Горивото към двигателите на полет Air India 171 е било прекъснато секунди преди фаталната катастрофа
Предварителните заключения месец след инцидента не препоръчват действия срещу Boeing или GE Aerospace във връзка с инцидента
&format=webp)
Двигателите на полет Air India 171 временно са спрели секунди след излитането, сочи предварителният доклад за фаталната катастрофа на самолета от миналия месец.
Индийското Бюро за разследване на авиационни произшествия (AAIB) съобщи в публикувания в събота рано сутринта доклад, че самолетът е достигнал необходимата скорост за излитане, но секунди по-късно превключвателите, които контролират подаването на гориво към двата двигателя, са преминали от позиция „работа“ в позиция „прекъсване“.
В запис от кабината единият пилот казва на другия: „Защо изключи?“, на което получава отговор: „Не съм го направил“, се посочва в доклада, цитиран от Financial Times.
Въпреки че двата превключвателя са върнати обратно в позиция „работа“ между 10 и 14 секунди по-късно, двигателите вече са били лишени от гориво и са загубили тяга, което е принудило пилота да подаде сигнал.
Експерти по авиационна безопасност отбелязват, че е трудно пилотите неволно да преместят превключвателите за гориво.
Катастрофата на 12 юни се случи малко след като Boeing 787-8 Dreamliner излита от Ахмедабад с крайна дестинация летище Лондон-Гетуик. Инцидентът отне живота на 241 души на борда и още 29 души на земята, където самолетът се разби в сграда на медицински колеж близо до летището.
Това е най-тежката авиационна катастрофа в Индия за последните почти три десетилетия, както и най-смъртоносната в световен мащаб за последните 11 години. Това е и първата фатална катастрофа с участието на самолет от модела Dreamliner.
Разследването се провежда с помощта на Бюрото за разследване на авиационни произшествия на Обединеното кралство (AAIB) и Националния съвет за безопасност на транспорта на САЩ (NTSB).
AAIB посочва, че на този етап от разследването няма препоръки за действия към Boeing - производителят на самолета, нито към GE Aerospace - производителят на двигателите.
В изявление Air India заяви, че „изразява съпричастност към семействата и засегнатите“ и „продължава да скърби за загиналите в инцидента“.
Компанията допълни, че „работи в тясно сътрудничество със заинтересованите страни, включително регулатори“, и продължава да „оказва пълно съдействие на AAIB и другите органи в хода на разследването“.
Boeing заяви: „Мислите ни са с близките на пътниците и екипажа на полет Air India 171, както и с всички засегнати на земята в Ахмедабад. Продължаваме да оказваме подкрепа на разследването и на нашите клиенти.“
Предварителните заключения, базирани на данни от записите на гласовете в пилотската кабина и цифровите данни от полета, както и на доказателства, събрани от мястото на катастрофата, не дават окончателно обяснение защо превключвателите са били изключени.
Марк Мартин от компанията за авиационна безопасност Martin Consulting, базирана в Гуруграм, Индия, казва, цитиран от Financial Times, че AAIB и останалите разследващи органи трябва да проверят как точно се е стигнало до прекъсване на горивото. Той също така поставя въпрос защо в доклада не се споменава наличието на видео от пилотската кабина.
„Никой пилот не би бил толкова безразсъден да прекъсне горивото към двата двигателя в момент, когато най-много се нуждае от тяхната мощност“, посочва Мартин. „Необходимо е да изчакаме пълния и окончателен доклад от разследването.“
Капитанът Сумит Сабхарвал е имал над 11 500 летателни часа, а първият офицер Клайв Кундер - над 3 400. В доклада се посочва, че и двамата пилоти са имали „адекватен период за почивка“ и са преминали тест за алкохол преди полета.
Докладът също така споменава бюлетин от 2018 г. на Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ, касаещ горивни превключватели, инсталирани на Boeing 737 - по-малък модел, при който „заключващият механизъм е бил деактивиран“.
Заключващият механизъм предотвратява „неволно“ преминаване между позиция за подаване на гориво и позиция за прекъсване, се посочва в съобщението. Ако той е деактивиран, „може да доведе до неочаквани последствия, като спиране на двигател по време на полет“. Механизмът е подобен и при други модели на Boeing, включително някои 787.
В доклада обаче се добавя, че FAA не е счела това за „опасно състояние“, а Air India не е инспектирала своите превключватели, тъй като препоръките са били само съвети, а не задължителни. Освен това механизмите на самолета са били подменени през 2019 и 2023 г. по причини, „несвързани с горивния превключвател“.
Докладът отбелязва също, че видеозаписи от охранителни камери на летището показват разгръщане на турбината за въздушен напор (RAT) - устройство, което осигурява аварийно електрическо захранване при отказ на двигатели или електросистеми. Самолетът вече е започнал да губи височина преди да напусне периметъра на летището.
Също така се казва, че не е имало „значително присъствие на птици“ по маршрута на полета.
Dreamliner, широкофюзелажен самолет, използван за далечни разстояния, е най-усъвършенстваният модел на Boeing и включва леки композитни материали, които подобряват горивната ефективност. Компанията е доставила над 1 100 бройки от този водещ модел на авиокомпании по целия свят.
Катастрофата разтърси Индия в момент на бързо разширяване на въздушните пътувания в най-населената страна в света. Инцидентът също така постави пред Tata Group - собственик на Air India - най-голямото предизвикателство, откакто придоби авиокомпанията от държавата, с цел възстановяване на репутацията ѝ след години на спад.