LinkedIn внедрява все повече AI функции, но в полза ли е това на търсещите работа?
Изкуственият интелект би трябвало да улеснява кандидатстването, но далеч не е гаранция, че автобиографиите, написани от ChatGPT, ще ви осигурят интервю
Търсенето на нова работа никога не е било лесна задача, но днес конкуренцията е по-голяма от всякога.
Според Бюрото по трудова статистика на САЩ шансът да получите оферта, след като сте кандидатствали за цели 80 позиции, е едва 31%. Поглеждайки и към Европа, всяка кандидатура отнема време, затова не е изненадващо, че много хора търсят начини да оптимизират процеса – включително чрез изкуствен интелект, който е най-новата мания на големите технологични компании, посочва Fast Company.
LinkedIn също се включва в играта, като през последната година пуска редица AI инструменти, които улесняват кандидатстването.
От създаване и редакция на автобиографии и мотивационни писма до генериране на персонализирани съобщения за работодателите – платформата помага на кандидатите да изглеждат по-професионално.
Тези AI функции са базирани на ChatGPT, разработен от OpenAI. (Microsoft, която е собственик на LinkedIn, е инвестирала почти 14 милиарда долара в OpenAI.)
Един от новите инструменти на платформата – AI оценка на шансовете за успех – вече е достъпен за потребители с премиум абонамент и ще бъде на разположение и за останалите потребители по-късно пред 2025 г.
Той маркира със златен квадрат обявите, за които имате най-добър шанс за успех.
Инструментът анализира ключови думи във вашия профил и ги сравнява с изискванията на обявата – колкото по-детайлно описанието ви, толкова по-добри са резултатите.
Вътрешно проучване на LinkedIn показва, че над 90% от премиум потребителите намират инструмента за полезен, въпреки че все още няма данни дали той ускорява процеса за намиране на работа.
Преди обаче да използвате ChatGPT за автобиографията или мотивационните си писма, внимавайте. Често AI текстовете съдържат грешки, като измислени статистики или неясни фрази от рода на „оперативна ефективност.“
На този фон професионалните рекрутъри стават все по-добри в разпознаването на подобни текстове.
„Когато видя автобиография, в която всички числа завършват на нула или пет, знам, че е написана с AI“, споделя пред Fast Company Сам Струан, базиран в Глазгоу експерт човешки ресурси.
Според него около 60% от клиентите му идват с автобиографии, които са писани с помощта на AI инструменти, и редица проблеми с намирането на работа.
„Те идват при мен, защото не успяват да получат покани за интервюта“, казва той. За щастие, решението често е просто – премахване на излишния „шум“.
„Обикновено трябва да изчистя текста, да премахна ненужните фрази и да добавя повече човешки елемент в писането“, споделя Струан.
Ако някога сте се питали „Могат ли работодателите да разпознаят автобиография, написана от AI?“, отговорът е „Да“.
Много хора по цял свят вече изразяват недоволство от доминиращата роля на изкуствения интелект в процеса на подбор. Според проучване на платформата CV Genius, 80% от работодателите не харесват съдържание, генерирано от AI, а 74% твърдят, че могат да го разпознаят.
Интересното е, че въпреки последния скандал, че LinkedIn е използвал данни на потребители за обучение на AI моделите си без тяхно знание, мнозина, които активно публикуват в платформата, подкрепят използването на инструментите.
Според проучване, цитирано от Wired, над 50% от всички дълги публикации в LinkedIn вероятно включват текст, генериран от изкуствен интелект.
LinkedIn твърди, че техните инструменти са създадени, за да помагат както на търсещите работа, така и на работодателите, като улесняват идентифицирането на качествени кандидати.
„Въпреки че е естествено да мислите, че обемът е ваш приятел, пазарът ще е по-ефективен, ако хората се фокусират върху позиции, които наистина им пасват,“ казва говорителката на LinkedIn, Сузи Оуенс.
Тя добавя: „В крайна сметка хората наемат хора, не инструменти. Идеята на AI е да бъде помощник, а не заместител.“