Като една от най-големите звезди на Супербоул и играч с професионална футболна кариера от над две десетилетия, Том Брейди има достатъчно познания как да бъде добър съотборник.

Дотолкова, че миналия месец сподели основните си съвети как да бъдете добър лидер в екип пред Harvard Business Review.

„Естествено, повечето се фокусират върху ролята му на куотърбек. Но според нас, друг набор от поведения – как например как помагаше на хората около себе си да се справят по-добре, помагаше на отбора му да побеждава.“, пишат авторите на материала.

Според тях, качествата на Брейди могат да се пренесат във всяка екипна среда, но няма гаранция, че прилагането им задължително ще доведе до успех.

„Екстремният елитен спорт невинаги е чудесен паралел за работата, която ще вършим в продължение на 40 години“, обяснява пред CNBC експертът по екипна работа Лиан Дейви, която е консултирала компании от Fortune 500, включително Amazon и Walmart. „Има много неща, които можем да научим, но мисля, че правим грешка, като се опитваме да приравним елитната професионална атлетика с работното място“.

Ето какво според Дейви можем да научим от Том Брейди по отношение на това как да бъдем добри съотборници на работното място.

Уважение към различните позиции в екипа

„Започнах да си създавам навика да отдавам дължимото на играчите в тези недооценени роли - не само защото го заслужават, но и за да обърна внимание на другите, че нико не бива да остава незабелязан. За да бъдем страхотен отбор, всеки трябва да се чувства оценен – и от лидерите зависи да се уверят, че това се случва.“, обяснява Брейди.

Въпреки че Дейви е съгласна, че оценяването на всички колеги е важно, тя казва, че съветът е по-подходящ за работното място, ако се преформулира като оценяване на колеги, които имат различни цели.

За разлика от спортния отбор, където всички работят, за да помогнат за спечелването на мача, „в работния екип има присъщо напрежение между ролите“. Дори ако всички са инвестирали в цялостния успех на продукта или компанията, това, което може да изглежда като успех, може да се различава, когато се работи в различни отдели.

Някой от отдел „Продажби“ може да иска да направи продукта по-персонализиран, за да отговори на нуждите на клиента, но това може да противоречи на някой от оперативния екип, който иска да се съсредоточи върху качеството, което може да противоречи дори на човека, отговарящ за създаването на продукта, казва Дейви.

Добрите съотборници трябва не само да познават и уважават хората в компанията, но и да направят още една стъпка напред, като оценят колегите с различни позиции.

Отделянето на време по време на среща за признаване и оценяване на мнението на членовете на екипа, които имат малцинствено мнение в екипа, може да насърчи по-добри взаимоотношения и да доведе до по-висока ефективност, казва Дейви.

Насърчаване на корпоративната култура

Когато Брейди се присъединява към The Patriots, той споделя, че е бил част от група играчи, които постоянно се състезавали, за да получат предимство един пред друг.

Независимо дали става въпрос за пристигане първи в залата за тренировки или дори за изпиване на най-много вода, Брейди се фокусира върху установяването на стандарт за 100% усилие: „В тази култура ние се придържахме към по-високо ниво на отговорност.“

Въпреки че насърчаването на културата на 100% усилие може да бъде от полза за екип от елитни спортисти, които са активни само по време на игралния сезон, Дейви казва, че съветът може да не е реалистичен за „обикновените смъртни“, които работят целогодишно. „Не мисля, че 100% през цялото време е устойчиво или здравословно“, обяснява експертът.

Според нея, екипите и добрите съотборници трябва ясно да съобщават кога са необходими 100% усилия и кога е приемливо да се намали активността. Членовете на екипа също така трябва да бъдат прозрачни един към друг, когато може да се наложи да намалят усилията си.

Разбирането на корпоративната култура по време на процеса на набиране на персонал също е важно, допълва Дейви. Тя посочва, че компании като Tesla имат култура на интензивни усилия, докато други имат по-гъвкав подход.

Силата на обратната връзка

Съветът на Брейди, който се пренася добре на работното място, е важността на откровената обратна връзка.

„Тъй като моите съотборници знаеха, че инвестирам в тях, можех да отправям критики, без да ги карам да се чувстват нападнати“, казва Брейди. „Като общество сме се отдалечили от тези откровени разговори.“

Според Дейви, великите съотборници държат себе си отговорни, без да обвиняват другите – вместо това предоставят откровена и прозрачна обратна връзка как индивидуалните действия влияят на екипа.

Високо ефективните екипи приемат напрежението, здравословните конфликти и дискомфорта, за да подобрят цялостното си представяне, допълва експертът.

Силна връзка със съотборниците

Преди да започне новата си работа във Fox Sports през септември, Брейди споделя, че още през май с екипа са били на ваканция на Бахамите, където са се сближили чрез общи активности като игри на плажа.

„Приятелството, което изградихме, и по-доброто разбиране, което придобихме един за друг като личности, ще ни помогнат да се представим по-добре тази есен“, коментира той за Harvard Business Review.

Макар че не всички могат да си позволят почивка на Бахамите с колегите си, Дейви казва, че свързването с тях може да изгради доверие и да подпомогне за ефективното вземане на решения чрез споделения опит, разбирането на другия и насърчаването на поемането на риск.

„Поемането на риск подпомага всички видове резултати в областта на производителността: по-добри иновации, по-добра ангажираност – всички тези неща следват, когато имаме връзка, създаваща доверие.“, допълва Дейви.

Създаването на възможности за по-задълбочена връзка с колегите, независимо дали става дума за кратък разговор до кафемашината или за събитие в работно време, може да помогне за осигуряване на приобщаване и поддържане на сплотеността на екипа.

За разлика от ясните цели в спорта, целите и приоритетите на работното място често се различават, което води до конфликти и сложност.

Екипите постоянно се променят, за да се съобразят с новите стратегии и среда, така че хората в тях трябва непрекъснато да преоценяват как техните роли се съчетават и допринасят за целите на компанията, допълва Дейви.