"Градско рециклиране": Стратегията на Франция за пустеещите офиси
Милиони квадратни метри офисни площи са празни от години. Стремежът е тези корпоративни части да се превърнат в „хибридни дестинации“ и да привличат посетители със зелени площи, удобства и възможности за отдих
Девет милиона квадратни метра офис площи във Франция са свободни.
В някои части на Париж това количество е рекордно високо, като над един милион квадратни метра са свободни над 4 четири години, което е почти 24% от непосредственото предлагане.
Двойно повече площи са празни от повече от две години, показва ново проучване, цитирано от Fortune.
По-голямата част от празните офиси са в предградията на столицата - тенденция, която се повтаря в цялата страна. И принуждава строителните предприемачи да преосмислят офисните площи в друго предназначение.
Краят на 60-годишен икономически цикъл
Има много причини, поради които офис площите стоят празни. Както и в други страни, от пандемията насам се наблюдава преминаване към работа от вкъщи (télétravail) (средно за много френски предприятия това са два до три дни седмично).
Едновременно с това компаниите се стремят да намалят броя на служителите си, главно защото офисните площи са най-значимият разход след хората.
Но е вероятно да се случва и нещо друго.
За Institut de l'épargne immobilière et foncière (IEIF), независим център за проучвания и изследвания, посветен на недвижимите имоти, това прилича по-скоро на края на 60-годишен цикъл на растеж на икономиката на третичния сектор.
От 60-те години на миналия век хората работят по-малко в първичния и вторичния сектор, включващ суровини и производство. Наблюдава се преминаване към икономика на услугите, където има нужда от офиси за търговия, транспорт и финансови услуги, например.
Индустрията за недвижими имоти продължи да строи офиси за тези работници, опирайки се на строителството през цялата 2010 г., когато имаше висока ликвидност и ниски лихвени проценти. И сега има свръхпредлагане.
Качество и количество
Доклад на Gensler, компания за дизайн и архитектура, показва, че през първата половина на 2024 г. във Франция са инвестирани само 1 млрд. евро в офиси, което е най-ниското ниво, регистрирано в първите две тримесечия от 2009 г. насам.
Според доклад на Министерството на екологичния преход почти 80% от френските офис площи са на възраст над 20 години, а над 50% са отпреди 1980 г. Те не отговарят на съвременните изисквания за топлоизолация, акустика или качество на въздуха.
Собствениците трябва и да намалят потреблението на енергия в сгради с площ над 1000 кв. м в съответствие с последните промени в нормативната уредба, което е сложно предизвикателство за по-стария сграден фонд.
Престижните компании от Fortune 500, задължени да намалят въглеродните емисии, пакетират модерните си, климатизирани, екологично гъвкави работни офиси, които могат да привлекат работната сила обратно в офиса, поне за част известно време.
Ниският процент на обновяване и поддръжка означава, че свободните пространства са не само непривлекателни, но и устойчиво нежизнеспособни. При намаляващо търсене и по-стар фонд собствениците на имоти трябва да предлагат значителни търговски стимули на наемателите, като например по-ниски наеми и по-дълги договори за наем.
Проучванията показват, че лошите офис площи не само възпрепятстват наемането на най-добрите служители, но и пречат на производителността на работното място.
Освен това качеството на работното пространство положително корелира с удовлетвореността от работата и лоялността към компанията.
Как изглежда френското „градско рециклиране“
La Foncière de Transformation Immobilière, създадена през 2020 г., има 50 проекта, в които трансформира търговски недвижими имоти в жилища на достъпни цени.
Друг пример е Novaxia, инвестиционна компания, която наскоро превърна офис в стил ар деко в 37 жилища в 20-и район в Париж.
Но това трябва да има икономически смисъл. За да се осъществи този вид „градско рециклиране“, стойността на имота трябва да е спаднала до степен, в която е изгодно, а сградата не може да има твърде много прозорци и дебели стени.
Многобройните собственици също са усложнение.
Търговските недвижими имоти често са проектирани за големи офис площи с отворен план, което ги прави неподходящи или трудни за препроектиране.
Подобна тенденция обаче се наблюдава и в други европейски градове, където подходящи офис площи вече са определени като способни за жилищно ползване.
Над два милиона квадратни метра в Мадрид и Барселона могат да създадат 28 000 нови жилища. В Нидерландия 665 000 квадратни метра биха могли да създадат 11 500 жилища, а във Франкфурт проектът за превръщане на офиси в жилища се надява на 16% от планираното ново предлагане.
Налице е и стремеж за превръщане на корпоративни части от градовете в „хибридни дестинации“, където свободните сгради и пространства привличат посетители през цялата седмица със зелени площи, удобства и възможности за отдих.
Такъв пример е Canary Wharf, където хората преустройват основните офис площи, за да включат повече възможности за многофункционални пространства.
САЩ като модел - добър или лош?
Франция може да вземе пример от САЩ, където празните молове, някога призрачни, сега съживяват обществеността по различни начини.
Един от тях е да се промени интериорът им. Доставчиците на услуги като салони за маникюр, фризьорски салони и фитнес вериги заменят универсалните магазини и магазините за дрехи в търговските центрове.
Тези места, които бяха депресиращо олицетворение на 80-те години, сега са препакетирани за семейно забавление, по-скоро като увеселителни паркове, отколкото като търговски центрове.
Друг добър пример е Belmont Park Village, на 15 минути път с кола от летище Кенеди и на 25 от Ла Гуардия. Това селище е място за бизнесмени и често пътуващи хора, които могат да се отбият преди излитането на самолетите си и да пазаруват с вкус и висок клас.