Франсин Марукян е известна американска писателка по въпросите на храненето. В нейната дългогодишна кариера тя става свидетел на това как най-добрите майстори готвачи в САЩ управляват своите ресторанти.

По думите ѝ техните умения варират от управление на различни служители и делегиране на задачи за постигане на максимална ефективност до балансиране на креативността с икономическите резултати.

Пред Fast Company тя споделя три практики от кухните на майсторите готвачи, които могат да помогнат на всеки да стане по-добър ръководител.

Умение 1: Експериментаторски начин на мислене

Най-добрите майстори готвачи имат експериментаторски нагласи, като постоянно проучват и скицират нови ястия, откриват нови съставки и проверяват други ресторанти. За да създават стойност и да откриват възможности, бизнес лидерите трябва да правят същото. Това важи с особена сила за тези, искащи да демонстрират инициативност и смело мислене, които да им помогнат в кариерата.

Културният вкус е променящ се пейзаж. Бизнес лидерите трябва да инвестират необходимото време и енергия, за да наблюдават движещите сили и влияния в света около себе си, защото именно там се намират иновациите. Най-доброто използване на кулинарните постижения не се различава много от използването на търговските тенденции. Подобно на готвачите, бизнес лидерите трябва да са наясно с динамиката на пазара, преди да могат да определят къде се крият следващите големи възможности.

Умение 2: Почистване в движение

Първото нещо, на което се научавате в кухнята на професионалистите, е да почиствате, докато работите. Това е процес на „затваряне“, който ви позволява да се съсредоточите върху новата работа пред вас, вместо да губите време за връщане назад.

В корпоративното ръководство ръководителите трябва да прилагат принципа „почиствай, докато вървиш“ в комуникацията с персонала си. Когато лидерите не отговарят своевременно на изпратените по електронната поща въпроси или споделени притеснения, тяхното мълчание е объркващо. Служителите нямат друг избор, освен да се превърнат във вторични съдници, което подкопава доверието и в крайна сметка вреди на резултатите.

Това също така кара служителите да не желаят да споделят своите идеи или обратна връзка, което след това откъсва лидерите от екипите, дестабилизирайки продуктивното взаимодействие. Защото нищо не се случва във вакуум.

Умение 3: Мислене в малък мащаб

Кулинарна поговорка гласи, че успехът в кухнята е резултат от много малки неща, направени правилно. Едно страхотно ястие може да е оригинално творение на готвача, но то изисква труда на много други хора, които изпълняват различни задачи. Те могат да бъдат изключително прозаични – като да откъснат листа от пресни билки или да обелят и нарежат чесън. Но под ръководството на майстор готвач дори и тази подготовка се извършва с гордост и съвършенство, защото персоналът винаги има възможност да опита резултата от обединените им усилия.

Във всеки бизнес лидерите трябва да се стремят да внушат подобно чувство за съвместна цел, като изградят среда, в която служителите им разбират, че постигането на големите цели зависи от успешното изпълнение на по-малките ежедневни задачи, без значение колко рутинни могат да изглеждат те. И макар че хората невинаги могат да усетят вкуса на резултата от труда си, при вдъхновяващо ръководство те ще го усетят.