След като в продължение на две години се оплакваха, че с представителите на поколението Z се работи трудно, ръководителите на компании вече не само говорят, но и действат, уволнявайки младите си служители само месеци след като са ги наели.

Според доклад, 6 от всеки 10 работодатели твърдят, че вече са уволнили някои кадри от поколението Z, които са наели през последните месеци, току-що завършили колеж.

Intelligent.com, платформа, посветена на подпомагането на младите професионалисти в ориентирането им в бъдещето проучва близо 1000 американски ръководители и установява, че пропуските при дипломираните през 2024 г. ще се отразят на работата им.

В същото време, 1 от всеки 7 ръководители признава, че не смята да наема току що дипломирали се служители тази година. Три четвърти от анкетираните компании твърдят, че някои или всички наети от тях висшисти са показали незадоволителни резултати.

Големият проблем: Липса на мотивация

Проблемът на работодателите с младите хора е липсата на мотивация или инициативност - 50% от анкетираните ръководители посочват това като причина.

Според тях поколението Z е непрофесионално, неорганизирано и с лоши комуникационни умения като основни причини за уволнение. Ръководителите казват, че са се борили с осезаемите предизвикателства като честите закъснения за работа и срещи, неподходящото за офиса облекло и неподходящ език на работното място.

Повече от половината от мениджърите по наемане са стигнали до заключението, че завършилите колеж са неподготвени корпоративна среда. Над 20% твърдят, че те не се справят с работното натоварване.

Колежите също са наясно, че студентите са неподготвени за работа и някои започнаха да се опитват да запълнят тази празнина. Например Мичиганският държавен университет учи студентите как да се справят с публични разговори, включително как да търсят признаци, че другата страна започва да се отегчава. Гимназия в Лондон изпробва 12-часов учебен ден, за да подготви учениците за живота на възрастните.

Отношението е всичко

На въпроса какво би направило завършилите колеж по-желани за наемане, шефовете отговарят: положителна нагласа и повече инициативност.

Главният съветник на Intelligent по въпросите на образованието и кариерното развитие, Хюи Нгуен, съветва завършващите от Gen Z да наблюдават как взаимодействат с другите служители, за да разберат културата във всяка компания, към която биха могли да се присъединят. Така за тях ще бъде по-лесно да преценят какъв е подходящият начин на общуване в корпоративна среда.

„Поемете инициативата да задавате обмислени въпроси, да търсите обратна връзка и да я прилагате, за да покажете мотивацията си за личностно развитие. Изградете си репутация на надежден човек с положително отношение, спазвайте крайните срокове и участвайте доброволно в проекти, дори и такива извън преките ви задължения.“, добавя Нгуен.

Неслучайно, главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси наскоро повтори тезата си, че „смущаващо“ голяма част от успеха през двадесетте ви години зависи от вашето отношение - и причината е проста:

Мениджърите предпочитат да работят с позитивни хора.

Някои лидери дори настояват, че отношението „мога да го направя“ на работното място допринася за развитието на кариерата на младите служители повече, отколкото дипломата за висше образование.

Ричард Брансън, милиардер и основател на компанията Virgin, многократно е призовавал младите да се откажат от университета в полза на „училището на живота“.

Главният изпълнителен директор на Meta Марк Зъкърбърг наскоро също заяви, че талантът и личността са по-важни от дипломите.

Топ мениджърът на Cisco във Великобритания Дейвид Мийдс напуска училище на 16-годишна възраст. Той заяви пред Fortune, че „отношението и способностите са по-важни от каквито и да е букви след името ви или каквито и да е квалификации, записани в дипломата.“