Когато Антъни Тан стартира собствен бизнес, основната идея не е да забогатее.

Той е най-малкият от трима синове в едно от най-богатите семейства в Малайзия. Баща му, Тан Хенг Чу, е президент на Tan Chong Motor, мултинационален автомобилен дистрибутор, основан от дядото на Тан през 50-те години, който е публично листван на фондовата борса в Куала Лумпур.

Може да ме наречете „бунтар без кауза“ – казва Тан. Но имах мисия да създам нещо, което да е „сила за добро“.

Сега Тан е съосновател и главен изпълнителен директор на мултинационалния гигант в областта на автомобилните превози и супер приложението Grab.

След като бизнесът става публичен в САЩ през декември 2021 г., през 2023 г. той носи приходи от над 2 млрд. долара, пише CNBC.

Наред с услугите за наемане на превоз, компанията предлага доставка на храна и хранителни продукти, както и финансови услуги като плащания, кредитиране и дигитално банкиране. Към 2023 г. Grab обслужва над 35 милиона клиенти и осигурява 13 милиона работни места в осем държави в Югоизточна Азия.

„Grab буквално промени нивата на безработицата в национален мащаб. Това е нещото, което ни прави всички наистина щастливи.“, допълва Тан.

Началото на бизнеса

През 2009 г. Тан започва обучението си в Harvard Business School, където се запознава със съоснователя Хуи Линг. Тъй като и двамата са израснали в Малайзия, стават добри приятели, след като седят един до друг в клас, наречен „Бизнес в основата на пирамидата“.

Един ден през 2011 г. обсъждат малайзийската система за таксита, която по това време е известна с това, че е много опасна, особено за жените. Двамата решават да поемат предизвикателството.

„Искахме да превърнем в стандарт това, че жените могат да стигнат безопасно до всяко място. И двамата наистина вярвахме, че сме благословени и искахме да служим на Югоизточна Азия“, разказва Тан.

Двамата изготвят бизнес план, който е представен на конкурс за стартъпи в университета. Печелят първо място и награда от 25 000 долара, която е използвана като начален капитал за това, което ще се превърне в Grab.

Днес Grab е подкрепена от SoftBank, а пазарната капитализация на компанията е над 14 милиарда долара.

Пътят на Тан към създаването ѝ обаче не е лесен.

Израснал като част от семейния бизнес, Тан трябва да се върне от следването си и да започне отново работа в компанията. Затова, когато отива при баща си с идеята си за Grab, разговорът не преминава леко.

„Баща ми каза: „Не мисля, че ще се получи, така че, моля те, не ме безпокой повече“. Беше трудно, но мисля, че тези моменти ме подтикнаха да кажа: „Виж, мога да създам нещо, което наистина решава обществени проблеми“, допълва Тан.

Той усъвършенства идеята и я представя на майка си, която в става първият индивидуален инвеститор в Grab. С парите от състезанието за стартъпи, от майка си и от свои собствени спестявания, Тан инвестира в създаването на компанията през юни 2012 г. Нарича я MyTeksi.

20-часов работен ден

Първите няколко години в бизнеса не са никак бляскави.

Тан и неговият съосновател си поставят задача да изградят нова инфраструктура за малайзийската таксиметрова система, но парите са сериозен ограничаващ фактор.

Първоначалният офис се намира в малка стая в Куала Лумпур – част от света, известна с горещото и влажно време през цялата година. Офисът няма вентилация, климатик и дори WiFi. „Трябваше да се свързваме с мобилните си телефони“, казва Тан.

Освен това за екипа е трудно да привлече шофьори към платформата без достатъчно средства, така че трябва да проявят креативност. За да привлече шофьорите в първите дни, Тан пътува на място из Югоизточна Азия и се опитва да убеди таксиметровите служители да опитат Grab.

Забелязва, че преди да започнат смяната сутрин, шофьорите в Хо Ши Мин, Виетнам, спират на бензиностанция, за да пият кафе. Затова се появява около 4 ч. сутринта с безплатно кафе, докато ги убеждава да се присъединят към Grab.

„В Манила ходех по таксиметрови автопаркове, защото те винаги се сменят около 4 ч сутринта и тогава прекарвах време с шофьорите, за да се опитам да разбера проблемите им, защо се нуждаят от повече доходи“, разказва Тан.

„Беше много интензивно. Когато преминавахме през етапа на растеж и увеличаване на мащаба, посещавах по два-три града седмично, работех по 15, 18, понякога 20 часа на ден, и то от понеделник до неделя.“

Разрастването

През 2018 г., след дълга и изтощителна битка, Uber се съгласява да продаде бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab в замяна на 27,5% дял в компанията. Като част от сделката главният изпълнителен директор на Uber се присъединява към борда на директорите. Тази сделка утвърждава господстващото положение на Grab в региона.

И така това, което започва като мечта за решаване на проблема с безопасността на таксиметровата система в Малайзия, се превръща в доминиращо супер приложение в Югоизточна Азия, но тази доминация носи и трудности. Компанията се сблъсква с антитръстови обвинения от страна на критици и регулаторни органи.

Всъщност, тя променя начина, по който хората в региона живеят и създава възможност за тези „на дъното на пирамидата“ да получат достъп до неща като програми за микрофинансиране, така че да си позволят да си купят смартфон например и да започнат да печелят пари като шофьори.

„Това е, което ни отличава от останалите. Да разберем какъв е техният проблем. Всичко се състои в това да им помогнем, да ги обслужим като екосистема, което никой друг не може да направи.“, завършва Тан.