмент за оцеляване.

Представете си, че се опитвате да се ориентирате в лабиринт със завързани очи - с FOMO (страх от пропускане на възможности) от едната страна и волатилност от другата. Така изглежда трейдърството без необходимите познания за дигиталните активи.

Тук идва ролята на Рейчъл Конлан, главен маркетинг директор на Binance и шерпа на криптосвета, която се стреми да преведе трейдърите през коварния терен.

Младата ирландка е движещата сила зад глобалните кампании на най-голямата борса за крипто активи в света. В качеството си на CMO тя е начело на укрепването на имиджа на Binance като надеждна платформа в коренно различни региони.

Конлан поставя като приоритет значението на диверсификацията, както и яснотата за предизвикателствата при инвестирането в нестабилни времена. Необходимостта от финансова грамотност, регулаторна яснота и балансиране на емоционалната търговия с предпазливост в лицето на FOMO също се очертават като главни теми за криптовалутите.

“Както знаете, ние работим в много страни. Нямам възможност да прекарвам достатъчно време лично във всяка една от тях, но за мен винаги е добре да се срещам с хора от други места и да разбирам какъв е пулсът на това, което движи общността“, казва Конлан в първото си интервю за българска медия.

Според доклад на HR Review само 6% от изпълнителните директори в блокчейн са жени в сравнение със 17% в другите технологични сектори. В този смисъл какво е бъдещето на женското представителство в криптото?

Статистиката е вярна. Жените в крипто пространството са около 6%, имайки предвид, че цифрата включва и основателки. През последните 20 години съм работила в различни индустрии като медиите, развлеченията и спорта. Там също липсва достатъчно женско представителство, което отваря много въпроси.

В това отношение мисля, че в Binance сме наистина привилегировани. Имам предвид Йи Хи, която е съосновател на компанията и е допринесла за нейното развитие и достигането до 200 милиона потребители на над 100 пазара. Тя е наистина невероятен пример за това какво е да имаш водеща роля в сектор, доминиран до голяма степен от мъже.

Не трябва да забравяме и това, че индустрията е само на 14 години. Правейки сравнение с технологичното пространство, то е имало много повече време, за да гарантира по-справедливо представителство на жените.

Маркетолозите в моя екип са 51% мъже и 49% жени. За мен това е знак, че бъдещето ще генерира справедливо лидерство.

Приемам като моя отговорност да бъдем представени, да привлечем повече хора, повече жени и повече разнообразие. Докато продължаваме да растем и да разширяваме продуктовото си портфолио, наличието на това стимулира иновациите и креативността, които ще ни направят привлекателни за повече потребители.

Какво за е най-голямото предизвикателство в работата ви?

Като главен маркетингов директор за мен едно от най-големите предизвикателства е темата за финансовата грамотност.

Аз отговарям за увеличаването на нашата съществуваща потребителска база, развитието на продуктите, комуникацията и достъпа на информация до клиентите. Екипът ми е фокусиран върху това да улесни участието в криптопазара, независимо дали сте начинаещ, който тепърва навлиза на този терен, или сте ветеран, който има силни познания за търговията.

Сред другите основни предизвикателства са регулаторните обстоятелства.

Макар да сме глобална компания, нашите настоящи и потенциални потребители живеят на различни места. Една от най-големите ни задачи е да обръщаме внимание на местните и културните нюанси и на отношението, с което продаваме и проектираме събития.

Това, което ме държи будна през нощта, е мисълта да гарантираме, че се свързваме емоционално както с новия потребител в България, който тепърва влиза в нашата платформа, така и с дългогодишните клиенти.

Нашите читатели често имат коренно различни мнения за криптопазара. Понякога става ясно, че някои хора все още не се доверяват на дигиталните активи. В същото време регулярно има контрастни мнения на различни експерти за това как Bitcoin може да се изстреля до $100 000 или да се срине до $10. Имайки това предвид, на какъв тип мнения трябва да се доверяват хората, когато се чудят как или кога да инвестират?

Всеки ден виждаме спекулации за най-доброто нещо, което може да се купи. И както знаем, голяма част от това е кликбейт от рода на купи слуха, продай новината.

Нека бъдем ясни - това е широко разпространено не само в криптоиндустрията, но и във всички традиционни финансови сектори. Има спекулации във всички активи.

Ако влезете в Instagram ще видите как всички - от инфлуенсъри до приятели - дават различни идеи за това какво трябва да правите, за да напреднете в живота или да развиете богатството си. Затова мисля, че това е нещо, проникнало в нашето общество не само по отношение на финансовото здраве, но и във всичко.

Ето защо концепцията за собствени проучвания е толкова важна. Опитваме се да насърчим нашите потребители да правят такива, за да избегнат това, което може да се окаже медийна или инфлуенсърска дезинформация. Всеки трейдър трябва да разбира финансовите основи и да знае, че не става въпрос за бързо забогатяване, както често се рекламира.

За нас е важно да предоставяме неутрални и задълбочени изследвания и информация по лесно смилаем начин, помагайки на нашите потребители да разберат откъде да тръгнат. Разбира се, има и много мрежи, даващи ви още възможности да учите и да се образовате за това, което в крайна сметка ще се превърне във ваша инвестиция. Смятам, че това не се отнася само за криптовалутите, а за всеки аспект на финансовото ви здраве.

Двете най-силни и парадоксално синонимни понятия от крипто експертите са волатилност и FOMO. Кое е най-интересното нещо, когато пазарът е в състояние на висока волатилност, което, разбира се, води до страх от пропуснати инвестиции?

Това е динамична индустрия. Знаем, че навигирането във възходите и паденията на това пространство е и причината, поради която то е в центъра на такова внимание. Именно защото е толкова вълнуващо и има толкова много възможности, които трябва да бъдат отключени.

Няма да давам примери, защото смятам, че хората биха могли да извлекат погрешни заключения от този акцент. Наистина не съм в бизнеса да давам финансови съвети. Аз съм маркетолог, който трябва да предава правилното послание.

Образованието е от ключово значение - добре да знаеш с какво си имаш работа. Така че, в момент, в който наблюдаваме голяма нестабилност, консумирането на колкото се може повече съдържание от правилните медии, и разбирането на основите на пазара е от решаващо значение. Именно за да се знае, че не е разумно да скачате върху тенденция, която виждате в Instagram.

На второ място е диверсификацията. Тя е наистина критична във всеки финансов сектор, и особено в тази област, за да разпределите риска и да се чувствате по-комфортно. Трябва да се мисли дългосрочно дори и в нашата индустрия. Крилата на пазарите, знаете, могат да бъдат плашещи и страшни, но криптото е тук и ще остане още дълго.

Конвенционалната финансова индустрия има поне столетие преднина пред нас. Така че е важно да сте търпеливи и да знаете, че това ще ви се отплати.

Да управлявате рисковете си интелигентно е основна част от това. Но мисля, че най-важното нещо е да се запази хладнокръвие. Ще ви дам малка аналогия. Съпругът ми е адвокат, много консервативен, но дори и той обича вълнението от меме токените и всичко, което се случва на пазара. В същото време вижда и цялата нестабилност и често се изнервя. Но както и на него му обясних, това е част от играта. Всеки трейдър трябва да се увери, че запазва търпението си, че разбира процеса и че се придържа към плана си за игра. Това е случаят и с моя скромен опит.

Какъв е подходът ви към по-малките пазари като България, където за хората е трудно да отделят по-големи суми за инвестиране? Ако някой може да задели само 20 долара този месец, какъв е смисълът да инвестира в криптовалути?

Бих казала, че именно на тези пазари потребителите всъщност имат наистина голямо предимство. Както може би знаете, 24-часовото обслужване на клиентите ни на почти всички езици, е огромна част от бизнеса ни.

Често обслужвам европейските, африканските и някои от по-малко развитите пазари в Близкия изток. Това, което виждам при взаимодействията с клиентите, е, че хората понякога инвестират дори по 1 долар, за да разберат по този начин как могат да играят в дадено пространство.

Смятам, че малките суми са идеалната площадка, на която някой може да се научи, макар че и малките суми често означават изключително много за хората. Не искам да омаловажавам това по никакъв начин. Твърдя обаче, че това е чудесен начин да се запознаете с пазара. Затова нашата платформа позволява на потребителите да направят това. Знаете, че в други по-традиционни пространства за търговия това не е възможно, защото има минимален вход.

Ние винаги насърчаваме да инвестирате само това, което можете да си позволите да загубите - това е важна предпоставка, която трябва да важи за всяка търговия. Тук отново идва частта с образованието.

Забелязвате ли разлика между крипто трейдърите в Европа и тези в другите континенти?

Binance не оперира в САЩ, но аз живях там в продължение на 14 години. Това, което отличава страната, е, че там инвестирането се възпитава още в тийнейджърска възраст и става като първа част от житейския път.

Бях толкова шокирана, когато се преместих в Ню Йорк и 21-годишни младежи, с които се сприятелих, ми разказваха за портфейлите си от акции. Те може да са били на стойност 200 долара, но все пак ги имаха. Затова имам чувството, че те са много по-грамотни в това отношение от европейците, за които смятам, че са по-консервативни и избягват риска. Това е и една от причините Европа да изпревари останалите, въвеждайки регулациите – законодателите искат да гарантират, че подкрепят потребителите тук.

Въпреки това виждам активност, особено при милениалите и Gen Z, на фона на високата инфлация и въобще нарастващата цена на живота в повечето европейски страни. Представителите на по-младото поколение имат интерес към крипто пространство, искат да знаят как да се включат и да го използват като допълнение към редовните си възнаграждения. Виждат го като допълнителен поток от приходи, което според мен е вълнуващо.