Google спечели съдебно оспорване на антитръстова глоба от 1,49 млрд. евро, наложена от Европейския съюз преди пет години и насочена срещу бизнеса му с онлайн реклама.

При завеждането на делото през 2019 г. Маргрете Вестагер, ръководител на блока по въпросите на конкуренцията, заяви, че гигантът в търсенето е налагал антиконкурентни ограничения на уебсайтове на трети страни в продължение на десетилетие между 2006 и 2016 г. Тя обоснова глобата в размер на 1,5 млрд. евро с аргумента, че отразява „сериозния и продължителен характер“ на нарушението.

Въпреки това Общият съд на ЕС заяви, че отхвърля санкцията за 2019 г., наложена от Европейската комисия, която е главният антитръстов орган на 27-членния блок.

Комисията, която вероятно ще обжалва, заяви, че е „взела под внимание“ решението и „внимателно ще проучи и обмисли възможните следващи стъпки“.

Регулаторните органи обвиниха Google, че е включил в договорите си клаузи, които забраняват на тези уебсайтове да пускат подобни реклами, продавани от конкурентите на компанията. При налагането на санкцията Комисията заяви, че поведението на Google е довело до това, че рекламодателите и собствениците на уебсайтове са имали по-малък избор и вероятно са били изправени пред по-високи цени, които ще бъдат прехвърлени на потребителите.

Общият съд обаче заяви, че комисията е „допуснала грешки“ при оценката на тези клаузи. Според него тя не е успяла да докаже, че договорите на Google са възпрепятствали иновациите, нанесли са вреда на потребителите или са помогнали на дружеството да запази и укрепи господстващото си положение на националните пазари за реклама в онлайн търсачките.

Делото е едно от трите, които ЕС води в съда срещу Google през последните няколко години и които възлизат на глоби в размер на около 8,25 млрд. евро. Критиците твърдят, че пазарът на онлайн рекламата вече е притиснат в ъгъла от технологичния гигант и че антитръстовите действия са били твърде бавни и неефективни.