На 27 декември в корабостроителницата Худун, намираща се недалеч от блестящия град Шанхай, китайските военноморски сили пуснаха на вода един от най-големите и иновативни военни кораби в света - Съчуан.

Кръстен на едноименната китайска провинция, той има плоска палуба, и може да изпраща морски пехотинци на брега с помощта на хеликоптер и десантни плавателни съдове, но има и уловка - Съчуан разполага с електромагнитна катапултна система, въведена за първи път от САЩ, която може да изстрелва бойни самолети с фиксирани крила.

Дори сред могъщия боен флот на американските военноморски сили няма друг кораб като Съчуан. И макар да е първият по рода си, той със сигурност няма да е последният, пише Popular Mechanics.

С развитието на военноморските действия и навлизането на безпилотните летателни апарати в моретата корабите, които могат да изстрелват и прибират подобни системи в голям брой, ще станат жизненоважни членове на флота.

Например, на сто мили от бреговете на Китай се намира остров Тайван. Демократично избраното правителство на острова е последният остатък от прякото китайско влияние, избягало след загубата на гражданската война в през 1949 г.

Китайската комунистическа партия, управляваща континенталната част на Китайската народна република, смята Тайван за политически ренегат и обещава да обедини двете страни - със сила, ако се наложи.

Една от целите на продължаващото вече четири десетилетия военно укрепване на Китай е да създаде сили, способни да извършат успешно нахлуване в Тайван. Операцията за превземане на острова ще изисква прекосяване на Тайванския проток по море и въздух, превземане на плажове, пристанища и летища - и след това десантиране на тежки механизирани сили за смазване на съпротивата и превземане на столицата Тайпе.

Върхът на копието ще бъдат осемте бригади на Морската пехота на Народноосвободителната армия, известна още като Китайска морска пехота.

Съчуан е проектиран да пренася тези войски в битката.

Дългият 850 фута военен кораб може да превозва повече от 1000 китайски пехотинци и да ги разполага срещу бреговете по въздух и море. Съчуан е проектиран да качва на борда си флотилия от средни и тежки хеликоптери, които да превозват морските пехотинци и тяхното оборудване до брега.

Той също така е създаден да оперира с десантни плавателни съдове, особено с тип 726 „Мустанг“, вдъхновени от LCAC (Landing Craft Air Cushion) на пехотата на САЩ.

Корабът е оборудван и с електромагнитни катапулти за изстрелване, които могат да изпращат във въздуха самолети и три реда устройства за задържане, за да ги възстановяват безопасно след полет.

Три асансьора пренасят самолетите от пещерния хангар долу до пилотската палуба горе.

Центърът за стратегически и международни изследвания (CSIS) отбелязва, че в изпитателен център в близост до корабостроителницата се експлоатират безпилотни бойни летателни апарати Hongdu GJ-11 „Sharp Sword“. Дълъг повече от 30 фута и задвижван от реактивни двигатели, GJ-11 с форма на стрела е по-бърз и по-тежко въоръжен от безпилотните самолети MQ-9 Reaper на САЩ.

Освен това е незабележим, което му позволява да избягва радарите, докато прониква във въздушното пространство на противника с товар от бомби със сателитно и лазерно насочване.

Комбинацията от кораб-амфибия и самолетоносач дава на китайската армия голяма гъвкавост при приспособяването на Съчуан към дадена мисия. Ако мисията е десант с принудително навлизане, той ще носи транспортни хеликоптери и кораби на въздушна възглавница. След като морските пехотинци слязат на брега, корабът може да се преконфигурира като въздушна платформа, използвайки своите безпилотни самолети за нанасяне на удари от близък обсег, които да поразяват тайванската отбрана, докато пехотинците се разполагат на острова.

Ако Китай предприеме блокада на Тайван, като го затвори за търговско корабоплаване в опит да го принуди да се предаде, той ще използва безпилотни самолети за патрулиране и екипи за абордаж, които ще инспектират корабите с хеликоптер и малка лодка.

Съчуан е способен дори да качи хеликоптери, които да търсят тайвански и американски подводници.

Това без съмнение е иновативен кораб, но въпросът е - дали не е прекалено иновативен за собственото си добро? Електромагнитното оборудване за изстрелване на самолети е сложно, скъпо и луксозно за един самолетоносач. Макар че американската морска пехота експлоатира ударния изтребител с късо излитане/вертикално кацане F-35B от кораби-амфибии, самолетът не се нуждае от катапулти и задържащи съоръжения за излитане и кацане.

Китай иска самолети като F-35B, но липсата на ноу-хау в областта на двигателите означава, че не е в състояние да произведе такива, които позволяват на американския изтребител да оперира без помощни средства. Критичният прочит на Сичуан е, че при липсата на технологии за изграждане на собствен F-35B, той е принуден да строи кораби с катапулти и съоръжения за задържане и вместо това да използва безпилотни самолети, посочва Popular Mechanics.

Towa е съвременно чудо, но под заглавията на медиите той е кораб с недостатъци и напомня, че въпреки огромния напредък на Китай все още има някои неща, които той не може да прави съвършено. Няма основателна причина армията на САЩ да поръча подобен кораб, за което трябва да благодарят на F-35B.