Spotify на спорта: Инвестициите в DAZN се засилват, но пътят към успеха е дълъг
Главният изпълнителен директор на DAZN Шей Сегев казва, че нова вълна от сделки ще допринесе за амбицията на компанията да се превърне в "глобален дом на спорта", добавяйки, че "ние едва започваме"
Милиардерът сър Леонард Блаватник е вложил още 827 млн. долара в своята глобална услуга за стрийминг на спортни предавания DAZN, докато лондонската компания търси допълнителни инвестиции от Близкия изток, за да подкрепи плановете си да се превърне в „Spotify на спорта“.
С последния ангажимент инвестициите на Блаватник в DAZN достигат над 6,7 млрд. долара от основаването на компанията през 2016 г., което финансира безпрецедентно купуване на първокласен европейски футбол, бокс, баскетбол, моторни спортове и американската лига NFL на повече от 200 пазара.
Шей Сегев, главен изпълнителен директор на DAZN, казва пред Financial Times, че вълната от сделки ще допринесе за амбицията на компанията да се превърне в „глобален дом на спорта“, като добавя, че „ние едва сега започваме“.
Въпреки това финансовите резултати, които ще бъдат публикувани в британската Търговска палата следващата седмица, ще покажат, че залогът на стойност няколко милиарда лири за бъдещето на спортното излъчване все още не се е изплатил напълно.
Независимо че приходите са нараснали до 2,7 млрд. долара през 2023 г. от 2,2 млрд. долара през 2022 г., DAZN отчита все по-голяма загуба до 1,4 млрд. долара през годината до края на 2023 г., според отчетите, цитирани от FT.
Сегев очаква приходите да надхвърлят 6 млрд. долара през 2025 г., отчасти благодарение на допълнителните приходи от придобиването на австралийската платена телевизия Foxtel и правата за разширения турнир на FIFA за Световното клубно първенство.
„Виждаме ясен път за създаване на огромна стойност за акционерите. Ние ще бъдем глобалният дом на спорта. Ако сте спортен фен където и да е по света, ще познавате DAZN“.
За да постигне това, компанията ще се стреми да надгради своето приложение, така че феновете да могат не само да гледат първокласни спортове, но и да четат новини и анализи, да залагат онлайн, да общуват с други фенове и да купуват билети и стоки.
Според вътрешни данни DAZN е имала около 300 млн. месечни клиенти по целия свят, но само около 20 млн. платени абонати. Платформата, която сега е една от най-големите частни компании във Великобритания, е „подкрепена с много значително финансиране от основния акционер на групата, Access Industries“, пише в отчетите.
През финансовия си период 2023 г. компанията е получила 240 млн. долара чрез инвестиции с нови обикновени и привилегировани акции, като след края на годината е получила още 587 млн. долара „в подкрепа на растежа“ в замяна на допълнителен пакет от дялове. Отчетите показват, че Access - инвестиционната група на Блаватник - до момента е предоставила на DAZN общо 6,7 млрд. долара.
Разходите за права през 2023 г. възлизат на 3,1 млрд. долара, което е с около една трета повече в сравнение с предходната година. Отчетите показват също, че групата има бъдещи ангажименти за права в размер на 9,3 млрд. долара, което показва размера на инвестициите, направени през последните години.
Ръководителите на DAZN твърдят, че амбицията е била да се създаде медийна група на стойност 200 млрд. долара, която да предлага на абонатите си спортния еквивалент на музикалната стрийминг платформа Spotify.
DAZN се превърна в един от най-големите стриймъри на спортни предавания в света, като добави френския футбол към списъка с големи европейски пазари, включително Германия, Италия и Испания. Тя има и други права, обхващащи японския футбол и бейзбол, както и ММА формати.
През 2023 г. тя придоби Eleven Sports, предоставяйки права за спортове в Белгия, Португалия и Тайван, а също така сключи сделка за показване на NFL Game Pass на международно ниво.
Миналата година платформата сключи сделка с FIFA за Световното клубно първенство в рамките на споразумение за 1 млрд. долара. Сегев казва, че футболният турнир, който ще се проведе през юни и юли, ще бъде приоритет за DAZN, като компанията очаква 1 млрд. души да гледат мачове между някои от най-големите отбори в света.
През декември тя сключи най-голямата си сделка досега, като се съгласи да купи Foxtel от News Corp на Рупърт Мърдок и Telstra в сделка за 3,4 млрд. австралийски долара (2,1 млрд. щатски долара), която включва контрол върху портфолиото ѝ от национални и международни права за излъчване на спортни събития, включително крикет, Австралийската футболна лига и Националната ръгби лига.
В резултат на сделката бившите собственици на Foxtel ще придобият 9% дял в DAZN, превръщайки се във вторите по големина акционери в компанията, която според запознати с условията оценява групата на близо 10 млрд. долара.
Според FT DAZN е водила разговори и за продажба на дял в бизнеса на звеното за спортни инвестиции на държавния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия.
Изданието добавя, че групата вероятно ще привлече и допълнителни институционални фондове като акционери, преди да започне да преследва средносрочен план за листване на групата на фондовата борса.
Компанията вече има близки отношения със Саудитска Арабия, включително отразяване на боксови състезания в Рияд, и планира да пусне локализирано приложение за региона на арабски език. Наскоро DAZN излъчи реванша между британеца Тайсън Фюри и украинеца Олександър Усик в сътрудничество с Riyadh Season.