Защо Вашингтон иска пълен контрол над Панамския канал?
40% от целия контейнерен трафик за страната всяка година преминава оттам, като общият товар възлиза на 270 млрд. долара годишно

През последните няколко години Панамският канал се бори с екстремни метеорологични условия. Феноменът Ел Ниньо и тежката суша доведоха до криза в нивото на водата.
Сега търговската война на президента Тръмп е тази, която застрашава световния търговски портал. Критично важен проход за контейнерния трафик на океански товари по източното крайбрежие на САЩ, Панамският канал е изправен пред потенциален спад на бизнеса в резултат на митата на Белия дом за Китай и бързото отстъпление на промишлените стоки, поръчвани от американските спедитори.
40% от целия контейнерен трафик на САЩ преминава през Панамския канал всяка година, а общо товарът му възлиза на 270 млрд. долара годишно. САЩ и Китай са най-големите ползватели на Панамския канал, а ролята му в световния морски транспорт нарасна през последните години заради нарушаването на глобалните вериги за доставки. Приходите на Управлението на Панамския канал достигнаха 3,38 млрд. долара през миналата година, въпреки засушаването, а от 2017 г. насам се увеличават всяка година.
Несигурността, свързана с търговската война и въведеното от Тръмп мито от 145% върху китайските стоки вече доведе до мащабна пауза на американския внос от Китай. Новите налози ще започнат да засягат стоките, пристигащи от там в пристанищата на САЩ, от 27 май въз основа на четирите до шестте седмици, които са необходими на океанските товари, за да достигнат до американските брегове. Според данни на компанията за проучване на веригата на доставки Project44, след обявяването на т.нар. „Ден на освобождението“ на Тръмп на 2 април новите ставки са увеличили с 300% отменените товарни кораби от Китай към САЩ.
Пристанищата по Западното крайбрежие на САЩ вече са засегнати, а въздействието върху тези по Източното крайбрежие се очаква да се увеличи, като изтеглянето на плавателни съдове е резултат от намаляването на поръчките за производство на китайските заводи. По-малкото произведени продукти се изразяват в по-малко контейнери за морските превозвачи.
За търговския маршрут Азия-Северноамериканското източно крайбрежие Sea-Intelligence регистрира кумулативен празен капацитет от 261 822 двадесетфутови еквивалентни единици (TEU) през последните шест седмици. Това намаление на контейнерите и плавателните съдове може да повлияе на приходите от Панамския канал, който печели пари от броя на транзитните преминавания на плавателни съдове и контейнерите, които се движат през водния път.
„Тъй като близо 75% от нашите товари отиват или идват от САЩ, всяка рецесия по света или в САЩ ще се отрази по някакъв начин на Панамския канал“, казва Борис Морено, вицепрезидент по операциите на Панамския канал. „Това е сигурно”.
Едно от „седемте чудеса на съвременния свят“ според Американското дружество на строителните инженери, каналът е източник на спорове през последните години в битката за глобално надмощие между САЩ и Китай. Тръмп твърди, че ключовите пристанища на канала се контролират от Пекин, и заплашва да възстанови контрола на САЩ върху тях. Той обвинява Панама, че начислява прекомерни такси, но и правителството на Панама, и китайското отхвърлят тези твърдения.
През последните месеци държавният секретар Марко Рубио и министърът на отбраната Пийт Хегсет посетиха панамски правителствени служители.
„Мисля, че през последните пет години Панама се приближава все повече към Китай и се отдалечава от Съединените щати“, коментира пред CNBC федералният комисар по морските въпроси Луис Сола по-рано тази година. „Видях как Китай и Бразилия отнеха 20 милиарда долара с преки договори. Определено трябва да играем по-сериозна игра там“.
Рикаурте Васкес, администратор на Управлението на Панамския канал, казва пред CNBC, че предвид факта, че САЩ са най-голямата икономика в света, тя анализира опасенията на Тръмп.
„Каквото и да се каже във Вашингтон, то има последици навсякъде“, обяснява Васкес. „Опитваме се да останем хладнокръвни, спокойни и събрани“.
По думите му не е вярно, че каналът е управляван от китайци.
„Не е вярно, че правим разлика в цените. Не е вярно, че при строителството на Панамския канал загиват 38 000 души. Всеки, който иска да плава, минава през Панамския канал. Ние сме отворени за света. Такъв е договорът за неутралитет. Ние трябва да останем отворени“.
През март инвестиционна група, ръководена от американската компания BlackRock, обяви, че се опитва да закупи две пристанища в двата края на канала, както и около 40 други от базираната в Хонконг компания CK Hutchison. Резултатът от тази сделка остава неясен.