Виктория Бекъм официално стана член в клуба на знаменитостите, които инвестират в изкуство.

„Спомням си, че бях на гости в дома на Елтън Джон в Южна Франция, където той има впечатляваща колекция от произведения на изкуството. Докато закусвахме, гледахме към една огромна картина на Джулиан Шнабел“, разказва тя пред Financial Times, докато се разхожда из бутика на марката си за облекло в лондонския квартал Мейфеър и допълва:

„Това беше първият ми опит с изкуството и наистина го видях отблизо.“

В първите дни на февруари бутикът е превърнат в художествена галерия.

Когато Бекъм го отваря през 2014 г. не всички са убедени, че ще пробие в света на модата, но сега и най-крайните скептици са съгласни, че тя умее да налага концепцията на скъп, но тих лукс.

Наред с последната си колекция, тя избира творби на някои от големите имена на 20-и и 21-и век, така че клиентите ще могат да видят произведение на японския художник Йошитомо Нара, абстрактен пастел на Джоан Мичъл, а наоколо е и любимецът на знаменитостите Жан-Мишел Баския, както и платно на вдъхновения от кубизма Джордж Кондо.

Всички тези картини обаче не са собственост на Бекъм. Изложбата е организирана в партньорство с аукционната къща Sotheby's, където ще бъдат продадени в следващите няколко месеца.

Виктория разказва с ентусиазъм за личните връзки, които открива в изкуството. За Нара обяснява:

„Обичам героите, които той създава. Намирам цветовата палитра за толкова изтънчена, но обичам и детските елементи, това чувство за забавление.

И това е нещо, което винаги включвам в модните си колекции. Искам нещата да са елегантни, обмислени и не прекалено усложнени... но и да имам това малко чувство за индивидуалност. Освен това, тези творби „ми напомнят малко за моите деца“.

Сътрудничеството със Sotheby's идва в момент, когато изкуството и модата все повече си партнират.

Louis Vuitton предизвика бум със своите мигновено разпознаваеми модели на точки от японската художничка Яой Кусама, а в момента в Лувъра се провежда първата модна изложба Louvre Couture, включваща произведения на 45 дизайнери и модни къщи (до 21 юли).

„Кръстосаното опрашване“ с нова клиентела е част от удоволствието, казва Бекъм. Това не е първият проект за изкуство в бутика ѝ - през 2018 г. си партнира със Sotheby's, за да покаже творби на стари класици, а след това показа изложба на жени-живописци.

Други проекти включват домакинството през 2021 г. на неонови инсталации от Чила Бурман, която преобрази фасадата на Tate Britain предишната година.

Тази стратегия се вписва още повече сега, когато и изкуството, и модата се борят с трудна макроикономическа среда и с клиенти, жадни за преживявания извън покупката на картина или рокля.

Бекъм може и да не е експерт в изкуството, но е проницателна за силата на посланието му в нейното предложение.

„Изборът на облекло в луксозна среда и отношението към него, както и всеки един елемент от това човек да открие и преживее марката, е важно за мен и моя екип.“

Изкуството, казва тя, играе съществена роля. „Ако можеш да влезеш в магазина и да пазаруваш, докато гледаш Джордж Кондо… мисля, че няма нищо по-хубаво от това.“

„Луксозните марки използват стратегия на ексклузивност и оскъдност - макар и с крайната цел да продадат колкото се може повече. И изкуството се вписва в нея, защото я издига с романтичния идеал на човек, създал уникален предмет“, обяснява Федерика Карлото от Sotheby’s Institute of Art и автор на книгата Luxury Brand and Art Collaborations.

Ефектът действа и в двете посоки: „Свързването на изкуството с модата, която по дефиниция е актуална и секси, му дава възможност да комуникира, да резонира - и следователно да бъде икономически релевантно.“

Виктория Бекъм не иска да обсъжда комерсиалните реалности на изкуството и модата. Казва, че от откриването на бутика през 2014 г. мотото, което следва, е:

„Искам хората да се чувстват добре дошли, дори и да не купуват нищо“ - въпреки че марката й излезе на печалба едва през 2022 г.

За изкуството, което със съпруга ѝ Дейвид колекционират, споделя: „Това е нещо, което искаме да задържим и да му се наслаждаваме, а не просто за инвестиция“.

Вкусът им е към съвременното, като предпочитат леко бунтарски, добре познати имена, които имат незабавен ефект. Сред тях са младите британски художници Трейси Емин и Деймиън Хърст.

Дейвид купува розовия неонов „Обещавам да те обичам“ на Емин за Виктория, докато живеят в Лос Анджелис (между 2007 и 2013 г.), спомня си тя. Сред художниците, които колекцията на Бекъм споделя с изложбата в Sotheby's, са Баския, Нара и живеещият в Ню Йорк Ричард Принс - „един от предпочитаните от нас художници“.

Самата Виктория е обект на творба в колекцията, дело на Принс, базирана на неговите „Нови портрети“, които по спорен начин си присвояват скрийншоти, често от Instagram.

За Виктория художникът се вдъхновява от видеоклипа на Spice Girls от 1996 г. към песента Say You'll Be There.

Историята разказва, че именно докато гледал този клип, преди да се запознаят (в който Виктория е в черен латексов гащеризон), Дейвид заявил на своя съотборник и приятел Гари Невил: „Ще се оженя за нея“.

Според Виктория, двамата с Дейвид имат сходен вкус и обичат да си говорят за изкуство.

„Няма нищо по-хубаво от това да излезем на вечеря и да не говорим непременно за мода, футбол, красота или бизнес, а за нещо, което наистина ни е приятно да изследваме заедно.“

Виктория обаче крие и собствени артистични амбиции. „Мечтата ми е да си сътруднича с някой художник, да работя с него. Това е в списъка ми с желания.“

Виктория Бекъм x Sotheby's е изложена в бутика на Dover Street 36, Лондон от 5 до 10 февруари 2025 година