Правителството на САЩ се прицели в най-мощния двигател на огромните печалби в Google – доходоносния бизнес с рекламни технологии.

Започващ днес съдебен процес ще разгледа тезата на Министерството на правосъдието, че компанията майка на търсачката – Alphabet е създала и управлява монопол на пазара, съобщава BBC.

Миналата година компанията е спечелила над 200 млрд. долара от продажбата на реклами. Alphabet обаче твърди, че успехът ѝ се дължи на „ефективността“ на нейните услуги. Прокурорите са на друго мнение – според тях, тя е използвала господстващото си положение на пазара, за да задушава конкуренцията.

„Това е наистина важна индустрия, която всяка година заграбва милиарди долари от потребителите“, коментира Лора Филипс-Сойер, професор в Юридическия факултет на Университета на Джорджия. „Мисля, че всички потребители имат интерес от това съдебно дело.“

Това е второто голямо антитръстово дело, пред което е изправен технологичният гигант в САЩ.

През август съдия постанови, че господстващото му положение в областта на търсенето е незаконно, като засега не са ясни санкциите, които Google и Alphabet ще понесат в резултат на това решение.

Според иска, подаден от Министерството на правосъдието и коалиция от държави през 2023 г., Google доминира на пазара на дигитални реклами и използва пазарната мощ, за да потиска иновациите и конкуренцията.

Междувременно Google твърди, че е само една от няколкостотин компании, които улесняват позиционирането на дигитални реклами за потребителите.

Според нея, конкуренцията в областта се увеличава, а не се свива – като доказателство се посочва увеличеният ръст на рекламите и приходите на компании като Apple, Amazon и TikTok в блог публикация в отговор на иска на Министерството на правосъдието през 2023 г.

Съдебният процес следва знаково решение от миналия месец по друго дело за монопол, заведено от Министерството на правосъдието срещу Google, припомня BBC. Тогава съдът постанови, че Google е действала незаконно, за да потисне конкуренцията в бизнеса си с онлайн търсене.

„Google е монополист и е действал като такъв, за да запази монопола“, се казва в мотивите към съдебното решение.

По време на миналогодишния съдебен процес Google заяви, че доминира в онлайн търсенето, защото има по-добър продукт. Изглежда, че компанията използва подобна защита в делото за рекламни технологии.

Помолена за изявление, тя препрати BBC към публикация в блога си за 2023 г., в която пише, че „никой не е принуден да използва нашите рекламни технологии – те избират да ги използват, защото са ефективни“.

Сложният процес, който регулира рекламните технологии, може да направи опитите на Министерството на правосъдието да докаже правотата си пред съда трудни.

„Всички ние използваме търсачката. Всички интуитивно разбираме този продукт“, обяснява Ребека Хоу Аленсуърт, професор по антитръстово право.

За сравнение, рекламната технология е „толкова сложна, че според мен ще бъде истинско предизвикателство за правителството да представи ясен, прост аргумент за монополизацията тук“, допълва тя.

САЩ не са единствената страна, в която регулаторните органи са недоволни от бизнеса с рекламни технологии на Google.

В петък Органът за защита на конкуренцията и пазарите на Обединеното кралство заяви, че според резултатите от първоначалното му разследване Google злоупотребява с господстващо положение в рекламната индустрия.

Регулаторният орган е установил, че Google е използвала антиконкурентни практики, за да доминира на пазара за онлайн реклама – и потенциално незаконното поведение може да навреди на хиляди издатели и рекламодатели в Обединеното кралство.

Представител на Google заяви, че решението се основава на „погрешно“ разбиране на сектора на рекламните технологии.