Историята отдавна е доказала, че двойките на работното място могат да бъдат изключително успешни за някои компании.

Въпреки това, начинът, по който служителите определят тези важни взаимоотношения, в последно време започва да се променя. Термините „съпруга на работа“ или „съпруг на работа“ стават все по-разпространени – дотолкова, че според ново проучване, 7 от всеки 10 души, работещи в офис, твърдят, че имат „съпруг на работа“.

Проучване сред британски офис служители установява, че 72% от 2000 анкетирани имат „работна съпруга“ или „работен съпруг“ – термин, който биха използвали, за да опишат някого, с когото споделят близка връзка.

Но така нареченият съпруг на работното място излиза извън стените на офиса, отбелязва Fortune.

Изследване, поръчано от доставчика на здравни услуги Health Assured, установява, че една пета от анкетираните знаят всичко за личния живот на своя съпруг/съпруга в офиса, а други 23% предпочитат да се доверят на своя партньор на работа за емоционалните си проблеми, вместо на личния си такъв у дома.

Наличието на близък приятел на работното място не е нещо лошо – всъщност това е един от ключовите фактори за определяне на общата удовлетвореност от работата на служителя, установи проучване на Pew Research миналата година.

Но експертите предупреждават, че определяйки тези важни приятелства като „работнически бракове“ - било то публично или помежду си, колегите сигнализират за конотации, които могат да прераснат в конфликти и обвинения, което е червен флаг за всички останали.

„Общ мозък“ на работа

Джеси Кент и Корнелия Холбауер работят заедно от близо десетилетие.

Като президент и вицепрезидент на базираната в Ню Йорк PR компания Derring-Do, те работят толкова безпроблемно заедно, че колегите им смятат, че „споделят един мозък“.

Макар че дуото привидно отговаря на всички изисквания за прозвище „съпруг/съпруга“, Кент казва пред Fortune, че никога не би определил връзката си така лекомислено - вместо това се придържа към по-точните описания „дясна ръка“ или „номер две“.

Холбауер е първият служител на Кент, когато той стартира компанията и казва, че може да разчита на нея като на „втория си мозък“.

„Ние сме един и същ човек и нашите клиенти разбират това. Много от тях ме търсят, защото ръководя компанията, но не мога да бъда навсякъде едновременно. Затова им казвам: „Защо не поговорите с Корнелия, тя знае всичко, което мисля и мисли по същия начин като мен“, обяснява Кент.

Непосредственото доверие става още по-важно, когато се налага Кент да пътува ежемесечно, за да се грижи за свой роднина.

„Корнелия се намеси с всички мои клиенти и екипа – дори не се наложи да я питам. Личните отношения с нея извън работата направиха компанията по-силна и по-успешна.“

Макар че отношенията с Холбауер вече са толкова добре установени, че двамата често могат да бъдат „откровени“ помежду си, Кент каза, че е внимавал да не отчужди другите членове на екипа. „Нямаше да бъда там, където съм, без обратната връзка с моя екип“, казва той и добавя, че сесиите за индивидуално обучение и обратна връзка се планират постоянно: „В противен случай не бих израснал като човек или като компания.“

Да си знаеш мястото

Проучванията често установяват, че висококачествените взаимоотношения на работното място могат да доведат до намаляване на стреса сред служителите и в резултат до по-голяма производителност.

Ползите могат да се разделят на две области - инструментални и ефективни, обяснява д-р Аманда Джоунс от King's Business School в Лондон.

Инструменталните ползи се изразяват например в това, че в един работен дует уменията на колегите се допълват взаимно и в резултат те са по-продуктивни. Ефективните ползи са по-скоро емоционални фактори, обяснява д-р Джоунс пред Fortune, като създаването на силни социални мрежи и изграждането на екипи.

Липсата на достъп до тези ефективни предимства може да доведе до самота и изолация на работното място, допълва д-р Джоунс, като отбелязва, че близките колеги трябва да поставят ясни граници, за да се уверят, че приятелството им не се превръщат в съзависимост.

Всъщност проучванията показват, че приятелствата на работното място могат да помогнат за преодолеване на сътресения и да бъдат основен мотиватор за връщането на служителите в офиса.

Въпреки това твърде близките взаимоотношения могат да попречат на обективността, допълва д-р Джоунс, и да направят хората уязвими към преумора.

„Ако в тези отношения има разлика във властта, това прави хората много отворени за обвинения в злоупотреба с власт. Може да доведе до конфликти между колегите, обвинения във фаворизиране или дори нещо по-лошо.“

В крайна сметка дали тези отношения ще се превърнат в оръжие в професионалния ви арсенал или в ахилесова пета, зависи от това да познавате професионалните и личните си роли, добавя д-р Джоунс, и да не допускате конфликт между тях.

Точно определение

Професор Селия Мур е обезпокоена от формулировката „съпруг/съпруга“ по няколко причини, не на последно място защото има множество конотации, които може да не са точни. Академикът от Имперския колеж в Лондон смята, че е очаквано обществото да измисли фраза, с която да опише близкото работно партньорство. В края на краищата, ние правим това с повечето от нашите значими връзки.

„Общото разбиране за съпруг включва изключителност – това е моралният императив, свързан с този термин. Така че използването му на работното място има куп конотации на изключителност и специални привилегии, и може да е много проблематично както на работното място, така и извън него.“, предупреждава тя.

В някои случаи като алтернатива на съпруга/съпругата на работното място е предложен изразът „сестра на работното място“ или „брат на работното място“, който обаче също носи тежки емоционални конотации.

Професор Мур смята, че най-лесният начин да се дефинират тези отношения е просто да се нарекат така, както са: „колеги, които работят заедно от дълго време“ или „колеги, които управляват клиенти заедно“.