Когато една от най-големите технологични компании в света обявява пълномащабно завръщане в офиса, това знак ли е, че хибридната и дистанционната работа остават в миналото?

Това е въпрос, който вълнува много собственици на бизнеси, казва пред Inc. Роб Садоу, съосновател и главен изпълнителен директор на базираната в Сан Франциско платформа за хибридна работа Scoop.

През септември главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси обяви, че компанията ще се откаже от хибридния си модел и ще върне служителите в офиса пет дни в седмицата от януари 2025 г.

„Съобщението намери отзвук в цялата бизнес общност“, посочва Садоу. „Големите компании се чудят дали трябва да променят собствените си политики, за да останат конкурентоспособни, докато по-малките обмислят как това трябва да се отрази на бъдещите им планове“.

И не само Amazon разклати лодката за дистанционната заетост. Тази година компании като Washington Post и UPS също обявиха, че се връщат в офиса на пълен работен ден, докато други, като Dell, вече ограничават кариерното развитие на дистанционните си служители. Не на последно място, миналия месец Илон Мъск и Вивек Рамасвами, съръководители на планирания Департамент за правителствена ефективност в САЩ, обявиха дистанционната работа за „привилегия от времето на пандемията“.

„Казано накратко, през последните около шест месеца бизнес ръководителите са мислили много и за някои това е довело до по-топли чувства към пълномащабното завръщане в офиса. 79% от американските изпълнителни директори в проучване на KPMG от това лято заявиха, че очакват през следващите три години работниците, чиито роли традиционно са били базирани в офиса, да се върнат обратно там. За сравнение, по-рано през годината подобна позиция заемаха 34%“, казва Садоу.

Ето как изглежда състоянието на дистанционната работа в САЩ в момента, тъй като то може да ни даде представа и за глобалните тенденции на това поле.

„Данните не лъжат“

„Ако се разгледат данните за една година, става ясно, че се намираме в среда на много стабилна хибридна организация на работа“, казва Притвирадж Чудхури, професор в Harvard Business School, който изучава бъдещето на работните режими. Той базира това си мнение на данни от различни източници, включително Бюрото за трудова статистика на САЩ и Kastle Systems, компания за сигурност, която следи заетостта на офисите.

По думите му „около 27-30% от работните дни в цялата икономика, включително всички работни места, се извършват дистанционно“.

„Данните не лъжат“, категоричен е Чудхури.

А последните такива на изследователската група WFH Research, съоснована от икономиста от Станфорд Ник Блум, разкриват, че приблизително 28% от работните дни в САЩ през септември са били за работа от дома.

„Служителите на първа линия все още работят присъствено, а някои компании се придържат към изцяло дистанционната работа“, казва Блум. „Но повечето специалисти вече работят по хибридни графици, като обикновено прекарват в офиса три дни“.

Един конкретен вид хибриден график е особено популярен, разкрива Садоу: структурираният хибрид, което означава, че от служителите се очаква да бъдат в офиса определено време всяка седмица, но не на пълен работен ден. Понастоящем 43% от компаниите в САЩ използват този вид заетост, според последните данни на Flex Index - в сравнение с 38% през последното тримесечие и 20% в началото на 2023 г.

Предимства на дистанционната работа

След пандемията се появиха различни проучвания, които акцентират на някои убедителни предимства на дистанционната работа. Едно от тях е свързано с разнообразието, казва Чоудхури.

Публикуван тази година документ на професори от Wharton School към Университета в Пенсилвания установява, че когато техническите и управленските работни места са посочени като дистанционни, кандидатурите на жени и слабо представени малцинства се увеличават съответно с 15 и 33%. Хибридните графици също така водят до повишена удовлетвореност от работата и намаляване на броя на напускащите в сравнение с изцяло присъствения модел.

„Това потвърждава значителното им предимство при набирането и задържането на персонал“, твърди Блум.

„Като имаме по-гъвкав график, всъщност можем да кажем на нашите служители и потенциални кандидати: „Ние сме по-малко строги от много други компании. Доверяваме се много на способността ви да решавате какво е най-добре за вас“, казва Шилох Бътъруърт, директор и главен отговорник по персонала на портландкста инженерна компания PAE. „Много от нашите кандидати и много от настоящите ни служители наистина се радват на тази гъвкавост“.

Опасенията за производителността продължават

И все пак, според Садоу, все още има опасения относно работата от разстояние, особено когато става въпрос за производителността.

„Има един невероятно труден въпрос, на който трябва да се отговори: Какво означава производителност? Дали тя се измерва по различен начин за всяка роля и различава ли се в различните индустрии“, казва той.

И макар че някои проучвания подкрепят идеята, че производителността може да се поддържа дори при отсъствие от офиса, други доклади установяват забележителни недостатъци, особено при изцяло дистанционна работа.

Например в доклад от 2023 г. на изследователите Наталия Емануел и Ема Харингтън се установява, че дистанционната работа е довела до около 4% спад в производителността в кол центрове, когато служителите са загърбили офиса. В друго проучване те установяват, че сред софтуерните инженери тази тенденция води до около 20% по-малко обратна връзка.

„Мисля, че има много доказателства, че сътрудничеството, наставничеството, културата - това са трите основни неща, които се споменават най-често - са най-добри при присъствие в офиса“, казва Блум.

Последната точка - културата - представлява особен проблем за компаниите, казва Питър Капели, професор по мениджмънт в Wharton. Като се имат предвид високите нива на текучество в американските организации през последните няколко години, е възможно 1/3 или дори половината от работниците в някои организации да са се присъединили след пандемията и да не могат да се приобщят към културата на колегите си, създадена преди това.

„Сега това прави много по-трудно постигането на бизнес целите“, казва Капели.

Брайън Люис, главен изпълнителен директор на базираната в Рединг, Масачузетс, туристическа компания Tenon Tours - седемкратен носител на наградата Inc. 5000 - казва, че компанията се е гордеела със своята култура и с „младият си и забавен офис“. Но след пандемията тя е била отслабена, дори и при хибриден график.

„Имам чувството, че липсва страст - страст към работата, страст към качеството на работата, страст към работата с колегите“, казва Люис.

Ето защо той си поставя за цел да върне персонала изцяло присъствено до януари 2026 г. и вече е започнал да наема нови членове на екипа на позиции на пълен работен ден в офиса.

„Стойността на личното обучение и сътрудничество и възможността да работиш с някого рамо до рамо се оказаха по-полезни, отколкото смятахме“, казва той.

Какви са очакванията за 2025 г.

Ако първият етап на дистанционната работа беше подхранван от технологии като Zoom, Чудхури казва, че следващият ще бъде движен от качеството на управленските практики: „Сега знаем много повече, отколкото преди, за най-добрите практики, необходими за поддържане на работата от разстояние.“

Сега мениджърите трябва да приложат тези знания на практика, за да преодолеят рисковете, свързани с работата от разстояние, включително предизвикателствата в комуникацията, забавеното споделяне на знания и изолацията, особено за по-младите служители.

„Все още изграждаме самолета, докато летим с него, но сме постигнали голям напредък“, казва Чоудхури.

„Лидерите трябва да очакват, че хибридната работа ще продължи да се развива до 2025 г.“, казва Питър Мискович, консултант по управление, който ръководи глобалната практика „Бъдещето на работата“ в JLL, компания за услуги в областта на недвижимите имоти. „А това ще изисква гъвкав начин на мислене“.

Садоу също очаква еволюцията на работното място да продължи. И макар че това означава, че някои компании ще върнат работниците си в офиса на пълен работен ден, той не смята, че тази тенденция ще придобие голям мащаб. Садоу прогнозира, че през 2025 г. ще има „продължаващо раздвижване по тази тема″, тъй като компаниите ще оценяват как работата от разстояние и на място се отразява на техните резултати и на тези на конкурентите.

„Като цяло все още сме сравнително рано в това пътуване“, казва експертът. „Може би на по-ранен етап, отколкото много хора биха си помислили, че сме, няколко години след пандемията“.