Верослав Ценов, Smart IT: Иновациите трябва да придават допълнителна стойност на потребителя
Всички онези неща, които правим за дигиталните хора, всъщност са за една доста малка част от населението в България
Когато говорим за иновации и преживяване, първо трябва да си отговорим на въпроса кой е нашият потребител и как можем да придадем допълнителна стойност на неговото преживяване.
Това заяви по време на форума Digital Trends 2024 Верослав Ценов, изпълнителен директор на Smart IT - технологичният хъб на MFG.
В престижното международно събитие участваха технологични експерти и лидери от едни от най-големите компании и организации в света – Google, Amazon Web Services, Accenture, UEFA, FIFA, Bundesliga, Aston Villa, LiveScore, заедно с визионери и ръководители от българската технологична и финансова среда.
Организаторите на събитието Profit.bg и Sportal.bg са част от Ringier AG.
„Ще ви дам два много интересни примера как през технологията потребителското изживяване може да е много различно“, обясни експертът.
„Единият е свързан с компания, по която работихме върху възможността да си издадеш кредитна карта супер бързо, по дигитален път, без никакви усилия. Този процес у нас се случва между 10 и 15 минути за човек с добра дигитална грамотност.
Няколко месеца по-късно след пускането на тази карта колегите отчитат, че над 80% от клиентите я използват и има хора, които правят първата си транзакция с нея - тоест представете си, че сте на ресторант или на дискотека, нямате пари, плащате с тази карта и всичко е наред.
Това важи с голяма сила за потребителите от групата на Gen Z и милениалите, които очакват всичко да е супер бързо, удобно, по инстантен начин, но и по възможност – да е по-евтино.
Това е едната страна на монетата.
Другата е проучване, което показва, че към 2022 г. България се класира на предпоследно място в Европа, като едва 31% от хората в България имат супер базова дигитална грамотност, на фона на средно 54% за другите държави.
Това говори, че всички онези неща, които правим за дигиталния свят, за дигиталните хора, всъщност са за една доста малка част от населението в България.
Другият ни добър пример в тази връзка е за компания със супер тясно ориентиран бизнес модел за домашно кредитиране - тоест консултантът идва лично до дома ти.
Ние разработихме мобилно приложение за кредитните консултанти, чиято добавена стойност чрез технологията може да достигне до клиента.
И така, докато едните искат всичко да се случва бързо и лесно, другите дори не могат да стигнат до тези услуги. Нашият продукт успя да подобри преживяването на тези клиенти, които дори не са дигитални хора, защото при тях консултантът отива лично до дома им, сканира им личната карта, носи им договор и т.н.
За мен това е уникалното в технологията.
И затова когато говорим за иновации и преживяване, трябва да си отговорим на въпроса кой е нашият потребител и как можем да придадем допълнителна стойност на неговото преживяване.“, допълни Ценов.
Едно от предизвикателствата според него е все по-голямата зависимост от външни доставчици.
„Защото, особено при финансовите институции, иновацията е нещо трудно и обикновено се случва посредством външни партньори.
Между 18 и 24 месеца са нужни на една компания, за да може една иновация да започне да работи. Представете си, ако инвестирате много средства и усилия, и накрая се окаже, че сте избрали грешен партньор, колко скъпо ще ви излезе това.“
Другото предизвикателство той определя като търговска зависимост.
„Ако не си достатъчно добре обезпечен вътрешно като ресурс, можеш да попаднеш под много сериозен риск. Затова и компаниите инвестират в собствените си вътрешни ресурси, т.нар. ъп скилинг или инвестиция в хора, знания и умения.“, допълни в заключение Ценов.