В бизнеса, в личния живот, както и навсякъде другаде, може да използвате една проста, но мощна способност, която ще ви изстреля напред - умението да съчетавате дългосрочна визия с ефективно изпълнение в краткосрочен план. На пръв поглед това е лесна за разбиране, но изключително трудна за овладяване техника.

„Трябва едновременно да мислите стратегически и да се ориентирате в детайлите“, казва Рон Шейх, съосновател на Panera Bread, който продаде веригата за 7,5 милиарда долара през 2017 г. Днес той е ръководител на ресторанти като Cava и Tatte и със сигурност знае точно какво стои зад успеха в дългосрочен план, пише CNBC Make It.

Истински добрите лидери и предприемачи умеят да мислят за пет години напред, докато в същото време действат с фокус върху следващите си пет седмици.

„Най-важният въпрос, който трябва да си задаваме, е: Какво да направим днес, за да не съжаляваме след три, четири или пет години?“ подчертава Шейх.

Хората, които достигат до големи върхове, имат ясна цел и дългосрочен план, но също така знаят кои ще бъдат първите им действия и кои ще трябва да отложат. Въпреки това те не чакат идеалния момент - действат сега, но с визия за бъдещето.

Шейх има ясен подход към успеха, защото комбинира дългосрочната визия с конкретни краткосрочни стъпки. Всяка година отделя ден-два, за да запише целите си за следващите няколко години. Те не се ограничават само до бизнеса - включват всичко от спортните му амбиции, като подготовка за 10-километров маратон, до личностно израстване чрез шах и изучаване на юдаизма.

След като формулира своите цели, Шейх разбива пътя към тях на конкретни малки стъпки и си задава ясен график. На всеки няколко месеца проверява прогреса си и прави корекции, ако види, че изостава.

„Трябва да поемете отговорност“, казва той. „Не е достатъчно само да запишете целите си - трябва ясно да определите как ще ги постигнете.“

Този метод не е само негова запазена марка. Според проучване на McKinsey от 2024 г., което включва над 600 мениджъри и изпълнителни директори от целия свят, компаниите, които вземат краткосрочни решения, съобразени с дългосрочните им цели, са значително по-склонни да изпреварят конкурентите си по ръст на приходите.

Пример за това е стратегията на Шейх като главен изпълнителен директор на Panera. Още през 2010 г. той залага на дигитализацията като начин да подобри изживяването на клиентите. Тогава предприема и конкретни действия - внедрява онлайн поръчки и мобилни плащания.

Това изисква инвестиции, но той знае, че дългосрочният и траен успех идва точно от приоритетите в бъдещето, а не от преследването на бърза печалба.

„Истински важният въпрос е: Какво искаш да направиш с живота си? На какво ще се радваш в бъдеще?“ казва Шейх. Ако искате да постигнете големи резултати - било то в бизнеса или в личния си живот - стратегията на Шейх със сигурност ще ви е от полза.