Изкуство върху човешка плът: Нов проект в Берлин, дава основите на нова арт епоха
Проектът Works on Skin предлага лимитирани арт дизайни за татуировки на цени между 100 и 2000 евро, като всяка покупка включва сертификат и ексклузивно право за татуиране върху тялото

Татуировките може би са една от най-старите форми на изкуство, която датира от преди 5000 години, още от времето на Йоци Ледения човек, пише The Guardian.
През последните векове обаче този тип изкуство се асоциира по-скоро с уличната култура, престъпността и нощния живот – далеч от арт света, където платното и рамката доминират пазара.
Сега обаче Берлин – с целия си артистичен анархизъм – решава да промени правилата.
Новата инициатива Works on Skin в немската столица предлага не просто произведения на изкуството, а такива, които директно да бъдат татуирани върху тялото.
Зад проекта стои Холм Фрибе, който вижда в него начин да даде шанс на артистите да оцелеят във все по-замръзващия пазар на изкуството.
Чрез сайта Works on Skin потребителите могат да купят произведения в лимитирана серия от 100 бройки, като стартовата цена е 100 евро, а последните бройки достигат до 2000. С покупката си клиентът получава сертификат и копие на творбата, но най-важното – изключителното право да татуира произведението на изкуството върху тялото си.
Това не са обичайните орли, рози и символи за безкрайност. Сред предложенията има скица на старото озвучаване в клуб Berghain от Андреас Хачула, неоново нарисувано момиче с чаша вино от Анна Нежная или сюреалистичен женски клоун от артистичното дуо Ева и Адел.
Има и инструкции. Например поп артистът Джим Авигнон изисква неговото огнено човече да бъде татуирано така, че мускулът отдолу да „раздвижва пламъка“. Творбата на Виа Левандовски – синя точка, която символизира Земята – трябва да бъде мащабирана спрямо височината на клиента, за да представя съотношението между Слънцето и нашата планета.
Така наречените works in limbo – творби, които съществуват, но още не са „реализирани“ – се прераждат чрез човешката кожа. Така колекционерите буквално се превръщат в живи галерии.
„Правим нещо едновременно иновативно, но и доста старо“, казва Фрибе – икономист по образование и автор на нехудожествена литература. „Изкуството върху човешка кожа е началото на една цяла история на изкуството – още преди камъка, дървото, платното или хартията.“
От старта си миналото лято Works on Skin е продала над 150 лимитирани издания. На 17 април предстои и пускането на нова серия дизайни. Докато проектът обаче привлича вниманието на галерии, колекционери и една нова публика, в света на „истинските“ татуировки мненията са, изненадващо, разнопосочни.
За разлика от традиционната практика, при която клиентът директно се обръща към татуист, Works on Skin работи като посредник – продава дизайна, издава сертификат за автентичност и прибира 50% от сумата. Печалбите се изплащат на тримесечна база, като целта според Фрибе е да се осигурят „устойчиви и дългосрочни приходи за арт студиата“.
Не всички обаче са впечатлени. Фатих Кьокер, собственик на берлинското студио Noia, създадено през 2015 г., отбелязва, че традиционните татуисти отдавна работят в сянката на света на изкуството.
„Забавно е да видим как нещата се обръщат“, казва той. „Дълги години ни игнорираха, а сега изкуствоведите се опитват да играят по нашите правила.“
В Noia артистите не само създават дизайна, но и сами го татуират – за разлика от повечето сътрудници на Works on Skin, които не държат иглата в ръка.
Проектът поставя и един интересен въпрос – какво се случва, ако някой просто си татуира изображение от сайта, без да плати над 100 евро за сертификата?
Фрибе е спокоен и не вижда нищо лошо в това, но по негово мнение „това не е произведение на изкуството, а просто татуировка“.
Сертификатът е това, което дава ексклузивното право върху конкретния дизайн – само един човек в света може да носи „оригиналната“ версия. Теоретично правата могат да бъдат прехвърлени на друг след смъртта на притежателя, но в света на татуировките това звучи по-скоро като идея от NFT вселената.
Ако се върнем назад във времето, копирането и адаптирането на изкуство е в основата на татуировките.
„В Лондон през 1890-те години хората често искат татуировки по копия на класически гравюри“, казва Мат Лодър, историк и автор на Tattoos: the Untold History of a Modern Art.
Прецеденти за нарушени авторски права има, но законът често застава на страната на татуистите.
През януари 2024 г. съд в Лос Анджелис отсъди в полза на Кат Вон Ди, след като бе обвинена в използване на фотография на Майлс Дейвис като база за татуировка.
„Дори и да има нарушение, няма реален закон, който да накара някого да премахне татуировка от тялото си“, казва Лодър.
Фрибе не вярва, че проектът ще открадне клиентите на традиционните студиа. „Ние продаваме татуировки, направени от артисти, които по принцип не татуират – на хора, които по принцип нямат татуировки“, обяснява той.