Дългоочкаваното продължение на „Жокера“ се превърна в най-големия боксофис провал за 2024 г.

След милиардния успех на първата част през 2019 г. с минимален бюджет от едва 55 млн. долара, Warner Bros. даде зелена светлина на продължението, като предложи на режисьора Тод Филипс значително по-голям бюджет от 200 млн. долара.

Критиката и публиката обаче не одобриха Joker: Folie a Deux и той едва ли ще възвърне високия си бюджет или допълнителните 100 млн. долара, предвидени за маркетинг и разпространение, до края на прожекциите си.

Това съвсем не е единственият провал, който разочарова боксофиса тази година, отбелязва CNBC. Други студия, включително гигантите Universal, Lionsgate и дори Sony, инвестираха стотици милиони за франчайз и звездни актьори, а накрая сметката показа, че продажбите на билети падат стремглаво надолу.

„Комбинацията от хитове и провали е характерна за всяка касова година“, казва Пол Дергарабедян, старши медиен анализатор в Comscore. „Но 2024 г., бидейки подложена на различни уникални предизвикателства както за филмовата продукция, така и за календара на премиерите, създаде буря, която доведе до поредица от творчески провали и финансови неуспехи.“

Освен това, тъй като Холивуд се бори с разрастващия се стрийминг пазар и с по-непостоянната публика, тези провали могат да обезпокоят инвеститорите.

„Преди възхода на стрийминга оценката на финансовите резултати на даден филм беше сякаш по-ясна, отколкото през последните години“, казва Шон Робинс, директор на отдел „Анализи“ във филмовия отдел на Fandango.

Благодарение на стрийминга Холивуд съкрати прозореца на киносалоните, като пусна филмите на домашния пазар много по-бързо, отколкото преди. Това означава, че потенциалните зрители, които може да се колебаят дали да отидат на кино или да гледат филма на дивана вкъщи, трябва да чакат по-кратко време в услугата за стрийминг, за която вече са абонирани. А ако филмът е с лоши отзиви, те имат още по-малък стимул да отидат в киносалоните.

„На свой ред тази промяна в динамиката и бизнес моделите може да постави под въпрос какво съотношение между боксофис и бюджет представлява загуба и какво не“, отбелязва Робинс. „Някои цифри са по-лесни за разглеждане и определяне като финансов провал без много аргументи. Други може да не са толкова очевидни за разпознаване в постоянно развиващия се глобален пазар.“

Например, филм, който се излъчва директно в интернет, с бюджет от 200 милиона долара може да се счита за успех за студиото, ако събере достатъчно гледания. В същото време филм за 200 млн. долара, който отива в кината и не се представя добре, често се смята за провал. Това е особено вярно, ако се има предвид, че студията правят разходи за маркетинг и промоция, които обикновено са равни на половината от бюджета на продукцията, и споделят приходите от билети с кината.

За компании като Netflix, Apple или Amazon, които разполагат с по-големи резерви и заинтересовани страни, които традиционно се чувстват по-комфортно по отношение на риска, високобюджетните филми, които ще се излъчват директно в стрийминг, може да не притеснят инвеститорите.

Но за по-традиционните медийни компании, които отдавна търгуват с успехите си в бокс офиса, акционерите все още искат голяма възвръщаемост на инвестициите в киносалоните.

Ето някои от най-големите боксофис разочарования досега през 2024 г., въз основа на продуцентските бюджети, изчислени от IMDb, и боксофис резултатите до момента от Comscore.

Joker: Folie a Deux

Очакван бюджет: 200 милиона долара

Световен боксофис: 166 милиона долара

Премиера: 4 октомври 2024 г.

Joker: Folie a Deux не оправда очакванията за премиерния уикенд по-рано този месец, като събра едва 37,6 млн. долара на вътрешния пазар, след като първоначалните прогнози бяха за близо 70 млн. долара в първите няколко дни в кината.

Филмът разказва историята след ареста на главния герой Артър Флек, докато очаква съдебен процес в държавната болница в Аркам. Зрителите не харесаха продължението, в което Лейди Гага, която играе версия на Харли Куин, и нейните музикални таланти участваха в редица сцени.

Joker: Folie a Deux претърпя най-големия спад през втората седмица от всички филми на студията DC - цели 81%. За сравнение, неговият предшественик по време на премиерния си уикенд натрупа 96,2 млн. долара, а през първите три дни - 248,4 млн. долара в световен мащаб.

Критиците широко порицаха филма, който има 33% рейтинг в Rotten Tomatoes и рядък „D“ в CinemaScore.

Borderlands

Очакван бюджет: 115 милиона долара

Световен боксофис: 32,9 милиона долара

Премиера: 9 август 2024 г.

Опитвайки се да се възползва от популярността на филмите, базирани на видеоигри, Lionsgate отделя 115 млн. долара за адаптацията на Borderlands на режисьора Илай Рот.

Филмът се радваше на звезден актьорски състав от Кейт Бланшет, Кевин Харт, Джак Блек, Джейми Лий Къртис и изгряващата Ариана Грийнблат, но се провали сред публиката.

Бланшет се превъплъти в образа на скандален ловец на глави, който сключва необичаен съюз с екип от неудачници, докато търси изчезналата дъщеря на най-могъщия човек във вселената.

Borderlands генерира 10% рейтинг в Rotten Tomatoes от 161 рецензии и едва 32,9 млн. долара от продажби на билети в световен мащаб.

Argylle

Очакван бюджет: 200 милиона долара

Световен боксофис: 96,2 милиона долара

Премиера: 2 февруари 2024 г.

Филмът е посветен на историята за самотната писателка Ели Конуей, чиито шпионски бестселъри започват да отразяват тайните действия на реална организация.

След като са похарчени около 200 млн. долара за продукцията и около 100 млн. долара за маркетингови дейности, тя генерира едва 96,2 млн. долара в световен мащаб.

Голяма част от проблемите на филма се дължат на слабите отзиви – 33% рейтинг в Rotten Tomatoes за това, което някои нарекоха заплетен, но предвидим сюжет.

The Fall Guy

Очакван бюджет: 125 милиона долара

Световен боксофис: 180,9 милиона долара

Премиера: 3 май 2024 г.

Филмът на Universal The Fall Guy всъщност е много добре приет от критиката, като получава 81% рейтинг в Rotten Tomatoes.

Въпреки това, дори динамичният дует на Райън Гослинг, току-що излязъл от „Барби“, и Емили Блънт, една от звездите на „Опенхаймер“, не беше достатъчен, за да привлече публиката в киносалоните.

Филмът, любовно писмо към каскадьорите, базирано на едноименното телевизионно предаване от 80-те години, се фокусира върху Колт Сийвърс, каскадьор, привлечен обратно в киноиндустрията, след като звездата от филм, режисиран от бившата му любов Джоди Морено (Блънт), изчезва.

The Fall Guy спечели само 180,9 млн. долара в световен мащаб. Бюджетът на продукцията му е 125 млн. долара, без да се включват разходите за маркетинг и разпространение.

Липсата на обвързаност с голям франчайз и нишовият сюжет изглежда са стеснили аудиторията.

Madame Web

Очакван бюджет: 80 милиона долара

Световен боксофис: 100 милиона долара

Премиера: 14 февруари 2024 г.

Филмите от вселената на Спайдърмен на Sony от години са хитови или неуспешни в боксофиса.

С 11% оценка в Rotten Tomatoes, Madame Web предизвика негативно вайръл внимание след излизането си. Мемове заляха социалните мрежи, като се подиграваха със скованите изпълнения на актьорите, дупките в сюжета и лошо редуцирания диалог.

Madame Web разказва за Касандра Уеб, която има ясновидски способности. Виденията я предупреждават за заплаха за три млади жени, всяка от които в бъдеще ще придобие нечисти сили.

Филмът с бюджет 80 млн. долара, успява да събере около 100 млн. от продажбата на билети в световен мащаб. Въпреки това, след разходите за маркетинг и разделянето на приходите с кината, той не възвръща бюджета си.

Furiosa: A Mad Max Saga

Очакван бюджет: 168 милиона долара

Световен боксофис: 172,4 милиона долара

Премиера: 24 май 2024 г.

Furiosa: A Mad Max Saga е дългоочаквана предистория от фантазиите на Джордж Милър. Въпреки солидните отзиви обаче - 90% рейтинг в Rotten Tomatoes, той не успя да избухне в боксофиса.

Предисторията на Mad Max: Fury Road от 2015 г., изследва ранния живот на Фуриоза, след като тя е отвлечена от тираничен военачалник и в продължение на няколко години се опитва да се върне у дома.

Продукцията се възползва от големи държавни субсидии за заснемане в Австралия, което намали финансовия удар, но въпреки това генерира само 172,4 млн. долара от световните продажби на билети. Бюджетът се оценява на около 168 млн. долара без маркетинговите разходи.

За сравнение, Mad Max: Fury Road, събра 368 млн. долара през 2015 г.

Megalopolis

Очакван бюджет: 120 милиона долара

Световен боксофис: 9,2 милиона долара

Премиера: 27 септември 2024 г.

Megalopolis е страстен проект за сценариста и режисьор Франсис Форд Копола, който обмисля концепцията за филма още от края на 70-те години. Той сам финансира филма, като отделя 120 милиона долара.

Действието се развива в алтернативна версия на Ню Йорк през 21-ви век, наречена „Нов Рим“. Той разказва за архитект на име Сезар Катилина (Адам Драйвър), който се опитва да съживи града, като строи футуристична утопия, наречена Мегаполис, докато се сблъсква с корумпирано ръководство, което иска да спре плановете му.

„Претрупаният опус“, както критиците от Rotten Tomatoes нарекоха творбата, разполагаше с голям актьорски състав, включващ освен Драйвър и тежката артилерия на Холивуд – Дъстин Хофман, Джанкарло Еспозито, Лорънс Фишбърн и Джон Войт, но като че ли привлече само най-големите фенове на Копола. В световен мащаб събра едва 9,2 млн. долара.

Филмът се разпространява от Lionsgate. Не е ясно дали разходите за маркетинг и разпространение са поделени между Копола и Lionsgate или студиото е поело цялата финансова тежест.