От милиарди към трилиони: Технологичните гиганти залагат на AI въпреки инвеститорските страхове
Amazon, Meta, Microsoft и Alphabet прогнозират огромни капиталови разходи въпреки безпокойството на инвеститорите относно възвръщаемостта и DeepSeek
Мащабните разходи на големите технологични компании за изкуствен интелект ще продължат безконтролно и през 2025 г., след като Amazon изпревари конкурентите си с планирани инвестиции в AI инфраструктура за над 100 млрд. долара през тази година.
Разходите на четирите водещи американски технологични компании вече са нараснали средно с 63% до исторически нива през последната година. Сега мениджърите обещават да ускорят инвестициите си в изкуствен интелект, като отхвърлят опасенията за огромните суми, заложени за зараждащата се технология.
Microsoft, Alphabet, Amazon и Meta съобщиха, че през 2024 г. общите капиталови разходи ще възлязат на 246 млрд. долара, в сравнение със 151 млрд. долара през 2023 г. Те прогнозират, че разходите могат да надхвърлят дори 320 млрд. долара тази година, тъй като се конкурират за изграждането на центрове за данни и запълването им с клъстери от специализирани чипове, за да останат начело на големите езикови модели.
Мащабът на техните амбиции за разходи - обявен заедно с приходите им за четвъртото тримесечие - изненада пазара и засили разпродажбите, предизвикани от пускането на иновативен и евтин модел от китайския стартъп DeepSeek в края на януари.
От пазарната стойност на Microsoft и Alphabet, компанията майка на Google, бяха изтрити по 200 млрд. долара, след като отчетоха по-слаби от очакваното ръстове в подразделенията им за изчисления в облак, както и рязко увеличение на капиталовите разходи. Спадът от 8% на Google в сряда беше петият най-лош ден за търговия през последното десетилетие.
„Необузданият ентусиазъм на цялата „Великолепна седморка“ беше заменен от скептицизъм“ , казва Джим Тиърни, ръководител на концентрирания фонд за растеж в САЩ в AllianceBernstein пред Financial Times.
„Притесненията, които имах от лятото, днес се увеличиха.“
На фона на шумотевицата за трансформационния потенциал на изкуствения интелект инвеститорите се притесняват, че удвояването на разходите без съизмеримо увеличение на приходите може да отнеме капитал, който иначе би бил върнат под формата на обратно изкупуване и дивиденти.
Google е непрозрачна относно приходите от своя чатбот Gemini, докато компаниите са предпазливи към приемането на проблемните и скъпи „агенти“ Copilot на Microsoft за подобряване на производителността.
„Ако или когато видим ускоряване на растежа на облачните услуги в Google или Azure на [Microsoft], или видим, че усвояването на Copilot се подобрява, инвеститорите ще бъдат по-спокойни за разходите на Alphabet или Microsoft“, казва Тиърни.
„Междувременно по-евтините и по-комерсиални модели вероятно ще засилят опасенията.“
Моделът R1 на DeepSeek е емблематичен за този пример. Твърдението на китайската лаборатория за изкуствен интелект, че е създала модел за разсъждение с възможности, сходни с тези на продуктите на Google и OpenAI, на малка част от цената - и без достъп до най-модерните графични процесори на Nvidia - доведе до срив на акциите на производителя на чипове със 17%, изтривайки 600 млрд. долара за един ден, от който те се възстановиха само частично.
Ръководителите на технологичните гиганти запазиха нервите си. Във вторник Сундар Пичай от Google заяви в защита на плана си да похарчи 75 млрд. долара през 2025 г. - с 42% повече от 53 млрд. долара през миналата година - че възможността за изкуствен интелект е „толкова голяма, колкото е и затова виждате как инвестираме, за да посрещнем този момент“.
DeepSeek ще допринесе за търсенето, като покаже как новите техники могат да го направят по-евтин и да стимулират нови направления на изследвания, посочи той.
Сатя Надела от Microsoft заяви преди две седмици в Давос:
„Ще похарча 80 млрд. долара за изграждане на Azure, клиентите могат да разчитат на Microsoft“. Той отново изрази убеждението си, че е глупаво да се забави и да не успее да се възползва от ранната си подкрепа за стартъпа OpenAI.
В четвъртък главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси изпревари Google и Microsoft, като прогнозира над 100 млрд. долара капиталови разходи през тази година, което е повече от 77 млрд. долара през 2024 г. и огромен скок от 48 млрд. долара през годината преди това.
По-голямата част от тях ще отидат за центрове за данни и сървъри за Amazon Web Services, а Джаси заяви, че просто реагира на „значителни сигнали за търсене“. Акциите на компанията паднаха с 7% в следборсовата търговия.
„Растежът малко се забавя, но апетитът за инвестиции не е намалял“, отбелязва пред FT Джеф Пиърсън, вицепрезидент на отдела за облачни стратегии в консултантската компания Presidio.
„Те продължават напред, дори ако възвръщаемостта на инвестициите изглежда далечна.“
Meta получи по-положителен прием на приходите си, като акциите ѝ се повишиха, дори когато шефът на компанията Марк Зъкърбърг обеща да похарчи още „стотици милиарди“ за изкуствен интелект, в допълнение към 40-те милиарда долара, инвестирани през 2024 г.
„Инвеститорите прегърнаха Meta, въпреки че капиталовите им разходи нарастват, защото има подобрение на възвръщаемостта в реално време, което е измеримо“, казва Тиърни, визирайки използването на AI от Meta за подобряване на таргетирането на рекламите във Facebook и Instagram.
Успехът на Meta да покаже осезаема възвръщаемост от изкуствен интелект контрастира с Google, която е изправена пред нови конкуренти и трудната задача да интегрира технологията в търсенето, без да канибализира основния си рекламен бизнес.
Гигантът въведе кратки отговори, или „AI прегледи“, в горната част на резултатите от търсенето, но те изместват неговите списъци с връзки, първите от които често са спонсорирани с печалба.
Въпреки това, „ако е трябвало да има пукнатини в империята за търсене на Google, то те със сигурност все още не се проявяват“, казва анализаторът на Bernstein Марк Шмулик, посочвайки 13-процентния ръст на приходите от реклама до 54 млрд. долара само през последните три месеца на 2024 г.
„Откакто ChatGPT стартира преди девет тримесечия, Google нито веднъж не се е издънила спрямо очакванията за търсене“.
Разходите на „Великолепната седморка“, в която влизат още Apple, Nvidia и Tesla, общо са по-големи от тези на останалата част от американския бенчмарк S&P 500. Техните капиталови разходи нарастват с 40% през 2024 г. в сравнение с 3,5% сред останалите 493 компании, според Société Générale. Печалбите на елитната група са се покачили с една трета през същия период спрямо 5% сред останалите.
Разходната вълна не се ограничава само до публично търгуваните компании и нито Deep Seek, нито опасенията от балон на изкуствения интелект са забавили притока на капитали към стартъпи в Силициевата долина.
Сам Алтман от OpenAI създаде партньорство със SoftBank и Oracle за инвестиране на 100 млрд. долара в инфраструктура, свързана с АI, в САЩ, като с течение на времето сумата може да нарасне до половин трилион долара. Японският инвеститор води преговори за влагане на 25 млрд. долара в стартъпа при оценка от 260 млрд. долара.
„Възможно ли е в някакъв момент да настъпи AI зима? Сигурно“, казва Риши Джалурия, анализатор в RBC Capital Markets пред FT.
„Но ако си в позиция да бъдеш лидер, не можеш да свалиш крака от педала.“