Четенето е голям ангажимент, а BookTok помага да го започнеш.

Това казва Джак Едуардс, известният създател на свързано с книгите съдържание.

По същата тема разговарям с писателката Ангелина Ангелова в уютна книжарница. Първоначалното ми мнение за влиянието на TikTok общността върху литературата е по-скоро негативно. Убедена съм, че въпросното BookTok течение промотира само еднотипни произведения, без особена стойност.

„Според мен разнообразието от нови книги в различните жанрове се е запазило“, отбеляза обаче Ангелина Ангелова, авторка на романи в жанра историческа романтика.

Разговорите ми с други хора от издателската индустрия също разкриват една по-различна реалност – това дигитално книжно кътче всъщност популяризира четенето, демократизира литературата и премахва част от нейната елитарност.

„BookTok даде по-голяма гласност на литературата, предизвика интереса на нечетящи хора и ги привлече в света на книгите“, казва Христина Спасова, може би най-известният книжен инфлуенсър в България с повече от 16 хил. последователи в Instagram и над 5 хил. в TikTok. По думите ѝ никоя друга социална мрежа не е успявала да събере толкова много хора, обединени от любовта към четенето. Само за изминалата година с хаштага #BookTok са отбелязани над 36 млн. видеоклипа, които общо имат повече от 200 млрд. гледания в платформата.

Как обаче BookTok променя литературата?

Магията на тази общност се крие в начина, по който се популяризират книгите – от уста на уста, чрез искрени препоръки и емоционални реакции. Няколко читателски ревюта могат да превърнат една книга в бестселър за кратък период от време.

Такъв е случаят с „Шестимата на Атлас“ на Оливи Блейк, която първоначално сама издава романа си. Когато той става известен в TikTok, авторката подписва договор с американското издателство Tor.

По подобен начин „Никога повече“ от Колийн Хувър, публикувана за първи път през 2016 г., е преоткрита години по-късно в BookTok, и бързо се изкачва до върха на класациите.

„Много автори започнаха от BookTok. Много поредици получиха своите продължения, защото хората в тази социална мрежа ги поискаха“, споделят от издателство Софтпрес пред Profit.

Автентичността на съдържанието в BookTok изгражда доверие между потребителите, което традиционният маркетинг би постигнал по-трудно.

Редица наблюдатели от издателския бранша твърдят, че BookTok е основната причина за безпрецедентния ръст в продажбите на книги, пише Business Insider.

Данните от индустрията показват, че от средата на 2020 г. до края на 2021 г. продажбите на книги са достигнали почти 20-годишен връх. През 2021 г. в САЩ са продадени 825 млн. книги по данни на NPD BookScan, което е с 9% повече от предходната година. Компанията заяви, че това е най-високият брой, който е регистрирала от 2004 г. насам. Като цяло се наблюдава 50% ръст в продажбите на художествена литература в САЩ спрямо годините преди TikTok, се отбелязва в доклада на NPD BookScan.

Всичко това принуждава издателите да преосмислят подхода си, давайки приоритет на органичното ангажиране пред конвенционалната реклама, като много от тях вече си сътрудничат с инфлуенсъри и адаптират маркетинговите си стратегии, така че да отговарят на забързания, визуално ориентиран свят

„BookTok изигра огромна роля, особено на Запад, за частична промяна в издателския бизнес. Това се вижда ясно в обективни проучвания и данни – каквито за българския пазар, за съжаление, липсват“, отбелязват от Софтпрес. Те допълват, че онлайн тенденциите са наложили нови изисквания към книгоиздаването – все по-често заглавията излизат с ефектни корици, цветни порезки и специални дизайнерски елементи, което стимулира покупката на физически книги сред младите читатели.

„Бих казала, че в момента издателствата следят отблизо реакциите на читателите именно чрез социалните мрежи и, ако забележат, че нещо се харесва, предпочитат да издават повече книги в същия жанр“, коментира Ангелина относно променящата се динамика в книгоиздаването.

BookTok има и друга важна „заслуга“ – премахването на елитарния образ на литературата. Дълго време книгите се свързваха със „сериозност“ и интелектуална претенциозност, което отблъскваше част от потенциалните читатели. TikTok успя да разчупи този стереотип, като направи четенето по-непринудено, емоционално и лично.

„Благодарение на по-лесно смилаемото съдържание (видео вместо снимка с текст), хората, които са мислили, че четенето не е за тях, се вдъхновиха да му дадат шанс и откриха, че просто не са намирали подходящата история“, коментира Христина Спасова.

Видеата в BookTok често акцентират върху емоционалното въздействие на книгите, интересните герои и завладяващите светове, които създават. Това привлича читатели, които преди не са се идентифицирали като такива.

Според проучване на платформата WordsRated от 2023 г. над 59% от потребителите на BookTok съобщават, че четат повече книги благодарение на социалната мрежа, като много от тях изтъкват като основен мотив чувството за връзка с другите потребители и общото вълнение около новите заглавия.

Всъщност BookTok е повече от пространство за споделяне на книжно съдържание – общността е отражение на реалния свят с всички негови проблеми. През ноември например победата на републиканеца Доналд Тръмп предизвика разгорещен дебат около въпроса дали има място за политика в онлайн общност за книги. Отговорът на създателката на съдържание @lizabookrecs, чиято публикация започна целия спор, е недвусмислен: „Нямаме нужда политиката да съсипва хубавите неща, които сме създали.“

Но може ли литературата изобщо да бъде изолирана от политиката?

От страниците на класически и съвременни романи извират социални теми, идеологии, революции, лични и колективни борби. В този смисъл BookTok отдавна не е просто място за препоръки – платформата съживи интереса към книгите от маргинализирани автори, феминистки манифести и ЛГБТ+ произведения и това е още един аспект от демократизиращата ѝ сила.

Политизирането на BookTok води до разделение между потребителите, което от своя страна може да има трайни последици. Нови или вече познати автори биват отхвърляни, заради политическите си убеждения. Независимата авторка на романтични книги Е.Й. Кели изрази разочарованието си от разпространен „червен списък“ (от червения цвят на Републиканската партия), насочен към писатели, които са гласували за Тръмп. Тя подчерта, че личните ѝ убеждения не засягат творчеството ѝ, като заяви, че призивът ѝ за уважение, независимо от политическата позиция, е довел до негативи ответни реакции.

Не съвсем позитивни коментари предизвиква и друга темата за качеството и типа на съдържанието в BookTok.

Потребители и експерти смятат, че платформата често фаворизира емоционално ориентирано, повтарящо се съдържание, като същевременно оставя на заден план книги, които изискват по-сериозно интелектуално ангажиране.

Varsity описва кратките видеа в BookTok като „некреативни и еднообразни“ и поставя под въпрос дали бързото потребление на книги насърчава истинското литературно оценяване. Някои дори отиват по-далеч, като твърдят, че BookTok промотира антиинтелектуализъм в литературата.

Христина обаче е категорична, че това не е вярно, „защото в TikTok има много книжни профили, ориентирани към класическа литература, към модерна съвременна проза, към бестселъри, които са получили признание и от литературната критика.“

Макар критиките към платформата да не са без основание, не може да се отрече, че тя привлича милиони нови читатели и променя начина, по който възприемаме литература. В крайна сметка, независимо дали BookTok е просто поредната тенденция в книжния свят или дълготрайна промяна, едно е сигурно – той доказа, че четенето не е изгубено в дигиталната епоха.