Девет милиона квадратни метра офис площи във Франция са свободни.

В някои части на Париж това количество е рекордно високо, като над един милион квадратни метра са свободни над 4 четири години, което е почти 24% от непосредственото предлагане.

Двойно повече площи са празни от повече от две години, показва ново проучване, цитирано от Fortune.

По-голямата част от празните офиси са в предградията на столицата - тенденция, която се повтаря в цялата страна. И принуждава строителните предприемачи да преосмислят офисните площи в друго предназначение.

Краят на 60-годишен икономически цикъл

Има много причини, поради които офис площите стоят празни. Както и в други страни, от пандемията насам се наблюдава преминаване към работа от вкъщи (télétravail) (средно за много френски предприятия това са два до три дни седмично).

Едновременно с това компаниите се стремят да намалят броя на служителите си, главно защото офисните площи са най-значимият разход след хората.

Но е вероятно да се случва и нещо друго.

За Institut de l'épargne immobilière et foncière (IEIF), независим център за проучвания и изследвания, посветен на недвижимите имоти, това прилича по-скоро на края на 60-годишен цикъл на растеж на икономиката на третичния сектор.

От 60-те години на миналия век хората работят по-малко в първичния и вторичния сектор, включващ суровини и производство. Наблюдава се преминаване към икономика на услугите, където има нужда от офиси за търговия, транспорт и финансови услуги, например.

Индустрията за недвижими имоти продължи да строи офиси за тези работници, опирайки се на строителството през цялата 2010 г., когато имаше висока ликвидност и ниски лихвени проценти. И сега има свръхпредлагане.

Качество и количество

Доклад на Gensler, компания за дизайн и архитектура, показва, че през първата половина на 2024 г. във Франция са инвестирани само 1 млрд. евро в офиси, което е най-ниското ниво, регистрирано в първите две тримесечия от 2009 г. насам.

Според доклад на Министерството на екологичния преход почти 80% от френските офис площи са на възраст над 20 години, а над 50% са отпреди 1980 г. Те не отговарят на съвременните изисквания за топлоизолация, акустика или качество на въздуха.

Собствениците трябва и да намалят потреблението на енергия в сгради с площ над 1000 кв. м в съответствие с последните промени в нормативната уредба, което е сложно предизвикателство за по-стария сграден фонд.

Престижните компании от Fortune 500, задължени да намалят въглеродните емисии, пакетират модерните си, климатизирани, екологично гъвкави работни офиси, които могат да привлекат работната сила обратно в офиса, поне за част известно време.

Ниският процент на обновяване и поддръжка означава, че свободните пространства са не само непривлекателни, но и устойчиво нежизнеспособни. При намаляващо търсене и по-стар фонд собствениците на имоти трябва да предлагат значителни търговски стимули на наемателите, като например по-ниски наеми и по-дълги договори за наем.

Проучванията показват, че лошите офис площи не само възпрепятстват наемането на най-добрите служители, но и пречат на производителността на работното място.

Освен това качеството на работното пространство положително корелира с удовлетвореността от работата и лоялността към компанията.

Как изглежда френското „градско рециклиране“

La Foncière de Transformation Immobilière, създадена през 2020 г., има 50 проекта, в които трансформира търговски недвижими имоти в жилища на достъпни цени.

Друг пример е Novaxia, инвестиционна компания, която наскоро превърна офис в стил ар деко в 37 жилища в 20-и район в Париж.

Но това трябва да има икономически смисъл. За да се осъществи този вид „градско рециклиране“, стойността на имота трябва да е спаднала до степен, в която е изгодно, а сградата не може да има твърде много прозорци и дебели стени.

Многобройните собственици също са усложнение.

Търговските недвижими имоти често са проектирани за големи офис площи с отворен план, което ги прави неподходящи или трудни за препроектиране.

Подобна тенденция обаче се наблюдава и в други европейски градове, където подходящи офис площи вече са определени като способни за жилищно ползване.

Над два милиона квадратни метра в Мадрид и Барселона могат да създадат 28 000 нови жилища. В Нидерландия 665 000 квадратни метра биха могли да създадат 11 500 жилища, а във Франкфурт проектът за превръщане на офиси в жилища се надява на 16% от планираното ново предлагане.

Налице е и стремеж за превръщане на корпоративни части от градовете в „хибридни дестинации“, където свободните сгради и пространства привличат посетители през цялата седмица със зелени площи, удобства и възможности за отдих.

Такъв пример е Canary Wharf, където хората преустройват основните офис площи, за да включат повече възможности за многофункционални пространства.

САЩ като модел - добър или лош?

Франция може да вземе пример от САЩ, където празните молове, някога призрачни, сега съживяват обществеността по различни начини.

Един от тях е да се промени интериорът им. Доставчиците на услуги като салони за маникюр, фризьорски салони и фитнес вериги заменят универсалните магазини и магазините за дрехи в търговските центрове.

Тези места, които бяха депресиращо олицетворение на 80-те години, сега са препакетирани за семейно забавление, по-скоро като увеселителни паркове, отколкото като търговски центрове.

Друг добър пример е Belmont Park Village, на 15 минути път с кола от летище Кенеди и на 25 от Ла Гуардия. Това селище е място за бизнесмени и често пътуващи хора, които могат да се отбият преди излитането на самолетите си и да пазаруват с вкус и висок клас.