Семеен скандал пропуква имиджа на Бекъм и застрашава бранд за 500 млн. паунда
В дъното на целия сюжет са добре познати отношения – ненавист между Виктория и снаха ѝ заради един сватбен тоалет
&format=webp)
Дейвид Бекъм официално беше удостоен с рицарско звание в петък – признание за авторитет, изграждан в продължение на три десетилетия от бившия футболист, известен със своята прецизност на терена и извън него, както и в грижливото поддържане на публичния имидж на семейството си.
Освен това обаче, тази година е и юбилейна за бившия капитан на националите на Англия, който наскоро навърши 50 години, оглавявайки бизнес империя за 500 млн. паунда.
През последните седмици обаче голяма част от публичния интерес не се фокусира върху постиженията му, а върху съобщенията, че най-големият му син Бруклин и жена му Ники Пелц буквално са във война с останалите членове на семейството, пише BBC.
Експерт по управление на репутацията коментира, че публикациите за враждата вече са започнали да влияят на публичния имидж на семейството, като отразяването на Бекъмови в пресата е придобило по-скоро характер на сапунен сериал.
Кризисният PR експерт за знаменитости Лорън Бийчинг допълва, че статиите „са започнали да приличат повече на нещо, което може бъде проследено около семейство от телевизионно риалити“.
Според разлините публикации всичко започва преди три години, когато Ники отказва да облече модел на свекърва си Виктория Бекъм в сватбения си ден.
По-късно тя споделя пред The Times, че е имала желание за това, искала, но ателието на Виктория нямало как да се справи навреме, затова избрала друг дизайнер. Тя отрича да е имало вражда в семейството.
Историята обаче продължава с демонстрация на единство (от топли публикации в социалните медии до появи на общи събития), целящо да разсее слуховете за раздор и в крайна сметка спекулациите сякаш утихнаха.
Но всичко се завръща с пълна сила миналия месец, след като 26-годишният Бруклин и 30-годишната му съпруга отсъстваха от празненствата по случай 50-ия рожден ден на Дейвид Бекъм и не публикуваха онлайн послание към него.
Източник заяви пред BBC, че Бруклин е предпочел да не отиде на партито, тъй като по-малкият му брат Ромео е присъствал с жена, с която Бруклин бил свързван преди. Той допълни, че поканата на тази жена била „голям източник на допълнително напрежение“.
Сър Дейвид и лейди Бекъм никога не са потвърждавали слуховете за разрив и не са отговаряли на молбите на BBC за коментар.
В неделя бившият футболист отбеляза Деня на бащата с множество снимки на всичките си деца в Instagram, включително отделна с Бруклин с надпис „обичам те“ и емотикон на бяло сърце.
Според пиар експерта Бийчинг сега има риск историите за враждата да започнат да сриват имиджа на семейството „вместо постиженията, с които всъщност искат да бъдат известни“. „Когато за вас започнат да говорят като за семейство от риалити, положителната репутация се губи.“
„Техният бранд винаги е бил свързан с контрола върху сюжетите, имиджа и наследството“, допълва експертът по пиар Марк Борковски. „Медиите не следяха, те им дадоха посока, която да следват – примесвайки скандалите със сделки от висок клас.“
Бекъм „направи метросексуалността масова“, допълва той.
„Той показа на момчетата от работническата класа, че може да си с лак за нокти, да бъдеш модел на Armani, да си шампион в ритуалите за поддържане на външния вид – и все пак да изпълниш свободен удар по време на мача. И всичко това, докато въплъщава един много традиционен идеал: предан съпруг, практичен баща, за когото семейството на първо място.“
„Изживях кариерата си в светлината на прожекторите“, казва сър Дейвид през 2013 г. в предаването Front Row на BBC. „Трябва да бъдеш определен човек, трябва да създадеш определен човек и трябва да бъдеш себе си.“
Тези паралелни идентичности - внимателно изградени, но автентични, придават на Бекъм уникална притегателна сила.
Макар че семейството е сравнително затворено, Бийчинг вижда документалния филм на Netflix през 2023 г. като повратна точка в начина, по който обществото ги възприема.
„Марката „Бекъм“ винаги е била възприемана като амбициозна, а не достъпна, но след документалния филм значително се увеличи броят на споделянията на семейството в социалните медии, което ги доближи до риалити звездите“, допълва тя.
Според нея последните новини са изтласкали семейството „към територията на сапунените опери, което никога не е било тяхна стихия“.
Постоянните слухове за динамиката са накарали някои фенове да поемат „ролята на Шерлок Холмс“ - така сега всяко отсъствие на снимка се превръща в скрита теория, а всеки пост в Instagram има подтекст.
Скандалът е „създаден, за да стане вайръл“
Мат Навара, консултант по социални медии, заяви пред BBC, че феновете очакват да видят социални сигнали за близост, като например общи последователи, публикации за рождени дни и подкрепящи коментари.
„Когато тези сигнали липсват, хората не предполагат неутралност, а напрежение.“
Феновете и таблоидите бързо възприеха снимката на Бруклин и Ники за немското списание Glamour по-рано този месец като сигнал, че разривът далеч не е преодолян - двойката избягва да споменава Бекъмови, но любовта на снахата към собственото ѝ семейство е спомената няколко пъти.
Според Навара дори фактите да бъдат разкрити и слуховете за раздяла потушени, „алгоритъмът на социалните медии не се интересува от точността – той се интересува от ангажираността“. Тази вражда е „перфектната буря, тъй като е създадена, за да стане вайръл“, а социалните медии не просто подхранват спекулациите, те ги произвеждат и възнаграждават, допълва той
Разбира се, семейната драма е по-релевантна и от рицарското звание, а и винаги е имало ненаситен апетит за известни семейства, които враждуват в светлината на прожекторите.
Бийчинг вижда паралели между разрива при Бекъм и този с херцозите на Съсекс Хари и Меган в кралското семейство, който продължава да е на първите страници.
Подобно на Меган, съпругата на Бруклин е известна личност още преди да се омъжи за него. Дъщеря на бизнесмен милиардер и на модел, „тя няма нужда да разчита на Бекъмови за пари или слава“, казва Уейн Бартън, който през 2020 г. написа биография за Бекъм.
В стремежа си да не бъдат възприемани като nepo babies - деца на знаменитости, които бързо стигат до успеха - „младите са в търсене на собствена идентичност, което може да ги постави в противоречие с внимателния образ, който Бекъмови са създали за семейството“, допълва той.
Полираният имидж на сър Дейвид понякога е накърняван от скандали – като през 2003 г., когато е обвинен в извънбрачна афера с бившата си лична асистентка Ребека.
Никол Ламперт, редактор на Daily Mail за шоубизнеса по онова време, казва, че Бекъмови са се усъвършенствали в „усмихването“ на проблемите, оставяйки действията да говорят повече от думите. През 2004 г. двойката организира фотосесия, на която кара ски заедно, за да демонстрира единен фронт, а самата Виктория позира с болезнена „ритуална усмивка“, според редактора.
Като цяло обаче Бекъмови запазват мълчание, когато става дума за скандали, например критиките към участието на Дейвид Бекъм в Катар и изтеклите имейли през 2017 г., които включват пренебрежителни коментари за певицата Катрин Дженкинс, наградена с отличие вместо него.
Брандът е „контузен, не счупен“
Според Навара брандът „Бекъм“ ще преживее враждата и в момента е „контузен, но не счупен“.
Един от начините, по които Бекъмови биха могли да ограничат щетите, е да „покажат единство със снимка в социалните медии или поне да признаят, че всички семейства имат своите възходи и падения“, предлага той.
Но опитите за неавтентично справяне със ситуацията и правенето на нещата да изглеждат прекалено инсценирани могат да се обърнат срещу тях и „сюжетът за враждата ще се загнезди трайно“.
Навара не вярва, че има много реални последици за Бекъм и съобщенията не засягат потенциала им за печалби, сътрудничеството с марките или нивото на интерес.
„Ако не друго, това малко очовечава семейството“, обяснява той, но предупреждава, че може да има по-голямо въздействие върху репутацията им, ако враждата ескалира или излязат наяве още по-вредни слухове.