Губят или печелят компаниите от насилственото връщане на служителите в офиса?
Едва 20% от публикациите в LinkedIn са за дистанционни или хибридни работни места, но те получават 60% от кандидатурите в платформата
&format=webp)
Пандемията от COVID-19 постави началото на нов модел на работа от разстояние, но дори компаниите, които първоначално го подкрепяха, започват да променят политиките си.
През последните месеци на служителите в корпоративна Америка - от Amazon до Dell и Walmart - както и на тези на федералното правителство, беше съобщено, че дните на дистанционна работа са приключили. Поне при сегашните им работодатели. Много служители бяха призовани да се върнат в офисите си пет дни в седмицата. Това е обрат в сравнение с разговорите от 2020 г., в които дистанционните и хибридните варианти се изтъкваха като бъдещето на работата.
Но тези, които са оценили новооткритата гъвкавост, не се отказват лесно от нея.
Въпреки че възможностите за дистанционна работа са намалели, конкуренцията за нея е жестока: Едва 20% от публикациите в LinkedIn са за дистанционни или хибридни работни места, но те получават 60% от кандидатурите в платформата. А според данни на BambooHR почти половината от служителите, които работят дистанционно поне през част от времето, казват, че е малко вероятно да останат на работа, ако ги извикат обратно в офиса на пълен работен ден. Ако те все пак решат да останат, много от тях смятат да се появяват само за кратко в офиса, или да бъдат по-малко ангажирани с работата си, което води до по-ниска производителност и ефективност.
Какво могат да очакват хората от продължаващия вече пет години дебат, противопоставящ дистанционната работа и връщането в офисите?
Отговорът дава в свой анализ CNBC.
Защо шефовете искат да ни върнат в офиса
„Шефовете имат няколко причини, поради които биха искали да върнат служителите в офисите. Една от тях е да се използват скъпите корпоративни имоти”, казва Кори Кантенга, ръководител на икономическото звено на LinkedIn в Америка. „Някои ръководители може да решат да се придържат към начина, по който се е работило в миналото, тъй като смятат, че служителите им са по-продуктивни в офиса. А продуктивността се превръща в печалба“.
Всъщност проучване сред компаниите от S&P 500 от 2024 г. установява, че компаниите са били по-склонни да наложат връщане в офиса, след като цените на акциите им са спаднали, надявайки се, че това ще стимулира производителността и следователно ще повиши печалбата.
„Определени типове лидери са по-склонни да искат хората да се върнат в офисите”, казва Марк Ма, доцент по бизнес в Университета в Питсбърг, който е ръководител на изследването. „Установихме, че мандатите за връщане в офиса са по-вероятни в компании с мъже и влиятелни изпълнителни директори. Те са свикнали да работят в офиса по пет дни в седмицата. И имат чувството, че губят контрол над служителите си, които работят от вкъщи“.
Не е изненадващо, че се оформят все повече мандати за връщане в офиса, тъй като властта на пазара на труда се е изместила - от служителите по време на пандемията обратно към работодателите в новата среда на съкращения. Но изводите от проучването са, че насилственото връщане в офиса вреди на удовлетвореността на служителите от работата им.
Все пак става дума за основни икономически закономерности: В условията на спад в създаването на нови работни места и наемането на персонал работодателите имат повече търсещи работа, отколкото свободни позиции, и следователно по-малко стимули да предлагат екстри като гъвкави условия.
Междувременно някои експерти твърдят, че компаниите издават заповеди за връщане в офиса като т.нар. „уволнения по обратния канал“. По друг начин казано, те се надяват, че политиката ще накара хората да напуснат сами.
Как насилственото връщане в офиса влияе на бизнеса
Тук, логично, идва въпросът дали работещите по пет дена в офиса наистина са по-ангажирани и продуктивни? Резултатите са еднопосочни.
Няма много категорични изследвания за това дали компаниите с подобни политики се представят по-добре като бизнес или на фондовата борса.
„Но ние откриваме значителни доказателства, че задълженията за връщане в офиса вредят на удовлетвореността на служителите от работата“, казва Ма.
Неговото изследване анализира милиони отзиви за работа в Glassdoor сред компании, които са издали мандат за връщане в офиса. Една от корелациите: Оценките за удовлетвореност от работата са спаднали „значително“.
Освен това тези политики са довели до по-голямо текучество сред определен тип персонал, включително жени, висококвалифицирани и старши служители с дългогодишен стаж.
„Това не са хората, които искате да загубите“, казва Ма.
Освен това на компаниите, които налагат стратегии за насилствено връщане в офиса, им отнема повече време да наемат нови служители.