Технологични и криптокомпании, и дори един щат на САЩ, се включват в състезанието да спечелят от възстановяването на пазара на цифрови активи, като пуснаха нови стейбълкойни. На този фон някои експерти от бранша предупреждават, че използването на токените е слабо и много от тях може да не оцелеят.

Латиноамериканската група за електронна търговия Mercado Libre, кредиторът Banking Circle, криптобизнесът Paxos International, базираната в Хонконг IDA, както и щатът Уайоминг представиха планове за собствени стейбълкойни през последните месеци.

Те последваха Ripple и PayPal в опитите им да се закрепят на възстановяващия се пазар, който набъбна до рекордните 169 млрд. долара в обращение, тъй като цените на токени като Bitcoin и Ethereum достигнаха рекордни стойности по-рано тази година.

Стейбълкойните наподобяват цифрови пари, които следят цената на резервна държавна валута, а също така позволяват на притежателите им да търгуват по-ефективно между различни криптоактиви.

Напливът от пускания на пазара подчертава нарастващото убеждение сред участниците, че криптовалутите ще трансформират ежедневните плащания за потребителите, въпреки ограниченото използване на стейбълкойните в ежедневието досега.

Критиците обаче предупреждават, че на повечето от тях им липсват отличителни характеристики, които да придърпат потребителите от гигантите в бранша Tether и Circle, които са широко използвани от търговците, и много от тях няма да оцелеят.

Участниците са привлечени отчасти от потенциалните печалби, които се предлагат на операторите на стейбълкойни. Тези цифрови пари обикновено проследяват стойността на щатския долар едно към едно и обещават да държат в резерв еквивалентната сума. Повечето от тях влагат милиардите долари в американски държавни ценни книжа и запазват лихвите, които печелят от тях.

Лихви от над 5% помогнаха на Tether, която има около 70% от пазара, да реализира нетна печалба от 5,2 млрд. долара през първата половина на тази година.

Новодошлите до голяма степен залагат на идеята, че стейбълкойните ще направят плащанията по-лесни, по-бързи и по-евтини, въпреки че малко стоки и услуги могат да бъдат закупени с тях.

Ripple заяви, че нейният стайбълкойн, който започна да тества миналия месец, ще „подобри драстично“ процеса при хората, които изпращат пари през границите.

Стейбълкойнът на Уайоминг, чието създаване е предвидено за началото на 2025 г., е предназначен за плащане на стоки от ежедневието. Сред най-благосклонните към криптовалутите американски щати, Уайоминг се стреми да привлече компании за цифрови активи, като приема закони за признаване на децентрализирани организации и премахва данъците върху криптоинвестициите. Той планира да използва част от постъпленията от лихвите, получени от токена, за финансиране на местните училища.

Но стейбълкойните продължават да се използват предимно за търговия с криптовалути. По данни на Visa на 3 септември при близо 11,3 млн. плащания са използвани стейбълкойни. Този брой обаче е намалял с близо 80%, когато Visa е премахнала сделките, свързани с предварително програмирани алгоритми за търговия. Самата Visa е обработвала средно над 802млн. трансакции дневно през миналата година, според годишния си доклад.

Етай Кац, партньор в адвокатската кантора Ashurst в Лондон, казва пред Financial Times, че тези токени досега са били „нов актив, който някои хора намират за полезен, а други купуват просто защото им харесва концепцията за запазване на паричен еквивалент в цифров портфейл“.

„Нито една значима банка няма да поеме риск от емитент на стейбълкойни на нерегулирано име или стартъп“, казва Кац и добавя, че за да бъдат използвани от големи институции, разработчиците „ще трябва да получат регулация на много места по света“.

За тази цел много нови оператори популяризират желанието си да бъдат регулирани. Базираната в Хонконг компания за дигитални активи IDA набра тази седмица 6 млн. долара, за да финансира разработването на стейбълкойн, регулиран на територията на страната. Ирландската компания за разплащания DECTA създаде деноминиран в евро стабилкойн миналия месец.

Много от новите участници признават, че основното им приложение е за търговия с други криптовалути или като алтернативно средство за съхранение на стойност.

Банковото подразделение на Mercado Libre създаде свой собствен стабилкойн, обезпечен в щатски долари, който според него бразилските клиенти могат да използват, „за да се предпазят“ от колебанията на валутните курсове.

„До голяма степен стейбълкойните се използват за целите на търговията, но ние вярваме, че има много други начини на ползване на подобен и регулиран токен, например трансгранични плащания“, казва пред FT Даниел Лий, ръководител на web3 в Banking Circle, банка със седалище в Люксембург, която миналата седмица пусна своя деноминиран в евро стейбълкойн Eurite.

Но „основната функция на монетата винаги ще бъде търговията“, добавя той.