Парижкият градски съвет, който изпитва недостиг на средства, е все по-често атакуван за това, че позволява на рекламодатели да покриват исторически паметници с гигантски билбордове.

Първокласни обекти във френската столица, сред които фонтанът „Сен Мишел“ и световноизвестният музей „Лувър“, са предоставени за реклама на световни марки, пише Euronews.

Макар и противоречиви, появата на гигантски билбордове, представящи всичко – от Calvin Klein Jeans с участието на американския актьор от „Мечката“ Джеръми Алън Уайт до американската звезда Чарлийз Терон, която съблазнително рекламира парфюма J'adore на Dior, са част от стратегията на общината да запълни значителните дупки в бюджета си.

Отдаването под наем на рекламните площи върху платна, които закриват ремонтни и реставрационни дейности, носи милиони евро на властите за покриване на огромните разходи за възстановяване.

Например, продажбата на рекламните площи на фонтана „Сен Мишел“ донесе 5 млн. евро в хазната на парижкия съвет – повече от достатъчно, за да се покрият приблизителните разходи за възстановяване на историческия паметник в размер на 2,3 млн. евро.

Съветът на града, който тази година управлява дългове в размер на около 8,8 млрд. евро, твърди, че харчи около 30 млн. евро годишно за възстановяване на исторически сгради и паметници във френската столица.

Парижани не могат да платят сметката сами

Тъй като в момента се подготвят значителни реставрационни работи, включително обновяването на средновековната катедрала „Сен Жермен льо Оксероа“ на стойност няколко милиона евро, служителите няма как да разчитат на парижките данъкоплатци да платят цялата сметка.

Но появата на гигантските билбордове не се харесва на консервативните борци за културно наследство и левите природозащитници, които настояват властите да ограничат ентусиазма си по отношение на тази практика, независимо колко доходоносна е тя.

Дидие Рикнер, главен редактор на La Tribune de l'Art, осъжда наречената от него „порочна система“, която загрозява градския пейзаж на Париж.

„В момента, в който се появят тези неща, те ще бъдат отстранени: „Бреговете на Сена, обект на световното културно наследство, отново ще бъдат замърсени от гигантска реклама на смартфон или чифт маратонки.“

Жералдин Дюфрен, говорител на групата Sauvons Notre Patrimoine (Спасете нашето наследство), предупреди, че продажбата на културни обекти на рекламодатели може да създаде опасен прецедент за други емблематични обекти във Франция и в цяла Европа.

„Паметници като Нотр Дам и Гран Пале са неразделна част от културната душа на Франция. Разрешаването на реклами да загрозяват тези структури е краткосрочно решение, което вреди на възприемането на Париж като пазител на световното наследство.“

Местната власт е в задънена улица

Тъй като проектите за реставрация отнемат години и възлизат на милиони евро, служителите на парижкия съвет смятат, че нямат друг избор, освен да се обърнат към частния сектор за помощ.

Мащабът на финансовите предизвикателства, пред които са изправени пазителите на културното наследство на Франция, е огромен.

Очаква се общата стойност на ремонта на едно от културните съкровища – катедралата Нотр Дам, да надхвърли 800 млн. евро, когато бъде открита през декември 2024 г.

Същевременно работата по възстановяването на Айфеловата кула, която се очаква да се извърши на етапи през следващите няколко години, ще струва над 300 млн. евро.

За представителите на местния съвет партньорството с рекламодателите е от съществено значение за финансирането на дейности, от полза за цяла Франция.

„Става дума за балансиране на финансовите нужди на града с културната ни отговорност. Много от тези обекти не биха могли да бъдат реставрирани със сегашните темпове без подкрепата на частни спонсори.

Като разрешаваме реклами върху строителни скелета, можем да гарантираме, че тези забележителности ще останат за бъдещите поколения, като същевременно намалим финансовата тежест за данъкоплатците.“, обясни заместник-кметът по въпросите на културното наследство на Париж Карен Тайеб.