Доставките на шампанско са намалели през 2024 г., защото потребителите не са в настроение за празнуване, според Comité Champagne - френската асоциация на производителите на шампанско.

Глобалният износ на шампанско възлиза на 271,4 милиона бутилки през 2024 г., което е спад от 9,2% спрямо 2023 г., се казва в изявление на асоциацията, цитирано от Business Insider.

Максим Тюбарт, съ-президент на Comité Champagne, казва в изявлението, че шампанското е "истински барометър на настроението на потребителите".

„Сега не е време за празнуване на фона на инфлацията, конфликтите по света и икономическата несигурност“, добавя Тюбарт.

Джон Нобъл, директор на австралийското бюро на Comité Champagne, също коментира, че клиентите са "оправдано предпазливи" при купуването на луксозния продукт, като се има предвид "текущата икономическа среда с висока инфлация и опасения за разходите за живот".

През юли LVMH, най-големият луксозен конгломерат в света, също изрази загриженост относно продажбите на шампанско, приписвайки го на мрачна глобална перспектива.

Продажбите на пенливо вино се увеличиха значително през 2021 г. след облекчаването на пандемичните ограничения, особено в САЩ. Но това беше краткотраен връх.

Според отчета за приходите на LVMH за първото полугодие на 2024 г. приходите на компанията от шампанско и вина са намалели с 12% през първата половина на 2024 г. в сравнение с предходната година.

„Шампанското е доста свързано с празниците, щастието и т.н.“, каза финансовият директор на LVMH, Жан-Жак Гайони, по време на обявяването на приходите през юли. „Може би сегашната глобална ситуация, независимо дали е геополитическа или макроикономическа, не кара хората да се развеселят и да отворят бутилка шампанско.“

Шампанското не е единственият луксозен продукт, чиито продажби спадат. През 2024 г. общите разходи за луксозни стоки бяха в застой, като цените на акциите на големите брандове паднаха.

Kering, собственикът на Gucci, YSL и Balenciaga, отбеляза спад на акциите си с над 40% миналата година.

Продажбите на LVMH намаляха с 3% през третото тримесечие на 2024 г., отчасти поради отслабеното доверие на потребителите в Китай.

Индустрията беше силно засегната и от „амбициозните“ купувачи на луксозни стоки, похарчили огромни суми веднага след пандемията, които затегнаха разходите си.

Миналата седмица анализатори от Bank of America посочиха като източник на неволите на луксозната индустрия т. нар. „тих лукс“.

В писмо до клиенти те казаха, че тенденцията в търговията на дребно да се насочва към фини дизайни без лого е навредила на луксозната индустрия. По думите им „тихият лукс“ подхранва имитатори и измамници, понеже комбинация като "бежов кашмирен пуловер с широки сиви панталони" (един от топ модните стилове) може лесно да се възпроизведе при пазаруване в магазини като COS или Uniqlo.

Анализаторите на BofA добавят, че тенденцията към продукти без лога е понижила бариерите за навлизане на луксозния пазар, което е позволило „възхода на нишови играчи като The Row и Khaite като истинска конкуренция за дял от луксозния портфейл“.

The Row, Khaite и Loro Piana са известни с пускането на дрехи и аксесоари в плътни цветове и прости, структурирани дизайни.

Анализаторите предполагат, че луксозната индустрия трябва да се „върне обратно към креативността, модното съдържание и новостите“, вместо да се обляга повече на простотата.

„За да се възстановят по-силните бариери за навлизане в луксозния сегмент, смятаме, че логото и модното съдържание са важни“, пишат анализаторите на BofA.