„Котвата на стабилността“ в Европа се разхлабва. Само няколко седмици, след като канцлерът Олаф Шолц обяви, че разединената му тройна коалиция е заровила томахавката, заявявайки, че „не бива да се занимаваме със себе си“ във време на глобални сътресения, гражданската война в неговото правителство се завръща с гръм и трясък.

Човек би очаквал да открие причината за конфликта в алианса в ситуацията в Близкия изток или в позицията му спрямо Русия. Всъщност последната битка засяга тема, която е още по-актуална за много германци: автомобилите.

За разлика от коалиционните си партньори, Свободните демократи (FDP) - про-бизнес партията, която управлява заедно с лявоцентристката Социалдемократическа партия (SPD) на Шолц и Зелените - иска да насърчи германците да използват своите автомобили повече, а не по-малко, като направят паркирането в центровете на градовете безплатно и ограничат велосипедните алеи.

Натискът е част от това, което все повече прилича на партизанска кампания на лидерите на FDP през последните дни, за да предизвикат коалиционните си партньори с поредица от спорни инициативи, включително предложения за намаляване на социалните помощи и премахване на федералното министерство, което се занимава с външната помощ.

За да се разбере провокативният завой на FDP, не е необходимо да се гледа по-далеч от социологическите проучвания, посочва в свой анализ POLITICO - партията, която е в противоречие с партньорите си още от встъпването на коалицията в длъжност, видя как популярността ѝ се изпарява до едва 5%, което е прагът за влизане в парламента.

Очаква се FDP - заедно с останалите членове на коалицията - да претърпи поражение на регионалните избори в три източни германски провинции следващия месец. Последните социологии сочат, че партията няма да получи достатъчно гласове, за да спечели места в законодателните органи на някоя от провинциите. SPD и Зелените също изпитват затруднения в тези провинции, а голяма загуба на коалиционните партии на изборите в провинциите ще поднови въпросите за жизнеспособността на коалицията на Шолц, особено ако FDP продължи агитационната си кампания.

От месеци в Берлин се спекулира, че партията може да се опита да възстанови залязващото си състояние преди националните избори догодина, като развали коалицията - или като се оттегли, или като предизвика нейното разпадане. Макар да е спорно, че и двете действия в крайна сметка биха ѝ помогнали, статуквото не изглежда много по-полезно. Каквато и да е дългосрочната стратегия на FPD, няма съмнение, че тя е решила да пренебрегне призивите на Шолц за разведряване и да премине в атака, пренебрегвайки червените линии на партньорите си.

Развалената лятна ваканция на Шолц

Кампанията на FDP за нарушаване на летния режим на канцлера започна миналата седмица. В интервю за германската обществена телевизия лидерът на партията Кристиан Линднер, който е и финансов министър на Германия, постави под съмнение бюджетния компромис, който той, Шолц и вицеканцлерът Роберт Хабек от Зелените постигнаха в началото на юли.

Споразумението беше предшествано от месеци на преговори, като Линднер, който е фискален ястреб, отказваше да се съгласи с исканията на партньорите си за облекчаване на строгите бюджетни правила на Германия. В интервюто Линднер намеква, че споразумението е застрашено, заявявайки, че „има конституционни рискове и въпроси, свързани с конкретното изпълнение“.

Шолц беше толкова разгневен от набезите на Линднер, че направи немислимото за повечето германци и прекъсна лятната си почивка. Без да споменава Линднер по име, той заяви, че е „загадка“ как някой може да постави под въпрос конституционността на бюджета въз основа на правните оценки, които правителството е получило.

Волфганг Кубицки, високопоставен парламентарист от FDP и заместник-председател на партията си, отвърна на удара, като заяви, че за него е „загадка колко безразсъдно се отнасят към конституцията SPD и Зелените“.

Но това беше само началото. През уикенда FDP отвори нов фронт със своя про-автомобилен натиск

„Не се нуждаем от антиавтомобилна програма с все повече ограничения и забрани“, обяви Биджан Джир-Сарай, генерален секретар на Свободните демократи, пред вестник Bild am Sonntag. „Автомобилът остава съществена част от индивидуалната мобилност и свобода.“

При представянето на новата стратегия на FDP в пет точки, подкрепяща използването на автомобили, Джийр-Сарай изрази съжаление, че Зелените „никога няма да разберат концепцията“ за свободата и автомобила.

Планът на FDP, който звучи така, сякаш е написан, за да дразни Зелените, включва предложения за предлагане на безплатни паркинги в градските центрове, ограничаване на велосипедните алеи и пешеходните зони и намаляване на възрастта за шофиране от 18 на 16 години.

Очаквано, отговорът на Зелените е бърз и яростен.

„Представата, че по-големият трафик в централните части на градовете ще стимулира икономиката, е опасна заблуда“, категоричен е Белит Онай, кметът на Зелените в Хановер.

Кампанията на Джир-Сарай за правата на автомобилите не е изключение. Само няколко часа по-късно Кристиан Дюр, ръководител на парламентарната група на FDP, призова за намаляване на социалните помощи, за да се свали натискът върху бюджета.

След това дойде и най-голямата бомба: предложение да се спестят пари, като се премахне германското министерство на развитието, което управлява чуждестранната помощ. Според плана то ще бъде включено в Министерството на външните работи, за да се спестят парi - структура, която е обичайна в много западни страни. Въпреки това, както за SPD, така и за Зелените, този ход е поредната ненужна провокация.

„Съвсем очевидно е, че тази коалиция има големи проблеми с намирането на общи позиции“, коментира Хабек пред POLITICO.

Депутатът от Зелените Отмар фон Холц пък определя предложението като „смешно“ и обвинява FDP, че се опитва да премахне ангажимента на Германия към мирните инициативи и хуманитарната помощ.

„Трудно е да се приеме това на сериозно“, категоричен е той.

По всичко личи, че може би няма да му се наложи още дълго да се съобразява с мнението на FDP.