Липсата на кадри - едно от най-големите предизвикателства в корабоплаването
Недостигът на моряци расте, което повишава тарифите за превоз на товари и оказва инфлационен натиск върху глобалната икономика
Корабоплавателната индустрия се сблъсква с недостиг на моряци в световен мащаб и това води до тревожна смесица от фалшиви автобиографии, морски произшествия и повишени цени на превозите.
„Наблюдаваме постоянен недостиг на кадри“, казва Рет Харис, старши анализатор на персонала в Drewry, пред CNBC. „Въпреки че през последните години броят на корабите се увеличава експоненциално с хиляди на година, ръстът на необходимата за тези кораби работна ръка не е в крак”.
По думите му компаниите са принудени да наемат моряци с по-малко опит, отколкото биха желали, а хората с по-високи звания, и по-специално инженерите, са в по-голям недостиг от палубните офицери.
Нападенията на хутите в Червено море и продължаващият руско-украински конфликт са довели до верижен ефект върху наличието на квалифицирани моряци, коментират експертите пред CNBC.
„Както Украйна, така и Русия доставяха много професионални моряци. Конфликтът между тях намали предлагането от двете страни, тъй като те са изправени пред общ недостиг на работна ръка заради войната“, заявява Даеджин Лий, глобален ръководител на изследователската дейност във FertiStream.
Филипините, Китай, Русия, Украйна и Индонезия са най-големите доставчици на моряци в света, според последния доклад за морската работна сила, изготвен от Международната камара по корабоплаване (ICS) и BIMCO през 2021 г. Преди нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. руските и украинските моряци са съставлявали почти 15% от световната работна сила в корабоплаването.
ICS очаква недостиг на 90 000 обучени моряци до 2026 г.
„Политиците трябва да създадат национални стратегии за справяне с недостига на морска работна ръка“, предупреждават от организацията. „Изключително важно е активно да набираме по-разнообразна работна сила, ако искаме да посрещнем недостига на моряци. Липсата на нужния брой кадри е едно от най-големите предизвикателства, пред които е изправена нашата индустрия“.
Геополитическите събития също така създадоха повече опасности в морето, тъй като подкрепяните от Иран хути продължават да атакуват кораби в Червено море, което прави морската професия по-малко привлекателна.
Кариерата вече не е привлекателна
Наличните морски кадри също предпочитат да работят на брега, вместо да излизат в морето, казва Хенрик Йенсен, главен изпълнителен директор на Danica Crewing Specialists Group, международна компания за набиране на персонал и окомплектоване на екипажи. Освен това намаляващата привлекателност на морското дело за младите поколения може да се окаже последният пирон в ковчега на професията.
„В миналото заплатите на моряците бяха достатъчно високи, за да направят професията финансово привлекателна. Но в днешно време по-младите хора отдават предпочитание на баланса между професионалния и личния живот и не са толкова склонни да се посветят на кариера, която изисква дълго отсъствие от дома“, казва Лий от FertiStream.
„За тези, които са израснали с интернет и телефони на една ръка разстояние, животът на море без постоянна свързаност може да не е подходящ”, добавя Харис от Drewry. „В резултат на това все повече компании се опитват да привлекат по-младото поколение с развлечения и фитнес зали на борда, както и с по-кратки плавания от два до четири месеца”.
Фалшиви автобиографии и инциденти
Свитото предлагане на моряци е довело до това, че компаниите предлагат по-високи заплати, за да привлекат таланти от ограничената група. Но и кандидати без нужната квалификация опитват късмета си, като подават фалшиви автобиографии и се качват на борда с тях, обясняват експерти от бранша. Фалшивите автобиографии са станали по-разпространени заради недостига на кадри, като все повече хора представят неистински данни за опита си и за времето, прекарано в морето.
„Има много хора, които нагаждат автобиографиите си, за да получат по-висок ранг и по-висока заплата“, казва Йенсен, който е открил хиляди такива, след като се опитал да потвърди описания опит от предишните работодатели на моряците.
И хората на борда плащат цената.
„Има недостиг, огромен недостиг. Това се отразява и на мен. Не получавам подходящи хора за моя екипаж“, казва капитан в световна корабна компания пред CNBC. „Стандартът на морските работници се понижава. Сега им трябва само лиценз“.
По думите му в последно време се е налагало много по-често да уволнява хора, чиято компетентност е била под въпрос.
Това налага наличните моряци да прекарват по-дълго време в морето. Умората и психическото напрежение, които възникват, могат да доведат до компрометирано психично здраве за някои - и дори до инциденти на борда.
Безопасността на корабите и екипажа може да бъде компрометирана заради смесица от неопитност, липса на правилна поддръжка и умора, казва Субхангшу Дът, изпълнителен директор на Om Maritime.
В проучване от 2024 г. на Световния морски университет над 93% от 9214 от анкетираните моряци отбелязват, че умората е най-често срещаното предизвикателство, свързано с безопасността на борда. Около 78% съобщават, че нямат цял почивен ден през периода на договора си, който може да продължи с месеци.
Океанското корабоплаване е неразделна част от световната верига за доставки – повече от 80% от обема на глобалната търговия се извършва по море, според Организацията за търговия и развитие на ООН.
„Липсата на екипаж може да наруши веригите за доставки, тъй като корабите ще престояват по-дълго в пристанищата”, казва Дът.
„Освен това заплатите на моряците представляват голяма част от оперативните разходи на кораба, които се очаква да останат високи, тъй като компаниите повишават заплащането в опит да привлекат и задържат таланти”, казва Лий. „И това вероятно ще поддържа тарифите за товари високи, добавяйки известен инфлационен натиск надолу по веригата”.
Други експерти споделят мнението, че недостигът на моряци ще продължи още няколко години, като признават, че това е сред най-големите препятствия, с които индустрията трябва да се сблъска.
„Това наистина е едно от най-големите предизвикателства за сектора“, посочва в заключение Лий.