Поколението Z харчи нашироко за празниците, но е затънало в дългове
Добавянето на повече продукти в количката може да осигури чувство за контрол и „мощен прилив“ на допамин, серотонин и ендорфини, обяснява психотерапевт
Настоящите политически, екологични и икономически сътресения съживяват тенденцията на лекомисленото харчене по празниците - както за краткосрочно, така и за дългосрочно удовлетворение.
Нов доклад на консултантската компания Simon-Kucher показва, че поколението Z планира да похарчи почти 21% повече през този празничен сезон в сравнение с миналата година.
Според доклада то е по-склонно да харчи пари за красота, мебели, модни аксесоари, домашни любимци, книги и списания, както и за пътувания и преживявания, отколкото всяко друго поколение.
Чад Оливие, сертифициран финансов плановик и главен изпълнителен директор на финансовата консултантска компания The Olivier Group, коментира пред Fortune, че според него жените от поколението Z харчат най-много за дрехи и обувки, а мъжете - за игри.
Резултатите следват доклад на Psychology Today от 2023 г., който показва, че 27% са признали, че харчат безогледно, а 32% са взели повече дългове в последните шест месеца.
Въпреки че възходът на социалните медии доведе до „обречено харчене“, това „не е напълно нова концепция“, казва пред Fortune Джеймс Мос, доцент по счетоводство и данъчно облагане в Университета в Ню Хейвън.
Всъщност тенденцията е започнала още в края на 60-те години с поколението на хипитата, допълва той, с песни за безгрижие като Let's Live for Today на Grassroots.
Но като се има предвид политическият и икономическият натиск, разходите за обреченост се възраждат.
Брус Й. Лий, професор по здравна политика и управление в Колежа по обществено здраве към Градския университет на Ню Йорк (CUNY), обяснява завръщането на обреченото харчене проучването на Psychology Today.
„Това се случва, когато сте стресирани от неща като нарастващата икономическа разлика между вас и свръхбогатите, политическата бъркотия в САЩ, климатичната бъркотия и всички останали неща ... и в крайна сметка купувате повече неща, за да се справите със стреса“, пише Лий, който е и изпълнителен директор на Центъра за модерни технологии и комуникации в здравеопазването към CUNY.
Социалните медии са двойно по-виновни за обречените разходи, особено със склонността си да прокарват реклами пред представителите на поколението Z.
В миналото то използваше интернет, за да търси продукти, които може да закупи, но сега постоянните реклами „ги карат да харчат по-безразсъдно, защото ги атакуват през голяма част от деня“, допълва Оливие.
В тези трудни моменти добавянето на продукти в количката може да осигури чувство за контрол и „мощен прилив“ на допамин, серотонин и ендорфини, казва пред Fortune Бриана Паруоло, психотерапевт. Тези хормони помагат за облекчаване на стреса и несигурността, но само временно, допълва тя.
И не само незабавното удовлетворение подхранва обречените разходи. Закупуването на стока или резервирането на пътуване дава на потребителите нещо, което да очакват с нетърпение в мрачните времена.
„Хората често несъзнателно придават по-дълбок смисъл на покупките си. Тези покупки често носят тежестта на очакваната трансформация“, казва Паруоло. „Съществува скрито убеждение, че конкретна стока може да е ключът към „поправяне“ на текущите трудности или подобряване на предизвикателната ситуация.“
Новата тенденция проследява и модела на изключително високите очаквания на поколението Z по отношение на богатството и личните финанси. Ново проучване на финансовата компания Empower показва, че според тях, за постигането на „финансов успех“ е необходима годишна заплата от 587 797 долара и нетна стойност на богатство от 9,47 милиона долара.
Това е далеч от средната заплата от 48 000 долара, която получават в момента, според анализ на данните на Бюрото за преброяване на населението на САЩ, направен от The College Investor.
Междувременно поколението Z продължава да тъне в дългове заради вълната от услуги от типа „купи сега, плати по-късно“ и продължаващото използване на кредитни карти.
Всъщност поколението Z и милениалите задлъжняват по-бързо от всяко друго поколение, според Credit Karma.
„Реалността е, че младите хора влязоха в сезона на празничното пазаруване на червено и очакваме да влязат в новата година на още по-червено“, допълва Кортни Алев, финансов защитник на потребителите в Credit Karma.
„За тези, които вече навлизат в сезона на пазаруването с повишени салда по кредитните карти, това може да се окаже много хлъзгав път, който да направи още по-трудно излизането от високолихвените дългове.“, допълва той.