През 1994 г. Грегъри Магуайър живее в малък апартамент в Лондон, без пари и с неясно бъдеще.

„Бях изключително финансово затруднен.“ споделя той в интервю за Yahoo Entertainment.

По това време визата му не позволява да работи легално, а единствената му опция остава писането. Една вечер съквартирантката му дава много добър съвет: „Грегъри, защо просто не напишеш бестселър?“

Магуайър вече има зад гърба си няколко детски книги, но успехът все още не го е застигнал. Вдъхновен от желание да се фокусира върху по-дълбоки и важни теми като болката, трагедията и влиянието на обществото върху човешкия характер, той започва работа по проект, който първоначално изглежда малък и неособено успешен.

Идеята на Магуайър е да пренапише историята на Злата вещица от класическия роман „Магьосникът от Оз“ на Лиман Франк Баум.

Резултатът? Книга, която не само се превръща в бестселър, но и вдъхновява един от най-успешните мюзикъли в историята на Бродуей.

„Злодейка: Животът и премеждията на Злата вещица от Запада“ или просто Wicked е публикувана през 1995 г. и се превръща в културен феномен на световно ниво. От 2003 г. насам мюзикълът е донесъл около 5 милиарда долара приходи от билети в световен мащаб.

Сега историята се пренася на големия екран, готова да вдъхнови и новото поколение.

Филмовата адаптация на Wicked направи своя дебют на 22 ноември, а втората част е планирана за 21 ноември 2025 г.

Главните роли са поверени на Синтия Ериво (Елфаба, бъдещата Зла вещица на Запада) и Ариана Гранде (младата Глинда, която е доброто момиче). Джонатан Бейли пък влиза в ролята на Фийеро, който се озовава в емоционален любовен триъгълник между двете.

Връщайки се назад, Магуайър признава, че съветът на съквартирантката му звучи почти пророчески.

„Не написах Wicked, за да стана богат“, споделя той.

„Истината е, че бях на 39 и просто си казах: ‘По-добре го напиши, преди някой друг да го направи, защото идеята е много добра.“

В мюзикъла Wicked, Глинда задава на публиката въпроса: „Раждат ли се хората зли, или стават такива, когато пораснат?“ Това е тема, която преследва Грегъри Магуайър, особено след като две деца убиват 2-годишния Джеймс Бългър през 1993 г. в Англия. Трагедията вдъхновява основната идея на Wicked.

„Как две 10-годишни момчета могат да се събудят сутринта като обикновени деца и до вечерта да се превърнат в убийци?“ – пита Магуайър.

Предложения не липсват — липсата на баща, тормоз от близките — но никое обяснение не му се струва достатъчно, за да оправдае ситуацията. Подобен подход авторът използва и за изграждането на образа на Елфаба.

Историята на Злата вещица на Запада е пълна с трагични случки: отхвърлена от баща си заради зелената си кожа и изправена пред смъртта на майка си.

„Исках да вложа различни концепции и теории за злото в страниците на книгата, без да стигам до категоричен извод“ обяснява Магуайър, който намира лични паралели с героинята си.

„Израснал съм в католическо семейство, гей съм, средното дете от седем, а майка ми е починала, когато съм се родил. Всичко това ме е превърнало в човека, който съм“, споделя той.

„По същия начин всичко, което се случва на Елфаба, е част от това, в което тя се превръща — но това не се получава заради една-единствена причина.“

Докато пише романа, Магуайър оставя на читателите сами да преценят каква е Елфаба, която се бори с въпроси за своите същност и убеждения. Решителността ѝ е поставена на изпитание, когато отказва да се подчини на потисническия режим на Магьосника от Оз.

Той използва пропагандна машина и я обявява за „зла“, като я подлага на несправедливо преследване.

Приятелството ѝ с Глинда – популярната, но неуверена нейна съквартирантка от колежа – я кара да се запита: „Наистина ли съм зла, или светът реши да ме направи такава?“

Дори три десетилетия след публикуването на книгата, Магуайър все още няма категоричен отговор на този въпрос.

„Все още не знам какво е злото“, казва той.

„Това, което знам, е, че човек, извършил зло деяние, изпитва огромна доза омраза към себе си. Зли сме, когато не можем да изпитаме емпатия – нито към другите, нито към себе си.“

Как „Магьосникът от Оз“ отразява американската история?

Когато Лиман Франк Баум публикува „Магьосникът от Оз“ през 1900 г., Съединените щати се борят с бързия напредък на индустрията и териториалната експанзия. За Грегъри Магуайър светът на Оз — с герои, които преминават през непознати земи и се сблъскват с различни култури — е метафора за американските трудности в началото на 20-ти век, особено за отнемането на земите от местното население.

Магуайър съзнателно вплита тези теми в своята версия на произведението, превръщайки магическия свят в отражение на американските предизвикателства, като предупреждава за опасността от повторение на историята.

Авторът продължава да развива своето виждане за магическия свят на Оз с четири следващи романа и предисторията на Elphie, която се очаква през 2025 г.

Историята на Wicked продължава да се развива, а Оз остава свят, пълен с противоречия. В същото време, според Магуайър, това е място за въображение и надежда за по-добро бъдеще — отвъд дъгата.

„Представих света такъв, какъвто го разбирах“, казва той.

„Може би подсъзнателно осъзнавах, че лошите неща, които са ни заплашвали в миналото, винаги ще продължават да ни застрашават.“