Най-големият конгломерат за луксозни стоки в света LVMH, известен с марките Louis Vuitton, Hennessy и Moët, твърди, че хората нямат много причини за празнуване, поредии което продажбите на шампанско са пострадали сериозно.

Въпреки че секторът е генерирал приходи от 1,52 млрд. долара през първата половина на тази година, това е с 12% по-малко от приходите на подразделението през миналата година, според отчета на компанията.

В САЩ приходите са намалели, но все още са над нивата преди пандемията, се посочва в доклада, цитиран от Fortune.

Жан-Жак Гион, главен финансов директор на LVMH, обвини за спада „сериозния проблем с търсенето на шампанско“ - напитка, която обикновено се „свързва с празнуването, щастието и т.н.“.

Марките шампанско на LVMH включват Veuve Clicquot, Dom Pérignon, Mercier, Krug и Moët & Chandon.

„Може би сегашната глобална ситуация, независимо дали е геополитическа или макроикономическа, не кара хората да се веселят достатъчно и да отворят шампанско“, обясни той по време разговора за приходите на компанията тази седмица.

„Наистина не знам. Факт е, че обемите ни са намалели с двуцифрено число.“, допълни експертът, като отбеляза, че цялата индустрия е подложена на „силен натиск, особено в Европа“, тъй като клиентите се борят с нарастващите разходи за потребителски стоки.

Като се има предвид геополитическото и икономическото напрежение, не е пресилено да се свърже настроението на потребителите с намаляването на продажбите - особено на напитки, свързани с празненства.

„Сезонността и ключовите събития определено играят роля в избора, който потребителите правят“, коментира пред Fortune Шон Голдсмит, съосновател и главен изпълнителен директор на търговеца на дребно на безалкохолни напитки The Zero Proof.

„Предвид предстоящите избори и голямата несигурност, хората може би изчакват с отварянето на шампанското.“

Рене Завислак, сертифициран терапевт от Калифорния, който работи с клиенти по отношение на консумацията на алкохол, също е съгласна, че хората са твърде тъжни, за да си купят шампанско - но по малко по-различна причина. Според нея основната причина за спада е осъзнаването на факта, че консумацията на алкохол само задълбочава негативните чувства, свързани с „политическата нестабилност и екологичните катастрофи“.

„Хората най-накрая осъзнаха, че алкохолът само засилва тревожността и депресията“, казва Завислак пред Fortune. „Така че, да, в съвсем различен смисъл, те са твърде тъжни, за да си купят шампанско - но само защото са приели, че то само ще ги направи още по-тъжни. Загубих бройката на клиентите, които или са спрели да пият, или са намалили значително количеството.“

Независимо дали става въпрос за избор, свързан с начина на живот, физическото или психическото здраве, потребителите все повече се отказват от алкохола в полза на безалкохолните напитки, включително шампанско, бира и други спиртни напитки.

Това се превръща в особено популярен избор сред потребителите от поколението Z.

Всъщност над 60% от хората, родени между 1997 и 2002 г., планират да намалят консумацията на алкохол тази година, според проучване от януари на рекламната компания NCSolutions.

„Продажбите на вино, а и на всички видове алкохол, бележат тенденция на спад във всички области. През миналата година продажбите на вино са намалели с 3%, което е третата поредна година на спад в индустрията“, допълва Голдсмит.

„Тъй като хората са по-фокусирани върху уелнес, по-специално милениалите и поколението Z, те се отдалечават от виното.“ Но продажбите на пенливи вина са „все още силни“, което означава, че потребителите искат познатия газиран вкус – без махмурлук след това.

Друг фактор за спада в продажбите на шампанско е продължаващото въздействие на инфлацията върху потребителските разходи.

„Тъй като разходите се увеличават навсякъде, хората имат по-малко разполагаем доход, за да харчат за шампанско“, обяснява пред Fortune Ема Версоу, ръководител на бизнеса с алкохол в технологичната компания за търговия на дребно Swiftly.

„Това е време, в което потребителите избират по-евтиния или по-достъпен вариант, така че търсят стойностни марки или марки, които предлагат промоции. Може би има не по-малко празненства, а по-малко екстравагантни празненства“, добавя тя.

За справка, една бутилка Moët обикновено струва около 60 долара, но някои ексклузивни са над 6000 долара. Veuve Clicquot струват средно между 60 и 120 долара.

И така, колко дълго потребителите ще пестят пари от шампанско?

Засега не очаква скорошно подобрение, а търговците на дребно, които зареждат продуктите на LVMH, също са песимистично настроени, допълва Forrtune.