Криза на средната възраст в лицето на AI: Готови ли са гигантите от Силициевата долина за още иновации?
Apple, Facebook, Google и Tesla се сблъскват с „дилемата на иноватора“
&format=webp)
Средната възраст удря силно - дори когато си сред кралете на Силициевата долина.
Един ден си младият нарушител на правилата, който преобръща цели индустрии. На следващия - гледаш в пропастта и „дъвчеш стъкло“, както казва Илон Мъск за управлението на стартъп.
Повечето – ако не и всички – от прочутите представители на „Великолепната седморка“ се намират точно там: в необичайна ситуация, в която се опитват едновременно да разберат заплахата, която изкуственият интелект представлява за техните империи, пише колумнистът на The Wall Street Journal Тим Хигинс.
Това напрежение беше очевидно през последните седмици: акциите на Alphabet паднаха с над 7% в сряда, след като високопоставен мениджър в Apple разкри, че трафикът в Google търсачката през браузъра Safari е намалял за пръв път от 20 години. (По-късно Google уточни, че търсенето все още нараства като цяло - включително и от устройства на Apple.)
От своя страна, изпълнителният директор на Apple Тим Кук се опитва да спечели време, като призова инвеститорите по време на последната среща за тримесечните резултати за търпение относно забавянето на AI функционалности в продуктите на компанията.
Марк Зъкърбърг се опитва да нарисува светло бъдеще, в което социалните мрежи на Meta се превръщат в „приятел с изкуствен интелект“ за самотните потребители.
Дори Илон Мъск изглежда притеснен, след като се завърна от своето отклонение около DOGE и се фокусира отново върху Tesla, опитвайки се да спре спада в стойността на компанията с обещания за автономни автомобили. „Не сме на ръба на гибелта - дори не сме близо“, увери той инвеститорите наскоро.
Според Хигинс изявленията му са прозвучали като онзи герой от „Монти Пайтън и Свещеният граал“, когото се канят да хвърлят на купчина трупове: „Не съм мъртъв!... Чувствам се добре!“
Справедливо е да се каже, че никой от изброените гиганти още не е „мъртъв“. И имат всички основания да се чувстват добре - те са изключително печеливши стълбове на корпоративна Америка и заедно представляват близо 7 трилиона долара пазарна стойност.
Но кръстопътят, на който се намират заедно - и действията, които предприемат поотделно - приличат на готови казуси за ново издание на бизнес класиката „Дилемата на иноватора“.
В нея авторът Клейтън Кристенсен обяснява как нови продукти или услуги изместват утвърдени играчи, като създават напълно нови пазари. Книгата превърна термина „disruption“ в мантра в корпоративните зали на директорите - макар и често не така, както Кристенсен е възнамерявал.
Накратко, теорията гласи: успешни компании, които правят всичко „както трябва“, могат да се провалят, когато малки и гъвкави новатори, необременени от миналото, се възползват от нови технологии или процеси.
Тази книга често се използваше за обяснение на дотком бума - и изгряването на днешните технологични титани. И днес има паралели.
Тогава интернет беше нова технология с безброй приложения. Днес - AI носи подобни обещания. Но на този ранен етап е неясно как точно ще бъде внедрен, от кого и кога.
Пример: Pets.com не се превърна в победител, въпреки очакванията. Това е уловката. Дори Кристенсен не винаги е могъл да предвиди кой ще се окаже „дисръптър“ - например, не е разпознал iPhone като заплаха за индустрията, когато е излязъл през 2007 г. А всъщност той даде начало на ерата на мобилните изчисления и т.нар. „икономика на приложенията“.
Днес обаче, ако клиентите бъдат достигнати по съвсем различен начин - чрез AI агенти, например - цялата тази „икономика на приложенията“ може да бъде обърната с главата надолу.
Засега отговорът на Apple изглежда по-скоро пълен с шум и малко съдържание. „Просто ни трябва още време, за да довършим работата така, че да отговаря на високите ни стандарти за качество“, каза Кук пред инвеститорите относно забавянията.
Google поне има своя AI асистент Gemini, но не е ясно дали той ще спаси основния бизнес - рекламата, която носи по-голямата част от приходите. А когато хората все по-често задават въпроси директно на чатбот, вместо да кликат върху линкове - това е проблем.
Изненадващо е, че никоя от доминиращите платформи още не е открила печелившата формула.
Това дава надежда на хора като Сара Гуо - млада жена и рисков капиталист от Силициевата долина, която се опитва да се утвърди чрез инвестиции в следващия голям AI стартъп, способен да детронира „големите играчи“.
„Може да се изтъкнат много стратегически причини защо дадена компания не трябва да съществува – защото Microsoft, Apple или Google биха могли да я създадат“, каза тя в скорошен епизод на подкаста на WSJ Bold Names. „Но за тези утвърдени компании често е трудно да бъдат креативни, когато става дума за рискови нови продукти.“
Просто попитайте Google. Ранните дни на Gemini бяха белязани от извинения и обещания за подобрения, след като отговорите на чатбота бяха възприети като пристрастни - нещо, което изпълнителният директор Сундар Пичай определи като „неприемливо“. И всичко това се случва, докато OpenAI - макар и по-малка - изглежда води в надпреварата, въпреки че Google се занимава с AI от години.
„Нито един AI не е съвършен, особено на този ранен етап от развитието на индустрията“, написа Пичай тогава. „Но ние знаем, че летвата е висока - и ще продължим, колкото и време да е нужно.“
Понякога т.нар. „разрушителни иновации“ всъщност укрепват съществуващите бизнеси, отбелязва още Тим Хигинс.
Microsoft, например - чиято пазарна стойност отново надмина Apple - изглежда доста проницателна, след като интегрира AI в своите продукти за бизнеса. Nvidia също се оказа сред големите печеливши, благодарение на масовото търсене на нейните скъпи чипове за трениране на AI модели.
Но появата на китайския DeepSeek и други нови AI системи, които уж използват много по-евтина изчислителна мощ, поставя нови въпроси. Остава неясно къде точно ще се концентрира стойността на новата технология.
Всичко това е една голяма дилема. Поне - все още - никой не е мъртъв.