Неотдавна шефовете редовно хвалеха служителите като най-ценния си актив, до такава степен, че някои натрупваха нови кадри, преди да имат достатъчно работа за тях. Днес, с огромна несигурност в глобалната икономика, мениджърите не се свенят да казват на персонала си, че трябва да работят по-усилено, да се оплакват по-малко и да се радват, че все още имат работа.

„Балансът между работата и личния живот е ваш проблем“, заяви този месец Ема Греде, съоснователка на компанията за бельо Skims и главен изпълнителен директор на модната марка Good American.

След като наскоро съкрати над 1000 работни места, главният изпълнителен директор на Starbucks Брайън Никол заяви, че останалите служители на компанията трябва да се стегнат и „да поемат отговорност за това дали това място ще просперира“.

Изпълнителният директор на JPMorgan Джейми Даймън, по време на вътрешна среща, изпълнена с нецензурни изрази, каза на служителите, които се оплакваха от задължителното връщане на работа, че не му дреме.

„Дотук ми стига с тези неща“, каза той. “Работя седем дни в седмицата от началото на пандемията и когато дойда на работа, се питам: къде са всички останали?“

Новият тон бележи промяна в баланса на силите, сега, когато компаниите съкращават административния си персонал. Тъй като е по-трудно да се намери работа, много служители виждат как привилегиите им изчезват, а оплакванията им се игнорират.

Последният епизод се случи по време на спорна среща на всички служители на Uber миналия месец. Компанията току-що беше променила изискванията за получаване на едномесечен платен отпуск от пет на осем години работа в гиганта за превоз на пътници.

Решението да се изисква от хората да работят поне три, вместо два дни в офиса, също предизвика недоволство. Изпълнителният директор Дара Хосровшахи предложи на недоволните от промените да се примирят с тях.

„Осъзнаваме, че някои от тези неща няма да бъдат добре приети„, каза той в коментари, публикувани от CNBC.

„Това е риск, който решихме да поемем.“

Доколко шефовете могат да си позволят да говорят грубо на служителите си? Вземете за пример възмущението през 2023 г., когато лидерът на американската мебелната компания MillerKnoll каза на служителите, притеснени за бонусите си, да “напуснат града на съжалението“.

Този коментар, направен по време на видеоразговор, веднага се разпространи в интернет, предизвиквайки дни наред заглавия в медиите и бурна реакция от страна на служителите.

Главният изпълнителен директор Анди Оуен бързо се извини и заяви, че коментарите са били нетактични.

След общото събрание в Uber, от друга страна, директорът по човешките ресурси Ники Кришнамурти издаде меморандум, в който заяви, че компанията ще разговаря с някои служители за неуважителното изразяване на недоволството им.

Служители като Дони Донселман, който наскоро е работил за компания за технологични услуги, усещат новата динамика на властта в САЩ. Докато кандидатства за нови работни места в технологичния сектор, 47-годишният мъж забелязва, че много компании вече искат от кандидатите да изпълняват толкова много задачи, че една позиция всъщност е „три работни места“ в едно.

„Те искат всичко“, казва той пред WSJ.

Когато търси работа, той се опитва да разбере културата на компанията, защото е забелязал грубия език на главните изпълнителни директори и го намира за тревожен.

„Всичко, което правите, е да всеете страх в хората, а от това няма да постигнете добри резултати“, казва Донселман.

Зад по-грубия тон на главните изпълнителни директори се крие разрив между служителите и ръководството, казва Майкъл Макътчън, доцент по приложна психология в Нюйоркския университет.

Някои служители работят, сякаш „все още сме в 2021 г.“, когато можеха да поставят своите изисквания поради недостиг на работна ръка и вълна от оставки, добавя той.

Сега шефовете са изправени пред глобална търговска война и спадащо доверие на потребителите и смятат, че трябва да изискват повече от служителите си, за да оцелеят.

„Това е въпрос на прагматизъм“, посочва Макътчън.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп и неговият милиардер съветник Илон Мъск допринесоха за по-агресивния тон в стремежа си да съкратят федералната работна сила.

„Всички са заменими“, както заяви Тръмп малко след встъпването си в длъжност. Мъск нарече изискването си от февруари федералните служители да изпращат по имейл постигнатото през изминалата седмица „проверка на пулса“, за да докажат, че са работили.

Напредъкът в генеративния изкуствен интелект също играе роля. Изпълнителният директор на Shopify Тобаяс Лютке наскоро каза на служителите, че компанията за електронна търговия няма да наема нови хора, освен ако мениджърите не докажат, че изкуственият интелект не е в състояние да върши работата. Други бизнес лидери предупреждават своите служители да използват повече AI – или ще има последствия.

„AI идва за вашите работни места. По дяволите, идва и за моето. Това е сигнал за тревога“, написа Мича Кауфман, главен изпълнителен директор на пазара за фрийлансъри Fiverr, в меморандум до служителите си миналия месец.

„Тези, които не се събудят и не разберат бързо новата реалност, за съжаление, са обречени“.

Служителите някой ден отново ще имат своя момент на слава, посочва Чарлз А. О'Райли, професор по мениджмънт в Станфорд, пред WSJ.

„Когато пазарът се обърне и работните места са в изобилие, тогава главните изпълнителни директори ще започнат да говорят повече за това колко важни са служителите, а служителите ще се възползват от това.“

Засега обаче някои мениджъри казват, че по-малко, а не повече корпоративни служители ще им помогнат да работят по-ефективно.

В четвъртък Match Group, която управлява приложенията за запознанства Hinge и Tinder, стана поредната компания, която обяви, че планира да съкрати мениджърския си състав чрез мащабни съкращения. Около един на всеки пет мениджъри ще бъде съкратен, а главният изпълнителен директор Спенсър Раскоф, заяви пред инвеститорите, че компанията засилва усилията си за намаляване на разходите и преструктуриране на организацията, за да се фокусира върху продуктите си.