LiveScore – от скрипт за SMS-и до глобална платформа със стотици милиони потребители
Сайтът за резултати на живо се ражда от нуждите на един фен на Манчестър Юнайтед, но се превръща в неизменна част от ежедневието на милиони по света
Спомняте ли си времената, когато всички футболни фенове чакахме среднощните репортажи, за да разберем крайните резултати от мачовете в Шампионска лига? За тези от вас, които не си ги спомнят, имаше такива. Независимо дали бяхме на работа или на училище, след края на прякото предаване на избрания от телевизията мач, малки и големи будуваха до малките часове в трескаво очакване да научат как са свършили останалите срещи.
Тогава се появи LiveScore и всичко се промени. Вече можехме да следим резултатите в живо време. И да не закъсняваме за сутрешните си ангажименти. През 2024 г. платформата навърши 25 години, а нейният главен изпълнителен директор Сам Сади вдигна завесата на нейното развитие пред публиката на Digital Trends 2024.
От първите стъпки до 250 млн. евро приходи
Днешната глобална платформа LiveScore се ражда от нуждите на един човек. Това е програмистът Питър Джери - голям фен на Манчестър Юнайтед от Южна Африка, който иска да следи резултатите на любимия си отбор на живо. Затова създава система, която скриптира телетекста на телевизията (да и такова нещо имаше) и изпраща SMS.
След като получава първите отзиви от своите приятели, които са изключително положителни, той решава, че това може да се превърне в полезна услуга. После се появява HTML и през 1998 г. LiveScore официално отваря дигиталните си врати в интернет.
През годините платформата трупа все по-голяма популярност, паралелно с все по-мащабната фенска база на Цар Футбол. А през 2019 г. тя е оглавена от Сам Сади – специалист с 25 години опит като главен изпълнителен директор в различни брандове от спортната екосистема.
„Ние не разглеждаме LiveScore като продукт. Виждаме спорта и най-вече футбола като продукт, а нашата работа, е да предоставим на феновете по-добра възможност да взаимодействат и да се ангажират с продукта, който всъщност е спортното събитие. Въпросите, които винаги сме си задавали, са: Как можем да подобрим тази връзка? Как можем да доставим повече спортни продукти на феновете, по начин, който отговаря на нашата визия?“, сподели визията си той.
И по всичко личи, че това разбиране се изплаща. През 2017 г. платформата е придобита от Anzo Group, а две години по-късно бизнесът ѝ получава статут на отделна компания. Оттогава насам приходите на LiveScore са скочили 40 пъти! До умопомрачителните 250 милиона евро.
Революция или еволюция?
Но това развитие не идва лесно. Когато поема ръководството на LiveScore, Сам Сади наследява един сайт, написан на архаичния програмнен език Delphi. Това означава, че той няма как да бъде развит, тъй като компанията не разполага с достатъчно програмисти, които да го владеят.
„Преди да можем да развием платформата, трябваше да направим революция. Така че пренаписахме изцяло бекенда на LiveScore, за да можем да включим повече съдържание, услуги и функционалности, които планирахме в бъдеще. Това беше период от две-три години, в който преработвахме изцяло системата. А след това, от 2020 г. нататък, започнахме да добавяме повече съдържание и функционалности към него, но винаги внимавахме да има едно фиксирано преживяване за потребителите, които го използват само за резултати. Те не трябваше да усещат разлика“, разказа Сам Сади.
AI – следващата крачка в развитието
Когато става дума за изкуствен интелект (AI), той е оцеляващ параноик. Параноик, защото осъзнава възможностите на технологията да потопи едни и да въздигне други, а оцеляващ – защото е решен неговата компания да бъде от вторите. Затова и LiveScore интегрира AI в много от своите процеси.
В някои случаи той просто дава свръхспособност на разработчиците на платформата да пишат по-добър код или да тестват по-бързо, в други – да предоставя по-обширно съдържание. Но основната визия на Сам Сади по отношение на AI е използването му за персонализиране на съдържанието.
„Персонализацията винаги е била базирана на вашето поведение, на данните, които събираме за потребителя, но никога не е била възможна в голям мащаб. Не можете да персонализирате до индивидуално ниво, защото това изисква много изчислителна мощност. Нужни са много ресурси. Не можете да проектирате всичко така, че да отговаря на индивидуалните изисквания. Но с AI това вече е възможно. Той вече трансформира начина, по който предоставяме съдържание“, посочи главният изпълнителен директор на LiveScore.
Но това далеч не е всичко. Според него възможностите на технологията продължават да се разгръщат, така че за предимствата, които тя предоставя, тепърва ще се говори. Ако прогнозите на Сам Сади се сбъднат и AI отново е в центъра на вниманието на света и през 2025 г., то нямайте съмнение, че най-интересното по тази тема ще можете да научите в следващото издание на Digital Trends!