Френският президент Еманюел Макрон рядко дава специални интервюта, особено на светска тематика.

Ето защо уговореният с Variety разговор е на косъм да бъде отменен, след като Иран извършва ракетно нападение срещу Израел и това ескалира бойните действия в разкъсвания от война регион.

„Не очаквах, че денят ще се развие по този начин“, казва Макрон пред изданието.

Но интервюто поема друга посока – за мястото на световен културен център, което Франция се стреми да си върне. За творческия успех на Олимпийските игри в Париж, които поставиха на преден план историята и savoir faire на нацията. Както и за продукции като Emily in Paris на Netflix, в която дори съпругата му Бриджит Макрон се появи тази година.

Тези културни събития придават блясък на Франция, но корпоративната развлекателна индустрия в страната също се налага пред света.

Френската медийна компания Banijay придоби Endemol Shine, а Mediawan се превърна в глобален играч с множество придобивания на високо ниво, включително Plan B на Брад Пит.

Френски гиганти в областта на лукса като LVMH и Kering също инвестираха в киното: холивудската агенция за таланти CAA беше закупена от Groupe Artémis, собственост на шефа на Kering Франсоа-Анри Пино, а LVMH стартира 22 Montaigne Entertainment.

Междувременно филмовият фестивал в Кан продължава да представя основните претенденти за „Оскар“ - от „Паразит“ през „Анатомия на едно падане“ до тазгодишните „Анора“ и „Емилия Перес“.

Франция беше първата, която задейства директива на ЕС, като задължи стрийминг гиганти като Netflix да инвестират в местни продукции, а също така беше водеща сила зад Закона на ЕС за изкуствения интелект - първия в света закон за използването на AI.

Всичко това се случва на фона на нарастващо неодобение към Макрон, който може да остане в историята като един от най-поляризиращите президенти на страната, след като прокара в парламента промени в пенсионния план, повишавайки възрастта за придобиване на право на пенсия от 62 на 64 години.

Младежка и енергична фигура, избрана с мандат за промяна, Макрон напомня на Барак Обама със своята харизма и лирично ораторско изкуство. За партньорите отвън, той е един от най-убедителните аргументи в полза на френския стил на правене на бизнес. У дома картината не е толкова ясна.

В разговора с Variety Макрон разглежда ролята, която Франция може да играе в променящия се медиен климат, и защо филмите и изкуството, които произвежда, са толкова важни за нейното бъдеще. От Тейлър Суифт до Олимпиадата в Париж, която включваше изпълнения на Селин Дион и Лейди Гага, той коментира значението на поп културата в свят, изпълнен с толкова много мрак.

Гордостта от Игрите – за Селин Дион, Лейди Гага и важният съвет да бъдеш себе си

На въпроса кой е любимият му спомен от Игрите в Париж, президентът признава, че се колебае между плувеца Леон Маршан, когато спечели двата си златни медала за два часа в един и същи ден, и Теди Ринер, който извоюва златен медал за отбора по джудо след невероятен финал с Япония.

Не отминава и темата за изпълнението на Селин Дион на церемонията по откриването.

„Развълнувах се! Мисля, че всички бяха емоционални точно в този момент. Очевидно знаех, че там е Селин Дион, но беше изненада. Можеше да се усети изненадата в публиката, когато тя се появи - всички светлини, този момент на празнуване, Селин Дион, която се появява внезапно до Айфеловата кула, както и самата песен (Hymne à l'Amour на Едит Пиаф), създадоха огромна емоция.

Впечатлен е и от изпълнението на Лейди Гага на френски език.

„Знам, че е работила много. Решила е да бъде част от тази френска култура. Пое много рискове и се справи чудесно. Изключително съм ѝ благодарен. Казах ѝ, че за нас това означава много.“

Според Макрон, Франция е посрещнала света в перфектни условия за сигурност, споделяйки културата, наследството и изкуството си на живот, както и празничния си дух.

„Успяхме да направим това с характерната за нас смелост. Това е най-добрият образ, който можем да създадем за нашата страна. В Париж посрещнахме 1,7 млн. туристи през първата седмица на Олимпийските игри, с много добри перспективи до края на лятото за международните посетители. Красивите образи на Париж и Франция по време на Олимпийските игри несъмнено ще имат много положително въздействие в краткосрочен и средносрочен план.“

А какъв съвет би дал на организаторите на Олимпийските игри в Лос Анджелис, които ще се проведат през лятото на 2028 г.?

„Оскар Уайлд е казал нещо подобно: „Не се опитвайте да бъдете някой друг. То вече е заето.“ Ние направихме нещо уникално. Така че, направете свои собствени Олимпийски игри. Не се опитвайте да копирате нищо. Бъдете креативни. Бъдете в унисон с вашата идентичност, вашата история, дори с вашите парадокси. Бъдете себе си.“

Детски спомени с баба и малко носталгия по 60-те

Макрон признава, че дължи всичко на френската култура и език. Като дете и тийнейджър прекарва часове в четене на глас с баба си и опознаване на френската литература.

Никога не е имал скучно ежедневие, благодарение на културата и литературата, на музиката, а по-късно и на киното.

„Културата е това, което ми пречи да се затворя в този свят. Тя е това, което отваря всички врати за мен.“

Обича френските филми от 60-те и 70-те години, например Cent Mille Dollars au Soleil или Le Deuxième Souffle. Les Tontons Flingueurs също.

В боксофиса френските филми като например „Граф Монте Кристо“ надминават холивудските блокбъстъри. Местното филмопроизводство се подпомага от субсидиите, които получава от Националния център за кино.

Така неизбежно се стига до въпроса предвид нарастващия дефицит на Франция, може ли правителството все още да подкрепя филмовата индустрия?

„Да. Имаме система от налози върху приходите заедно с Националния център за кино, който свърши изключителна работа. Имаме кино, което винаги е устоявало на големи кризи, което не е така навсякъде в Европа.

Нуждаем се от филми, които са популярни и насочени към широката публика. Аз самият съм голям почитател на тези филми. Наред с тях се нуждаем и от филми на млади или утвърдени автори, които може би привличат по-малко зрители в киносалоните, но въпреки това са изключително креативни. Те са важни за нашата кинокултура и ние също ги финансираме с помощта, като по този начин подпомагаме цялата мрежа от независими продуценти.“

Това творческо биоразнообразие е много важно, защото не бива да има само един модел, защото няма само една публика и защото начинът на обяснение на света, на поглед към него, е различен. Аз съм привързан към този модел, допълва Макрон.

Ако крайната десница вземе властта във Франция, ще бъде ли застрашена уникалната система за подкрепа на творците?

„Възможно е да се вземат прибързани решения. Не мисля, че всички са доволни от това, че Франция има толкова жива, плуралистична култура. Има филми, които ми харесват, и такива, които не. Има филми, които понякога дори нападат това, което правите. И това е чудесно. Това е силата на една страна. Това е казал и Волтер: „Не одобрявам това, което казваш, но ще защитавам до смърт правото ти да го казваш.“, отговаря Макрон.

Защо медийните магнати не играят на френската борса

Много от големите медийни компании във Франция обаче не се търгуват на фондовата борса в страната? Например Banijay е регистрирана в Амстердам, а Vivendi се готви да регистрира Canal+ в Лондон.

Според президента, това е по-скоро въпрос на съдба, защото Франция има най-голямата борсова платформа в Европа: CAC 40, и най-големите групи са на нея.

„Ние имаме дълбочината на пазара, но ако те отидат в чужбина, то е, защото имат подходящите анализатори и инвеститори на тези места. Те все още остават в Европа. И това е най-важното. Предпочитам да са в Париж. Имаме много голям пазар; имаме много големи играчи. Мисля, че трябва да погледнат към Париж, който сега е най-големият финансов център.“, категоричен е Макрон.

Ще има ли някога европейски Netflix

Президентът коментира и темата възможно ли е все още да се създаде европейска стрийминг услуга, която да е толкова мощна, колкото Netflix. Според него, гиганти като Netflix и Disney имат власт, защото обединяват съдържание, така че се превръщат в портали.

„Това, което в момента правим, в много по-различен мащаб, но на френско-германско, европейско ниво, с обществения оператор Arte, е много важно. Вложихме много нови източници в него. От друга страна, нашата индустрия във Франция се задържа много добре след стартирането на тези платформи и ние сме много добри в производството на съдържание. Това е нашата сила.

Имаме страхотни актьори, страхотни сценаристи, страхотни режисьори. Имаме независими продуценти, както и продуцентски групи, които произвеждат много документални, късометражни, игрални филми и сериали.

Така че ние създаваме съдържанието. Аз съм много привързан към това. Това е и причината да разработим тези програми за обучение след пандемията. Просто искаме въображението ни да може да се изнася.“

Но въпреки това признава, че все още липсват много големи продуценти, телевизионни оператори и платформа от типа на Netflix. Нищо обаче не е безнадеждно, допълва Макрон и посочва големи играчи, които са французи: Vivendi, Canal+, Banijay, Mediawan. Жизненоважни дистрибуторски мрежи като MK2, Pathé, Gaumont, които също са много силни френски предприемачески авантюри, едновременно произвеждащи съдържание и овладяващи разпространението му.

Emily in Paris няма смисъл в Рим

Темата за Netflix няма как да не подмине въпроса за участието на съпругата му Бриджит в четвъртия сезон на Emily in Paris. Президентът казва, че е бил изключително горд, а тя много щастлива да го направи.

„Това са само няколко минути, но беше много добър момент за нея. Мисля, че е добре за имиджа на Франция. Emily in Paris е супер положителен сериал от гледна точка на привлекателността за страната.“

Петият сезон обаче се мести в Рим. Може ли Макрон да върне героинята на Емили в Париж?

„Ще се борим упорито. И ще ги помолим да останат в Париж! Emily in Paris в Рим няма смисъл.“

А дали той самият е канен за роля?

„Аз съм по-малко привлекателна от Брижит!“, казва Макрон.

През май Франция стана част и от турнето Eras на Тейлър Суифт, което се превърна в световна сензация.

„Много е впечатляващо! Тя е един от малкото изпълнители, които са в състояние да съберат толкова много хора. За щастие, концертите в Париж преминаха добре. Беше преди опасенията от терористични актове и тя имаше отменени концерти в други части на континента. За французите, за всички поколения и за икономиката в градовете, където се появи, това е абсолютно уникално. Това е феномен.“, признава Макрон.

Къде е Франция в полето на AI надпреварата

Франция изигра водеща роля и в изготвянето на Акта за изкуствения интелект на ЕС, който е първият закон, регулиращ технологията.

Макрон е убеден, че изкуственият интелект ще направи революция в много сектори – от здравеопазването до енергетиката – за добро или за лошо.

„Има надпревара за иновации, така че ние трябва да сме част от нея. Трябва да продължим да обучаваме и задържаме талантливи хора, да инвестираме повече публични и частни средства – това е една от моите европейски битки, и да произвеждаме повече центрове за данни, защото това е ключов елемент.

И също така, трябва да имаме нисковъглеродна, евтина и контролируема енергия, защото все забравяме, че изкуственият интелект може да помогне за това. Това е приоритет.“

Според президента е необходимо да се разработят широки езикови модели и посочва за пример Mistral AI и нейното огромно значение, защото това са европейски LLM, а в тези модели могат да се създадат много пристрастия още от самото начало.

„И накрая, трябва да улесним разпространението в ключови сектори, защото това ще промени нашата производителност и способността ни да създаваме стойност, богатство и иновации.“

Макрон настоява да се помисли и за регулаторната рамка. Ето защо Франция организира среща на върха през февруари догодина – за действия в областта на изкуствения интелект. Идеята е да се подкрепи технологията и да се инвестира, но също така да се обсъди нуждата от правила и регулации, които да бъдат глобални.

„Ще трябва да регламентираме отговорността на играчите, които разпространяват AI. Ще трябва да определим правилата за познаване на това кое е вярно и кое не. Как да знаем със сигурност, че това е истинско видео? Дали това не е видео, в което AI изкривява изображение, което е възстановил от нас двамата, седящи тук, например?“

Един танц с Тейлър Суифт и целувка с бодигард

В социалните мрежи дори се появи deepfake видео, в което президентът танцува с Тейлър Суифт.

Макрон не го е гледал, но дава за пример фалшификат, в който целува един от бодигардовете си.

„Милиони хора са го видели. Което само по себе си не е лошо, но не е реалността. Можем да правим най-различни неща с AI, но за хората, които са уязвими, той може да ги потопи в депресия. Да бъде форма на тормоз. Да дезинформира, което може да разстрои демокрациите. Това е нещо, което трябва да бъде регулирано.“

Според Макрон, Законът за изкуствения интелект е европейска победа за правата на авторите.

„Много европейски държави нямаха френската система за авторско право. Ние я наложихме. Това вече е нещо, което предотврати пълната загуба на стойността на произведенията на автори, фотографи и др. Но дали тази система за авторско право е добре контролирана и ефективна? Отговорът е „не“.

Президентът смята, че при услугите за стрийминг на музика, изпълнителите не получават справедливо възнаграждение. Плаща се на хората, които се стриймват най-много, а се подценяват различни изпълнители, които имат средна посещаемост.

„Това не е толкова просто! Всичко е икономически избор, който определя възнаграждението, което получавате за своите авторски произведения. Моделът на стриймърите днес е изкривен.“

Парижкият арест на Павел Дуров и свободата на медиите

Павел Дуров, роденият в Русия главен изпълнителен директор на приложението за съобщения Telegram, беше арестуван в Париж по предварителни обвинения в предполагаемо създаване на условия за престъпна дейност в неговата платформа. Дали арестът е политическо решение?

Зад този арест не стои политическо решение, а само действията на нашата правосъдна система в отговор на констатирани от нея нарушения на закона – категоричен е Макрон.

Допълва, че без предпазни мерки някои платформи допринесят за разрастването на нетолерантността и омразата, и са площадка за действие на онези, които работят срещу демокрациите.

„Под прикритието на защитата на свободата на изразяване процъфтяват пълни зони на беззаконие. За нас, като правителства, това е неприемливо.“

Дигиталните играчи са длъжни да си сътрудничат в борбата с всички незаконни онлайн дейности, а правосъдната система е оправомощена да действа в случаи на нарушения, допълва Макрон.

„Именно това се случи, когато основателят на Telegram беше задържан от френската съдебна система заради отказ да сътрудничи.“

Готови ли са САЩ за жена президент

Финалният въпрос към Макрон е изненадан ли е от факта, че Джо Байдън се оттегли от президентската надпревара за Белия дом.

„Бях изненадан. Мисля, че това беше личен избор, но аз много го уважавам, защото това винаги е труден избор. Уважавам него и това, което реши, защото го направи за страната.“

А дали САЩ са готови да изберат първата си жена президент?

„САЩ са велика демокрация, така че те са готови да бъдат иновативни и да вървят напред. Трябва да кажа, че не е супер иновативно да избереш жена. Те са половината от човечеството и половината от страната. Същото е и от наша страна. Така че да, разбира се!“, отговаря Макрон.